Livsfarliga framhoppningar, stämma ngn?

Sv: Livsfarliga framhoppningar, stämma ngn?

ponnyföräldrar är det jobbigaste som finns. Minns på en tävling då jag hade blivit tillfrågad om jag kunde rida ut på en ridskolehäst som hade varit halt och skulle sättas igång.
När jag suttit upp kom en ilsken pförälder och skrek att jag hade förstört för hennes dotter som vägrat på sista hindret (enligt min mening styrde hon bara på hindret i hopp om att ponnyn skulle hoppa).
och tävlinshästar ska väl inte bli störda av att någon satt upp lr?
Som tur va hennes tränare som räddade mej.

på min klubb är det vuxna som är på framridningsbanan, och vi "små" flaggar, springare t.ex.

Men Gud i himlen! :crazy:
Tänk att sådana människor som den mamman inte begriper att de gör bort sig totalt! OCH skämmer ut sitt stackars barn!

Igår när jag tävlade blev min häst rädd för en stor kråka som släpade iväg med en påse precis utanför staketet.
Kanske skulle jag lämnat in protest till överdomaren! :D
Eller kanske skulle jag skällt ut kråkan? :angel:
För pålle blev rädd, han brukar sällan bli det på banan, och hade jag varit på väg mot ett hinder (jag hade inte startat än) så kaaaanske han brutit ut?! ;)

Japp det hade inte blivit någon prisrosett den dagen pga kråkan. Kanske borde införa jakt på kråkor så att de är avskjutna lagom till tävlingens början :devil: :devil:

Apo

olgaklara skrev:
Jag har egen hjälp med mig vilket brukar vara det vanligaste. Jag vill inte att någon annan hjälper mig på framhoppningen. Det skall bli "rätt" för just den hästen.

Det är helt ok att det är någon från föreningen som står och ropar in och kollar så inget olagligt händer, men inne vid hindrena brukar det endast vara de som är med och hjälper till till just den ryttaren.

Din häst skiter väl i vem som höjer eller sänker hindren! Hjälpa dig med vadå? Det man inte lärt hästen hemma kan man inte lära den på framhoppningen, där värmer man upp hästen och förbereder den för klassen. Hur mycket hjälp kan det behövas till det? (Och ja, jag tävlar själv.) Och inne vid hindren brukar det INTE endast var de som är med och hjälper just den ryttaren, det är snarare halva släkten plus tränare och stallkompisar som är med. Inklusive folk som bara verkar ha i uppgift att hålla i täcken, men lik förbannat ska stå där och vara ivägen.

Nä du, om alla sk medhjälpare höll sig undan och lät funktionärerna sköta hindren skulle vi få betydligt smidigare och trevligare framhoppningar. Alla har inte medhjälpare med sig heller, även de har rätt till att hoppa fram på ett schysst sätt. Dessutom blir det ett jävla liv på ryttarna om det INTE finns några funktionärer på framhoppningen.

Kan inte annat än hålla med dig, skulle alla de som inte har på framhoppningen att göra hålla sig därifrån så skulle det bli klart mindre olyckor. Jag tycker att man kan få ha med sig EN medhjälpare om man vill men inte ett helt gäng som står antingen vid hindren eller "blockerar" ut och ingångar.

Det är klart att hästen inte vet vem som höjer och sänker hindren. Men har man "sin" tränare med sig som man känner och som vet hur man brukar hoppa fram blir det mycket smidigare. Tränaren vet när det ska höjas eller sänkas och man behöver aldrig stanna och säga till, det blir ett mycket bättre flyt i framhoppningen. Och flyter framhoppningen är man inte i vägen sedan för någon annan... Man KAN ju dessutom göra misstag på framhoppningen också och då är det bra att ha sin tränare där som kan korrigera en. Däremot håller jag med om att det inte är mer än en tränare per ryttare som behövs.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 331
F
Hästmänniskan Vet inte om tråden ska ligga här men chansar... Köpte en ny tidning häromdagen: Equipage. Läste en artikel som jag tyckte var lite...
Svar
15
· Visningar
1 496
Senast: Elon
·
Hästvård Jag är både rätt trött och rätt ledsen nu. Unghästen har en lös benbit i höger bakkota (birkelandsfraktur/POF). Vi har vetat om den sen...
2
Svar
21
· Visningar
2 451
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2