Löften till mig själv

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej tyvärr inte.
Det har i alla tider funnits de som använder Bukefalos för att hävda sig litet och få känna sig stora och starka.
De går på för kicken i att lyckas trycka till någon annan.
Det är orsaken till att jag nästan har slutat skriva på Bukefalos.
På andra sociala media så visar de sin makt genom att blockera dem de inte gillar.
Det är i min mening trista dagisfasoner.
Även om någon försöker trycka till mig, så om jag istället läser inlägget som om de menar väl så faller hela grejjen. Jag blir inte tilltryckt, i det läget sen vidare om någon nu är ute efter att förminska mig eller liknande, ja då säger det mer om dom än vad det gör om mig.

Jag tar inte längre åt mig va folk skriver, för mig spelar det ingen roll om jag lämnar tråden för att jag inte vill fortsätta karusellen om det spårar ur eller ignorerar de som försöker fortsätta, i min värld är det jag som vinner på det, slipper jag lägga onödig tid på det och kan fokusera på något annat roligare istället.

Världen är full av negativitet, fokuserar hellre på de positiva sakerna.

Det går nog inte att uppnå att "alla är snälla med alla alltid", mer än vad det redan är på buke. Det finns redan så oerhört mycket förståelse och tålamod med varandra här. Bättre då att välja umgänge och ignorera de en inte klickar med.

Jag slutar aldrig hoppas 😁 Och har som sagt redan testat det vilket jag inte tycker gett önskat resultat :)

Jag älskar Buke och har varit flitig läsare i många många år och med det menar jag två långa sambo förhållande, tre jobbyten, bott utomlands, kommit tillbaka, haft massor av olika hundar, varit sjuk, blivit frisk och allt annat livet har att erbjuda. Oj vad man har fått hjälp under alla dessa år. Tack allihopa! ❤️
Buke och alla i den behövs och det är otroligt sorgligt när någon försvinner. Eftersom vi alla är vuxna så tycker jag som TS att vi ska bli bättre och snabbare på att säga ifrån ifall någon går för hårt mot någon, så att ingen mer försvinner och förhoppningsvis några kommer tillbaka.
Jag är mest irriterad och besviken på mig själv för att jag var passiv när det har varit för hård ton mot någon.
Tack TS för den här tråden. ❤️

Jag älskar Buke och har varit flitig läsare i många många år och med det menar jag två långa sambo förhållande, tre jobbyten, bott utomlands, kommit tillbaka, haft massor av olika hundar, varit sjuk, blivit frisk och allt annat livet har att erbjuda. Oj vad man har fått hjälp under alla dessa år. Tack allihopa! ❤
Buke och alla i den behövs och det är otroligt sorgligt när någon försvinner. Eftersom vi alla är vuxna så tycker jag som TS att vi ska bli bättre och snabbare på att säga ifrån ifall någon går för hårt mot någon, så att ingen mer försvinner och förhoppningsvis några kommer tillbaka.
Jag är mest irriterad och besviken på mig själv för att jag var passiv när det har varit för hård ton mot någon.
Tack TS för den här tråden. ❤
:bow: Bra skrivet :)

Eh. Så du tror inte alla censurerar sig på offentliga forum?

Helt generellt tycker jag att det är aptrist att man tycker diskussioner är negativt, att det är fel när folk är skickliga på att diskutera och att man surar ihop när nån kan ett ämne utan och innan. Jag vet inget annat forum där det är fult att kunna debattera bra. Det är hur märkligt som helst i mina ögon. Och hela den här tråden är osmaklig i sitt sätt att peka ut användare som nån form av Onda Varelser Som Sabbar För Oss Trevliga.
Jag vidhåller att ett diskussionsforum ska tåla diskussion, annars bloggar man och stänger av kommentarsfältet.
Svarar här från sidan 3 utan att hunnit läsa igenom hela tråden, ämnet kanske redan har avhandlats, men måste svara här innan jag tappar tråden i mitt huvud.

Detta. Att vara BÄST på att DEBATTERA. Det är så trist. Jag skiljer en hel del i förfarandet att debattera och i att diskutera. Jag har alltid haft ett starkt behov att lära mig nya saker, se saker och ting från många perspektiv och jag ÄLSKAR att diskutera men hatar att DEBATTERA. Jag diskuterar inte för att vinna något, jag skiljer på sak och person och kan ha en intensiv diskussion med någon utan att avsky den personen, jag kan starta om från noll när vindarna lagt sig från en diskussion. Jag behöver inte VINNA, jag får ingen tillfredställelse i att få sista ordet, jag vill lära mig och jag vill kunna dela med mig av det jag kan. Jag blir lycklig över att få aha-insikter i en diskussion, jag blir lycklig om jag har bidragit till att någon annan fått en aha-upplevelse av det jag har att säga i en diskussion. Debattera är för mig något annat som handlar om att vädra blod, att VINNA. Sånt klimat vill inte jag ha.

Det finns användare här som går in i diskussioner för att ironisera, vara sarkastiska, för att skriva andra på näsan hur illa pålästa de är, för att från skalan subtil till flagrant öppet påmåla andra användare hur okunniga de är. Jag har varit utsatt för det, och jag ser andra bli utsatta för det. Det är inte samtal som pågår, det är ren mobbing. Men det är ett fåtal som står för denna typ av beteende här.

Som jag skrev i mitt förra inlägg (som försvann)? Så har jag inte alls hängt med och har ingen aning om vilka det handlar om så jag säger varken bu eller bä om det.
Men jag antar att personerna blivit bannade och inte kan försvara sig, för det är oftast först då folk kommer fram och spyr galla i vanlig ordning!

Du tycker inte att det är ett problem att folk inte vågar uttala sig normalt sett? Du tycker det största problemet är att folk spyr galla (är det vad som sker denna tråden igenom också tycker du?) efter att användare är bannade? Tyder inte det på ett ganska stort problem av att inte våga yttra sig?

Jag håller dock med om att det är inte ok att raljera på andras bekostnad oavsett, speciellt inte om de inte kan försvara sig.

Jag har varit på båda sidor verkligen, och jag har jättesvårt att tycka att någon av sidorna har rätt här. Man kan inte censurera och tysta människor och man kan inte gå på så hårt som vissa gör. Stämningen i den här tråden är inte heller helt okej känner jag.

Jag tänker att det enda man kan göra är att bli bättre på att säga ifrån och att rapportera. Om fler nu tänker att en viss användare går på för hårt så får man väl säga till om det?
Även om det inte finns något direkt som bryter mot reglerna och man känner att det inte finns något att rapportera så kan det ändå vara mycket värt för den som blir hårt åtgången att någon säger ifrån.

Jag har varit på båda sidor verkligen, och jag har jättesvårt att tycka att någon av sidorna har rätt här. Man kan inte censurera och tysta människor och man kan inte gå på så hårt som vissa gör. Stämningen i den här tråden är inte heller helt okej känner jag.

Jag tänker att det enda man kan göra är att bli bättre på att säga ifrån och att rapportera. Om fler nu tänker att en viss användare går på för hårt så får man väl säga till om det?
Även om det inte finns något direkt som bryter mot reglerna och man känner att det inte finns något att rapportera så kan det ändå vara mycket värt för den som blir hårt åtgången att någon säger ifrån.

Ja! Därför jag insåg att ignore-funktionen blev fel i vissa fall för mig.

Jag är inte ett dugg glad över att ett antal är bannade... för helst ska det ju inte behövas. Jag vet också att jag varit gravt oense med flera av dem men det här känns ändå inte bra eller önskvärt.

Hoppas vi alla kan fundera lite över hur vi talar med och till varandra.

Vilken jättetråkig diskussion.

Alltså, det kanske är jättebra att lyfta en diskussion om diskussionklimat och argumentationsteknik om känslorna här på forumet svajar så som det framkommer i bl.a. den här tråden och jag tycker faktiskt att det har lyfts bra poänger - men tyvärr känns den här tråden till stor del mest som en stor förevisning av det själva påstådda problemet?

Därtill dessutom att rentav inblandade användare mitt i alltihop har bannats och därmed inte ens har chans att komma till tals när diskussionen nu lyfts/fortlöper, enligt vad som går att utläsa utifrån hur till viss del ”drevet”, ärligt talat, går i denna tråd?

Det här känns väldigt tråkigt faktiskt.

Även om någon försöker trycka till mig, så om jag istället läser inlägget som om de menar väl så faller hela grejjen. Jag blir inte tilltryckt, i det läget sen vidare om någon nu är ute efter att förminska mig eller liknande, ja då säger det mer om dom än vad det gör om mig.

Jag tar inte längre åt mig va folk skriver, för mig spelar det ingen roll om jag lämnar tråden för att jag inte vill fortsätta karusellen om det spårar ur eller ignorerar de som försöker fortsätta, i min värld är det jag som vinner på det, slipper jag lägga onödig tid på det och kan fokusera på något annat roligare istället.

Världen är full av negativitet, fokuserar hellre på de positiva sakerna.
Du har verkligen råkat illa ut ibland, trots att man ser på dina inlägg att du absolut inte menar något illa. Vissa måste bara trycka ner andra. Sen är det svårt att ge sig in i en sådan diskussion för att försvara någon annan, eftersom man vet att ja, då blir det man själv som blir hackkycklingen. Jag tycker du är otroligt stark :heart

Du har verkligen råkat illa ut ibland, trots att man ser på dina inlägg att du absolut inte menar något illa. Vissa måste bara trycka ner andra. Sen är det svårt att ge sig in i en sådan diskussion för att försvara någon annan, eftersom man vet att ja, då blir det man själv som blir hackkycklingen. Jag tycker du är otroligt stark :heart

Instämmer! @TheRedLightning det var vad jag försökte få fram till dig tidigare 😅 att jag inte tycker du lästs med välvilja efter att ha missuppfattats :)

Vilken jättetråkig diskussion.

Alltså, det kanske är jättebra att lyfta en diskussion om diskussionklimat och argumentationsteknik om känslorna här på forumet svajar så som det framkommer i bl.a. den här tråden och jag tycker faktiskt att det har lyfts bra poänger - men tyvärr känns den här tråden till stor del mest som en stor förevisning av det själva påstådda problemet?

Därtill dessutom att rentav inblandade användare mitt i alltihop har bannats och därmed inte ens har chans att komma till tals när diskussionen nu lyfts/fortlöper, enligt vad som går att utläsa utifrån hur till viss del ”drevet”, ärligt talat, går i denna tråd?

Det här känns väldigt tråkigt faktiskt.

Jag förstår din poäng men ta inte bort det konstruktiva som ändå verkar ha kommit ur den här tråden (nej, jag talar inte om ev banningar utan diskussionen om hur vi uttrycker oss gentemot varandra).

För min egen del har jag inga problem med att stå för mina inlägg i tråden.

Det som förekommer här på buke är ingenting gentemot det jag varit med om irl. Har jag klarat det, ska jag nog klara buke också. :)
Men nu handlar inte den här tråden om enskilda individer (om jag förstått rätt), fick mer uppfattningen att det rör sig om diskussionerna överlag. Tror förvisso rent generellt att skriven text är så otroligt svårt då en text kan tolkas väldigt olika, beroende på vem som läser, vilken sinnesnärvo personen befinner sig i osv. Så mycket som spelar in.
Förvisso tycker jag inte olika tolkningar av en text ger någon rätt att t ex förminska någon eller liknande.

Jag har stött på några enskilda trådar där diskussionen varit vettig från båda håll utan att någon försöker trycka ner någon annan. Upplever att de inte förkommer så ofta tyvärr, egentligen borde alla trådar vara sådana även om åsikterna går isär. Det går att respektera varandra ändå och det är rätt bra att inte alla tycker likadant, tror världen hade varit rätt tråkig i så fall.

Tycker ändå att buke är bättre än vissa grupper på t ex fb, där det förekommit ren och skär nätmobbning. Just den sorten tycker jag mig inte se så mycket här, åtminstone inte i den formen eller vad man ska skriva.

På tal om diskussionklimatet kom jag å tänka på en sak jag själv upplevt, tror att även andra kan ha upplevt samma. Kallar fenomenet "den röda tråden".

För att ta mig själv som exempel (för det är lättast att relatera till sig själv), kan det ha varit något jag skrivit för x antal år sedan. X år senare tas det upp igen för då är det någon användare som kommer ihåg vad jag skrev då och använder det som något slags "vapen" eller vad man ska skriva mot mig, men även om jag skrev så då behöver det inte betyda att jag fortfarande tycker så.

Lite luddigt att förklara, men stötte på det rätt ofta ett tag, gamla saker jag skrivit som jag inte ens tyckte likadant idag om.

Misstänker att det inte bara är jag som råkat ut för det, vet förvisso inte om det förekommer så mycket sådant idag på buke.

På tal om diskussionklimatet kom jag å tänka på en sak jag själv upplevt, tror att även andra kan ha upplevt samma. Kallar fenomenet "den röda tråden".

För att ta mig själv som exempel (för det är lättast att relatera till sig själv), kan det ha varit något jag skrivit för x antal år sedan. X år senare tas det upp igen för då är det någon användare som kommer ihåg vad jag skrev då och använder det som något slags "vapen" eller vad man ska skriva mot mig, men även om jag skrev så då behöver det inte betyda att jag fortfarande tycker så.

Lite luddigt att förklara, men stötte på det rätt ofta ett tag, gamla saker jag skrivit som jag inte ens tyckte likadant idag om.

Misstänker att det inte bara är jag som råkat ut för det, vet förvisso inte om det förekommer så mycket sådant idag på buke.
Precis så upplever jag det också. Det är som att utveckling inte gills, har man sagt något så är det vad som gäller. Man lär hela tiden och det mesta i livet kan ändra på sig, åsiker, värderingar och erfarenheter. Det är oerhört vanligt med korspostreferenser i diskussionerna på buke, vad man sagt i annan tråd för längesedan eller bara i annan diskussion så kan man få 'sota' för det i ett helt annat sammanhang och man kan kanske inte ens få möjlighet att förklara, försvara eller klargöra för det är kanske inte ens relevant att dra upp det i just den aktuella tråden för man vill inte spåra ur trådämne eller vara den som 'bråkar'.

Korspostning eller korspostreferenser är på andra diskussionsforum jag är aktiv på, striktare modererade.

@aiquen Vad jag har förstått så har dessa (vem faktiskt inte vilka?) användare bannats idag. Det har funnits tid att komma in och dementera eller ge sin syn på saker.

Däremot så tycker jag att vissa inlägg är inne på en väldigt anklagande spår - någon som inte kommer bidra till ett bättre diskussionsklimat utan att man ser sin chans att (äntligen) få trycka till vissa användare. Det tycker jag inte heller är ok.

...

Korspostning eller korspostreferenser är på andra diskussionsforum jag är aktiv på, striktare modererade.
Klippt i ditt inlägg.

Jag har samma upplevelse som du, däremot så tyckte jag att tidigare så var här mycket striktare med att det inte fick kors-postas. På gott och ont?
Precis som det kan vara en nackdel med att det ibland ältas samma sak, mellan samma användare, så kan det bidra till en väldigt familjär stämning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 217
Senast: LiviaFilippa
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 404
Senast: Barbabelle
·
Kultur Min roman har en sida på Instagram, där jag lägger upp inlägg kring boken men också en massa annat som t.ex. handlar om...
Svar
3
· Visningar
711
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 108
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama