Livsfarliga framhoppningar, stämma ngn?

Sv: Livsfarliga framhoppningar, stämma ngn?

"Ute i god tid" är ju ett realtivt uttryck. Är antalet på framhoppningen begränsat, då väljer man ju inte själv hur lång tid man har på sig på en framhoppning.

Men problemet går att lösa, i allafall jag har börjat "ta med mig" min medhjälpare in på framhoppningen, då slipper jag bli irriterad på att hindren är på fel höjd och att arrangören tyvärr inte ställt ngn hinderansvarig på framhoppningen som kan lägga upp nedrivna hinder och ändra tillbaka höjden när den är fel.
De som vill hoppa fram högre än klassen är, det är ytterst sällan de ändrar tillbaka hindret när de är klara. Utan de lämnar det 10-20 cm högre än klassens höjd.

Jag ser problemet, du har aldrig märkt det.
Så antingen är jag ett nervvrak och du stencool.
Eller också är jag stencool och du en sådan som "kör över" dina medtävlare.
Eller också tävlar vi på helt skilda nivåer och/eller platser... ;)

Man får inte hoppa mer än 10 cm högre än vad klassen är om jag inte är helt felinformerad och dessutom bara enstaka språng. På de tävlingar vår klubb arrangerar mäts framhoppningshindren in inför varje klass och markeras. Funktionären på plats har order om att det inte får höjas över den markeringen. Vi har alltid "vuxna" människor på både insläpp och inne på framhoppningen då dessa är de absolut tuffaste funktionärspositionerna på hela tävlingen. Allt annat vore oansvarigt både mot de tävlande och funktionärerna.

På regionala tävlingar och uppåt är det sällan problem tycker jag, folk brukar ha koll. Däremot kan det gå livligt till på lokala tävlingar.

Du får hoppa 10cm över det på banan, så i praktiken kan det bli 20cm över höjd i klassen.

Detta eftersom det finns (oftast) något hinder i omhoppningen som är 10cm över grundomg.

Summa: 1.10cm på banan och 1.30cm framhoppning

olgaklara skrev:
Du får hoppa 10cm över det på banan, så i praktiken kan det bli 20cm över höjd i klassen.

Detta eftersom det finns (oftast) något hinder i omhoppningen som är 10cm över grundomg.

Summa: 1.10cm på banan och 1.30cm framhoppning

Men Olgaklara har du legat i ide ett tag :angel: det höjs inte längre några hinder i "omhoppningarna" alltså fas 2 mer än i A:1a och då hoppar man fram innan omhoppningen. Så är det tex 130 får inget hinder vara över 130 och man får alltså inte hoppa mer än 140 på framhoppningen om man skall följa TR.

Tyvärr följs inte alltid det reglerna. Det händer ofta att hinder i Fas 2 är högre än i Fas 1.

Intressant diskussion... om banbyggare följer TR eller inte är har väl ändå inte med hur farligt det är på framhoppningen att göra?

Minelli skrev:
Tyvärr följs inte alltid det reglerna. Det händer ofta att hinder i Fas 2 är högre än i Fas 1.

Då är det bara att påpeka detta när man går banan för det får de inte vara enligt TR.

Fast på de tävlingar jag varit på, typ varje helg så är det alltid med ett hinder i omhoppningen som INTE är med i grunden och det brukar alltid vara högre!

Detta måste jag ta reda på, men vid de banbyggnader jag varit med vid när vi har hemma tävlingarna så är det alltid ett hinder med i omhoppningen som är högre. Jag skall kolla TR men jag är nästan helt säker på att i A0 A0 får man ha med hinder som är högre i omhoppningen dvs fas 2

Nej, det får inte vara med något högre hinder, fas 2 är ingen omhoppning utan "bara" en ny del av banan. Hinderna i fas 2 får ej överstiga hinderhöjden i fas 1.
Är ute i stort sett varje helg på både låga och höga klasser och visst bygger de ibland mer maxat både på höjd och bredd i fas 2 men aldrig högre än klassens höjd. Ser du ett hinder som är högre när du går banan är det bara att påpeka det för banbyggaren för det får inte vara det.

En stor eloge till er domare!

Förr tyckte jag inte att det var så farligt på framridningsbanan, det är en känsla jag har fått nu när jag efter många års upphåll, begav mig ut igen för att åter tävla.
Har också en hög välljudande stämma och har inga som helst problem med att ta upp plats. Men på vissa ställen är det ganska kaosartat när det kommer till de lokala tävlingarna

Apo

*lånar knapp*

Jag är en av dem som ofta står på framridningen (och vi släpper bara in ett visst antal). På sätt och vis förstår jag att inte alla klubbar får ihop folk att stå på framhoppningen, för det är förbanne mig så otacksamt så det är ynkligt! Bortsett från jubelidioterna som det alltid finns nån av på varje tävling ska man också försöka höra de ryttare som med späd stämma viskar "hoppning oxer" ett helt varv innan de ens närmar sig hindren. För att inte tala om medhjälparna som höjer och sänker hinder till höger och vänster, och sällan är speciellt trevliga. :mad:

Dock tycker jag ändå att om man hamnar på en tävlingsplats som har en "kaosframhoppning" ska man vid tillfälle påpeka detta för tävlingsledaren. Hur ska det annars kunna bli några förbättringar?

*lånar knapp*

Med tanke på inlägget ovan:

NÄR ropar ni "oxer" eller vad ni säger ?

Då borde vi ju varit på samma tävlingar eftersom jag har varit ute på hopptävling varje helg sedan 9 helger tillbaka. Och där jag varit (allt från 0.90-1.30, har ridit 4st hästar i samtliga klasser) så har det varit ett högre hinder med i "omhoppningen". Om banbyggarna gjort fel eller bara fortsätter bygga efter A1c i vilket det FICK förekomma högre hinder i omhoppningen vet jag inte

när jag svänger mot hindret i svängen, först ser man ju att det inte är någon annan som skall hoppa dvs ryttare, medhjälpare är oftast bara fokuserad på "sin" ryttare.

Självklart som ryttare så hör man att någon annan roppar hoppning, men oftast inte de på marken.

Ja de tävlingsplatser med lite "tuffare" vuxna som framhoppningspersonal och insläppare på framhoppning, där finns bara :bow: att säga.
Men tyvärr är det inte alltid så!

Minns när jag för ett par år sedan var på en reg tävling och ett par ryttare bestämt sig för att inte alls följa reglerna på framhoppningen vad det gäller "vänta på sin tur".
De red helt sonika in på framhoppningen fast de inte fick, och när den lilla försiktiga, unga tjejen försynt sa att de inte "fick gå in än" så fick hon svaret "det skiter väl jag i".
Vilket gjorde att hon inte tordes säga ngt! Så då hade hon ju att välja på att inte släppa in den som fick gå in (mkt trång framhoppning), eller släppa in en för mkt.

När en av de ryttarna gjorde likadant i andra klassen den red ledsnade min hästskötare och stegade rätt in på framhoppningen till ryttaren i fråga och frågade ngt i stil med om den "hörde illa eller fattade trögt på ngt vis?!"
Ryttaren i fråga dröp illröd i ansiktet av från framhoppningen och den lilla tjejen i insläppet tackade min hästskötare för hjälpen.

på de hopptävlingar jag varit på har framhoppningen funkat kanon.Man har bara skrikit hoppning oxer högt och sen hoppar mna..Eller så har vi hoppat följa John så alla hopapr med bra mellanrum efter varandra

Det råkade vår 12 åriga tjej ut för av en av våra landslagryttare också, men hon sprang i fatt hästen och tok helt sonika tag i tygeln och ledde ut hästen med ryttaren på från banan, den ryttare väste illa men försökte inte med vår 12 åring någon mer gång.

Men du har helt rätt det ska vara vuxet folk på framridningen, är det inte apkallt så står jag gärna där själv en hel dag.

Vi brukar ha max 8 inne på framhoppningen men vid dåligt väder så har väldigt många ryttare velat komma in tidigare så du har vi höjt till 10 st, visst fan blir det trångt och rörig men det har varit på ryttarnas eget önskemål.

Brukar stå i insläppet på våra ponnytävlingar ibland, och där är det mammorna som kommer o trycker på. Hamnade nästa i gräl med en morsa sist som ville ta in sin unge innan det var hennes tur, men hon gav med sig till slut. :devil:

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 331
F
Hästmänniskan Vet inte om tråden ska ligga här men chansar... Köpte en ny tidning häromdagen: Equipage. Läste en artikel som jag tyckte var lite...
Svar
15
· Visningar
1 496
Senast: Elon
·
Hästvård Jag är både rätt trött och rätt ledsen nu. Unghästen har en lös benbit i höger bakkota (birkelandsfraktur/POF). Vi har vetat om den sen...
2
Svar
21
· Visningar
2 451
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2