Specifikt ang det här, alltså sköldkörtelmedicin, så är det inga "konstiga preparat" utan helt enkelt den äldre medicinen som gavs innan 60-talet. Det är lite lurigare att dosera rätt eftersom det innehåller både T4 och T3 och olika personer har olika behov/problem. Syntetisk T4 blev därför normen, och tillägg av syntetisk T3 för de med problem med konverteringen. Det skrivs dock fortfarande ut NDT både i Sverige och internationellt för de som inte svarar bra på de syntetiska alternativen.
Men eftersom allvarlig brist på sköldkörtelhormon kan leda till koma, och jag är intresserad av långtidsöverlevnad självständigt från staten, så har jag själv valt att se till att ha alternativ hemma fast jag har bra egen produktion av sköldkörtelhormon numera (jag har haft Levaxin utskrivet, men behöver det inte längre, går på blodprov för att checka nån gång per år). Det är inget jag "mixtrar med" utan helt enkelt något jag ser till att ha hemma, i min låda med där även värktabletter, handsprit, tvål mm finns.
Det är helt ok att alla inte har det intresset. Men det är otroligt hur alla flyger i taket och misstolkar mig.
Om staten har kollapsat - vad gör du då? Vad behöver du för att överleva? För att leva väl?