Livsnödvändiga mediciner vid kris och krig (utbruten från Ryssland och framtiden)

Jag överlever utan min medicin, men kommer få rejäla utsättningssymptom och vid kris kan jag nog tänka mig att försöka lindra den på andra vis.
Men, alltså jag har de senaste åren typ lyckats spara en halvkarta om året, vilket gör att jag har knappt 3 månader ihopsparat. Tänkte försöka göra det igen med den nya medicinen, nu i början av covid så tog det en gång längre tid att få ut medicinen och det sög verkligen till.
En annan icke livsviktig (men som såklart påverkar livskvalitén var restad i nästan ett år).
 
Enligt @skiesabove ska du (och jag) bara göra ”livsstilsändringar” så löser det sig. ;)

Jag är nyfiken på vilka ändringar jag ska göra för att slippa min astma, det funkade tyvärr inte att ignorera den i trettio år, men jag är rätt van vid 50 % lungkapacitet, så det kanske inte gör nåt om medicinen inte går att få tag på. :angel:
Och jag är nyfiken på vilka växter jag ska plocka samt vilka livsstilsförändringar jag ska göra för att hålla min epilepsi under kontroll.
 
Jag gissar på djupandning. Det mesta brukar lösa sig då. :angel:
Min epilepsi är lite ... typ lynnig, den ger mig anfall när den är sur på att jag stressat eller KÄNNER mig stressad, när jag sover dåligt (jag har stora svårigheter att sova...) och när jag har mens och ägglossning. Eller bara när den känner för det...

Lägg därtill astmamedicin, blodtrycksmedicin (mot huvudvärk, inte blodtrycket), vitaminer (gastric sleeve- opererad så man tar tydligen inte upp som man ska i vitaminväg på naturligt vis), Paraflex för spänningshuvudvärk och Papaverin för magen. Har säkert glömt någon. Ja, kom på. SÖMNMEDICINEN!

Jag skulle behöva knarka en jävla massa växter för att få ordning på mina sjukdomar!
 
Jag är lite fundersam hur man i lägenhet ska klara sig i en vecka, utan yttre hjälp i alla fall.

Det finns inga alternativ till uppvärmning om man inte vill råka gasa ihjäl sig, man kan iofs äta kall mat på burk, men hur blir det med vatten om det inte finns nåt, eller körs ut i tankbilar? Utan förvarning så är det ossanolikt att någon har bunkrat tillräckligt med vatten för en vecka. För tre dar, det köper jag...


Oavsett hur oftan man får hämta ut sin medicin så faller det platt om det inte finns internet eller el.

När läkaren skriver recept, borde man kunna hänvisa till "propositionen om totalförsvaret 2021-2025" där man alltid skall ha åtminstonde en veckas medicin i reserv?
 
Och jag är nyfiken på vilka växter jag ska plocka samt vilka livsstilsförändringar jag ska göra för att hålla min epilepsi under kontroll.
Jag googlade lite och hittade en gammal bot för "fallandesot":

Fallandesot, Källängsgumman botade det. När en katta kättlat, följde hon kattan och tog efterbörden på två stickor – den fick inte falla på marken. Sen torkade hon den och stötte och blandade den i mat och gav den sjuke. (kättla = katt som föder ungar)
Örsås.
 
Jag googlade lite och hittade en gammal bot för "fallandesot":

Fallandesot, Källängsgumman botade det. När en katta kättlat, följde hon kattan och tog efterbörden på två stickor – den fick inte falla på marken. Sen torkade hon den och stötte och blandade den i mat och gav den sjuke. (kättla = katt som föder ungar)
Örsås.
Jag är rädd att cannabisolja eller vad det nu var jag hörde om någonstans, nog låter mer lockande än det där ;)
 
Hur har det funkat i tex. Syrien för folk som behövt medicin?
Jag frågade min kollega som är från Syrien. Han kom till Sverige 2019. Han säger att det fungerar rätt så bra ändå med medicinerna. Speciellt eftersom de haft egen tillverkning, men det har ju vi med i form av AstraZeneca etc. Mediciner kommer dessutom med hjälparbetare.

Han säger att han är mer orolig för mat och andra förnödenheter. Han tog upp exemplet när covid slog till i Sverige och folk började hoarda toalettpapper och blöjor. Det fanns inga blöjor att köpa på lokala Ica-butiken på flera dagar.
 
Ang LSS och liknande så måste man ha listor på vilka som ingår där vilket inte kommer vara ett lika stort problem på mindre orter än i storstäderna där allt förvaras elektroniskt, plus att de ligger på olika privata vårdbolag.

För att tillägga, det är inte bara livsnödvändiga läkemedel som egentligen borde bunkras utan det är även material för livsuppehållande operationer och annan vård. Problemet med import och inga förråd såg vi tidigare under pandemin.

Jag har ett livsuppehållande läkemedel, insulin, utan det klarar jag mig inte länge. Eftersom jag har ett litet kylskåp tar jag bara hem en förpackning i taget, men det skulle räcka längre än 72 timmar och kan förvaras i rumstemperatur ett tag utan att sluta verka. Jag kan inte byta ut insulin mot några naturläkemedel direkt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp