Löften till mig själv

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag känner till viss del att jag är en av de som bör ta till mig trådens ämne. Och det gör jag. Reflekterar och analyserar (mig själv, och andra). Nog problematiserar jag gärna. Nog håller jag gärna en viss akademisk nivå. Men jag gör, vill jag påstå, inte skillnad på användare. De flesta har stått i min skottglugg. Så pass att det det senaste dygnet gett repressalier i andra medier. Även om jag själv inte anser mig göra skillnad, så märker jag ju ändå att skillnader finns. Inte minst när jag själv påpekar felaktigheter och diverse mot dessa användare.

Oavsett, så tycker jag ändå att det är bra att diskussionen lyfts. Visst, en del förenklanden ska inte passera obemärkt. Samtidigt behöver man ju inte jaga någon för dennes privilegier. Det är en fin balansgång, en balansgång som jag själv kan ha svårt att balansera ibland. Jag tar till mig diskussionen och hoppas att göra därefter också. Om inte, så hoppas jag att någon kanske påminner mig.

Handlingar väger tyngre än ord.

Om det är så att det handlar om vissa användare som känns jobbiga att bemöta, varför inte då bara sätta dessa användare på ignore? Om buke känns rätt annars, menar jag. Då slipper en ju dem helt och hållet. Poff. Eller?
Problemet blir ju att det inte blir några kvar då.
De besvärliga på ignore och de andra intressanta har lämnat forumet.
Tomt och ödsligt....

Jag vet inte hur detta inlägget kan skrivas på ett bra vis men jag vill bara verkligen, verkligen poängtera att jag ser ingen lösning o att folk ÄR bannade. Jag tycker verkligen om att läsa inlägg av samtliga användare så länge tonen är lite mindre "på", lär mig massor och får nya perspektiv hela tiden. Jag uppskattar det otroligt (är därför jag hänger på buke!) och det är nog därför jag personligen tycker det är jobbigt när det blir mer "debatt" och hetsigt som @honung beskrev bra för inte så många inlägg sedan i denna tråden. Jag vill verkligen läsa och att alla ska våga delta och vilja ha ett utbyte för jag tycker det är tjusningen med diskussionsforum. Jämfört med ändlösa trådar på fb/insta där den röda tråden är typ omöjlig att hålla ens om alla jobbar för det.

Jag tar inte längre åt mig va folk skriver, för mig spelar det ingen roll om jag lämnar tråden för att jag inte vill fortsätta karusellen om det spårar ur eller ignorerar de som försöker fortsätta, i min värld är det jag som vinner på det, slipper jag lägga onödig tid på det och kan fokusera på något annat roligare istället.
Jag har för egen del löst det genom att hänga på andra platser än på Bukefalos. De kan träta med någon annan.

Klippt i ditt inlägg.

Jag har samma upplevelse som du, däremot så tyckte jag att tidigare så var här mycket striktare med att det inte fick kors-postas. På gott och ont?
Precis som det kan vara en nackdel med att det ibland ältas samma sak, mellan samma användare, så kan det bidra till en väldigt familjär stämning.
Jag vet inte om 'familjär stämmning' gör något positivt för diskussionen då det kan tendera till att bli just drev och 'klubben för inbördes beundran' vilket gör det svårt för användare utan relationer/interaktioner med andra användare att vara en del av den där familjära stämmningen.
Man måste nog också vara medveten om att alla tillbringar sin tid på buke på väldigt olika sätt. Alla läser inte alla trådar, en del är här jämt, andra bara då och då. Den där 'familjära stämmningen' kan utvecklas till att bli en omtalad 'bukemaffia' och den vill nog ingen här ha.

Eftersom jag är en av de som minskat min närvaro här och gillat kritiska inlägg vill jag bara följa upp med att säga att jag är "nöjd" med att bli hörd, tack @Gunnar för att ha vidtagit åtgärder :) ett tag har det känts som att några användare varit oantastliga och snarare backats av moderatorer när någon försökt bryta mönstret i en tråd, skönt att se att så inte är fallet. Nu ska jag försöka bli aktivare på Allmänt!

@aiquen Vad jag har förstått så har dessa (vem faktiskt inte vilka?) användare bannats idag. Det har funnits tid att komma in och dementera eller ge sin syn på saker.

Däremot så tycker jag att vissa inlägg är inne på en väldigt anklagande spår - någon som inte kommer bidra till ett bättre diskussionsklimat utan att man ser sin chans att (äntligen) få trycka till vissa användare. Det tycker jag inte heller är ok.
Fast alltså, jag blev bannad på grund av att jag skrev i den här tråden. Jag hoppas att jag kommer få en bättre förklaring till detta (jag har efterfrågat det i PM) men just nu känns det som att det tydligen är ok att bete sig illa om man känner sig dåligt bemött men man blir bannad om man för fram ett alternativt perspektiv i den här diskussionen.

Varför skulle man gå in här och ”ge sin syn” när 1) den här tråden mest är ett stort hatdrev mot dessa onämnda personer som tydligen ska fatta själva att de är involverade och 2) det är hög risk för att bli bannad om man inte kommer in med silke på tangenterna.

Det är bara ovärt.
Jag tror aldrig att en offentlig lynchning på det här sättet kommer ge effekt. I mina ögon är den här tråden på vissa sätt värre än det som kritiseras här, och varför skulle någon lyssna på det?
Om moderatorerna faktiskt vill få en förändring så tror jag att det är mer framgångsrikt att de för dialog med de personer som är involverade. Och då menar jag dialog och inte bara standardfraser med varningar utan faktiskt förklaringsvärde.

Fast alltså, jag blev bannad på grund av att jag skrev i den här tråden. Jag hoppas att jag kommer få en bättre förklaring till detta (jag har efterfrågat det i PM) men just nu känns det som att det tydligen är ok att bete sig illa om man känner sig dåligt bemött men man blir bannad om man för fram ett alternativt perspektiv i den här diskussionen.

Varför skulle man gå in här och ”ge sin syn” när 1) den här tråden mest är ett stort hatdrev mot dessa onämnda personer som tydligen ska fatta själva att de är involverade och 2) det är hög risk för att bli bannad om man inte kommer in med silke på tangenterna.

Det är bara ovärt.
Jag tror aldrig att en offentlig lynchning på det här sättet kommer ge effekt. I mina ögon är den här tråden på vissa sätt värre än det som kritiseras här, och varför skulle någon lyssna på det?
Om moderatorerna faktiskt vill få en förändring så tror jag att det är mer framgångsrikt att de för dialog med de personer som är involverade. Och då menar jag dialog och inte bara standardfraser med varningar utan faktiskt förklaringsvärde.

Om jag minns rätt blev du, tillsammans med ett par användare till, taggad i ett inlägg av Gunnar för några dagar sedan där det fanns en förklaring. Kan dock förstå att en vill ha mer specifik förklaring på PM, känns dock som de haft en del att göra på forumet de senaste dagarna så det kanske inte hunnit med.

Det är bara ovärt.
Jag tror aldrig att en offentlig lynchning på

Om man känner sig träffad av diskussionen i den här tråden och verkligen vill bidra till en lösning så kan man förslagsvis läsa @Lillgrådis inlägg och fundera över om det finns något där som man kan ta till sig.

Sen har @Gunnar också skrivit att han har fört en dialog med de involverade användarna under flera år om deras beteende men att det mötts av oförstånd.

Om jag minns rätt blev du, tillsammans med ett par användare till, taggad i ett inlägg av Gunnar för några dagar sedan där det fanns en förklaring. Kan dock förstå att en vill ha mer specifik förklaring på PM, känns dock som de haft en del att göra på forumet de senaste dagarna så det kanske inte hunnit med.
Ja Gunnar uppmanade oss att bortse från att andra förmedlar sitt missnöje på ett otrevligt sätt. Vilket jag tycker är helt sjukt faktiskt.
Sen när är det ok att bete sig illa bara för att man upplever att andra har betett sig illa mot en själv?

Jag har ju varit bannad fram tills nu så det är först idag jag kunde be om förklaringen.

Om man känner sig träffad av diskussionen i den här tråden och verkligen vill bidra till en lösning så kan man förslagsvis läsa @Lillgrådis inlägg och fundera över om det finns något där som man kan ta till sig.

Sen har @Gunnar också skrivit att han har fört en dialog med de involverade användarna under flera år om deras beteende men att det mötts av oförstånd.
Min poäng var att det inte är säkert att folk känner sig träffade och att hela den här tråden nog avskräcker från konstruktiva lösningar.

varför skulle man läsa igenom sida efter sida med elakheter för att hitta något enstaka konstruktivt inlägg?

Ja Gunnar uppmanade oss att bortse från att andra förmedlar sitt missnöje på ett otrevligt sätt. Vilket jag tycker är helt sjukt faktiskt.
Sen när är det ok att bete sig illa bara för att man upplever att andra har betett sig illa mot en själv?

Jag har ju varit bannad fram tills nu så det är först idag jag kunde be om förklaringen.

I samma inlägg skrev han också att ni skulle ändra på ert sätt då det av vissa kunde uppfattas som otrevligt.

Jag tänker inte försöka tolka detta mer men ville bara hänvisa till det som kanske kan föranleda en banning.

Min poäng var att det inte är säkert att folk känner sig träffade och att hela den här tråden nog avskräcker från konstruktiva lösningar.

varför skulle man läsa igenom sida efter sida med elakheter för att hitta något enstaka konstruktivt inlägg?

Jag håller inte riktigt med dig om att det är sida efter sida av elakheter. Och jag tror nog att ganska många har läst tråden.

Jag håller inte riktigt med dig om att det är sida efter sida av elakheter. Och jag tror nog att ganska många har läst tråden.
Nej det visar väl bara på problemet. Människor har olika uppfattningar om vad som är ok beteende och inte, jag uppfattar hela den här diskussionen som betydligt värre än det som tas upp och uppenbarligen tycker andra annorlunda.
Jag tänker att det finns många här som kanske skulle behöva lyssna på sina egna ord.

Uppenbarligen så blir det ganska subjektiva uppfattningar från båda håll. Jag skulle önska att en del kunde läsa de kritiska inläggen här och ta åt sig, men det verkar ju inte ske. Jag vet inte varför ”den andra sidan” skulle förväntas ta åt sig mer?

Alla anser att det är den andres fel. Jag är rätt säker på att ”båda sidor” är med och bidrar till problemet.

I samma inlägg skrev han också att ni skulle ändra på ert sätt då det av vissa kunde uppfattas som otrevligt.

Jag tänker inte försöka tolka detta mer men ville bara hänvisa till det som kanske kan föranleda en banning.
Ja jag vet inte, ingen ide att spekulera. Jag ville bara lyfta fram att det inte är oproblematiskt att komma in med ett annat perspektiv i den här debatten.

Nej det visar väl bara på problemet. Människor har olika uppfattningar om vad som är ok beteende och inte, jag uppfattar hela den här diskussionen som betydligt värre än det som tas upp och uppenbarligen tycker andra annorlunda.
Jag tänker att det finns många här som kanske skulle behöva lyssna på sina egna ord.

Uppenbarligen så blir det ganska subjektiva uppfattningar från båda håll. Jag skulle önska att en del kunde läsa de kritiska inläggen här och ta åt sig, men det verkar ju inte ske. Jag vet inte varför ”den andra sidan” skulle förväntas ta åt sig mer?

Alla anser att det är den andres fel. Jag är rätt säker på att ”båda sidor” är med och bidrar till problemet.
Absolut. En del i denna tråd uttrycker sig rätt hårt och otrevligt också. Men försök bortse från dom och försök se det verkliga problemet.
Det finns kanske en anledning till att du blev bannad? Tror du att det är enbart för en protest i denna tråd, eller kan det ha att göra med sättet du väljer att uttrycka dig på?

Skulle jag få en varning/bli bannad/tillsagd så skulle jag tänka till.

Jag brukar tänka såhär: "är det jag tänkt skriva något jag skulle kunna säga i verkliga livet? Är det något jag kan stå för om en jag känner skulle snubbla över det jag skrivit?". Jag tycker det är en fördel för mig själv att jag inte är anonym. Jag tror att man automatiskt håller en högre nivå. Så gör jag i alla fall.

Absolut. En del i denna tråd uttrycker sig rätt hårt och otrevligt också. Men försök bortse från dom och försök se det verkliga problemet.
Det finns kanske en anledning till att du blev bannad? Tror du att det är enbart för en protest i denna tråd, eller kan det ha att göra med sättet du väljer att uttrycka dig på?

Skulle jag få en varning/bli bannad/tillsagd så skulle jag tänka till.

Jag brukar tänka såhär: "är det jag tänkt skriva något jag skulle kunna säga i verkliga livet? Är det något jag kan stå för om en jag känner skulle snubbla över det jag skrivit?". Jag tycker det är en fördel för mig själv att jag inte är anonym. Jag tror att man automatiskt håller en högre nivå. Så gör jag i alla fall.
Alltså jag förstår vad folk för fram, men jag tycker inte att jag ska behöva bortse från elakheter. Det är ju exakt samma sak som folk klagar på. Hur kan ännu mer av samma sak leda till någon förändring?
Varför skulle det vara ok att bete sig på samma sätt eller värre än det man vill få bort? Problemet upprätthålls bara.

Ser du inte hur skevt det är att du ber mig bortse från elakheter när hela tråden handlar om att folk inte vill behöva bortse från elakheter?

Jag tycker inte att de inlägg som hänvisades till var vare sig otrevliga eller elaka. Jag har inga problem med att stå för hur jag har uttryckt mig, jag skulle kunna säga samma sal irl och nej jag skulle inte skämmas om någon jag kände läste inläggen.

Sen var inte mitt syfte att offentligt diskutera varför just jag blev bannad, jag skrev det bara för att ge en möjlig förklaring på varför ”andra sidan” inte deltar i tråden (utöver det uppenbara då att man inte kan delta när man är bannad).

Alltså jag förstår vad folk för fram, men jag tycker inte att jag ska behöva bortse från elakheter. Det är ju exakt samma sak som folk klagar på. Hur kan ännu mer av samma sak leda till någon förändring?
Varför skulle det vara ok att bete sig på samma sätt eller värre än det man vill få bort? Problemet upprätthålls bara.

Ser du inte hur skevt det är att du ber mig bortse från elakheter när hela tråden handlar om att folk inte vill behöva bortse från elakheter?

Jag tycker inte att de inlägg som hänvisades till var vare sig otrevliga eller elaka. Jag har inga problem med att stå för hur jag har uttryckt mig, jag skulle kunna säga samma sal irl och nej jag skulle inte skämmas om någon jag kände läste inläggen.

Sen var inte mitt syfte att offentligt diskutera varför just jag blev bannad, jag skrev det bara för att ge en möjlig förklaring på varför ”andra sidan” inte deltar i tråden (utöver det uppenbara då att man inte kan delta när man är bannad).

Det är nog precis det här som är problemet. Istället för att inse att du kanske varit otrevlig så hakar du upp dig på andra saker och andra användare som kanske också varit otrevliga. De i sin kan ju mycket väl ha fått varningar som du inte känner till, det är ju deras problem.

Det är inte riktigt samma sak. Såklart ska inte inlägg vara otrevliga alls. Jag hoppas du anmäler dom du tycker är det.

Men om du reagerar på ett inlägg av tio, försök se dom andra nio. För ämnet är viktigt, oerhört viktigt! Bara för att någon är otrevlig, ska alla andra, som lyfter problemet drabbas, genom att fokusera på att någon säger något otrevligt?

Men du verkar ju inte förstå grundproblemet, att väldigt många reagerade på tråden och hur vissa skrev, så jag tror inte att det är lönt att försöka diskutera med dig, för du verkar inte vilja se vad vi övriga tycker är fel.

Det är nog precis det här som är problemet. Istället för att inse att du kanske varit otrevlig så hakar du upp dig på andra saker och andra användare som kanske också varit otrevliga. De i sin kan ju mycket väl ha fått varningar som du inte känner till, det är ju deras problem.
Och jag menar att andra användare gör exakt samma sak. Båda sidor. Därför behöver nog det här lösas på ett annat sätt än genom en tråd som denna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 217
Senast: LiviaFilippa
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 404
Senast: Barbabelle
·
Kultur Min roman har en sida på Instagram, där jag lägger upp inlägg kring boken men också en massa annat som t.ex. handlar om...
Svar
3
· Visningar
711
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 108
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits