Livsfarliga framhoppningar, stämma ngn?

Sv: Livsfarliga framhoppningar, stämma ngn?

Hjäplte en kompis på en hopptävling. Tyckte att det var massor av folk på marken i det lilla framhoppningsridhuset så jag satte mig på läktaren. Nån idiot höll på att hoppa fram sin hingst och idiotens medhjälpare "bulldozade över småtjejerna totalt och lät dem inte sänka när andra ryttare bad dem.
Det slutade med att kompis bad mig komma ner. När en ilsken Apocalyps kom stövlande genom dammet förstod de att det var slut på framhoppningsdiktaturen :mad: :devil:
Fick hjälpa ett ytterligare ett ekipage som låg fyra startplatser före hingsten, för de hade inte haft en chans att hoppa fram pga hingstekipagets diktatur.

Var och klagade i sekreteriatet, men det blev inget av det. Jo vi är en handfull ryttare/medhjälpare som inte kommer åka dit igen.

Apo

Sekretariatet kan knappast göra så mycket, det du kan göra där är att be dem ta reda på var överdomaren befinner sig och prata med denna/e.

Personligen så har jag lite svårt för att någon låter sig bli dikterad av en ryttare med medhjälpare, 9 ggr av 10 så räcker det ju med att fräsa ifrån ordentligt.

Senast ändrad av en moderator:

kopparberg skrev:
När vissa anser de "går först", de står i vägen bakom hindren med en nonchalant blick så man får väja undan fast de klart sett/hört man ska hoppa, ryttare som fräser runt i "ponnysken" så andra ekipage på framhoppningen får "flyga som löss" för att inte bli nerridna osv.

Jag tycker också att det bara är en enda röra vid framhoppningarna. De flesta visar ju 0 (noll) hänsyn och tror de äger hela framhoppningsområdet eller så tror dom att det just nu är bara dom som håller på att hoppa. Men det som jag anser är värst är när dessa märkvärdiga ryttare håller på och rider på volter både framför och bakom hindret :confused: och därmed blockerar hindret för de som vill hoppa :confused: Jag tycker nog att ansvariga för tävlingen borde bevaka framhoppningarna och ta vissa i örat och be om skärpning, säkerheten måste ju vara viktigast för alla.

Men tänk om värmningarna på en travtävling skulle genomföras hur som helst, nån vill värma i bakvarv på innerspåret, någon bara styr rätt ut och tror de äger banan, hur skulle detta se ut :confused: Uppträder du nonchalant så blir det böter. Böter kan man gått dela ut även på framhoppning så blir det säker mer ordning :angel:

Jag blev, för några år sedan, i stort sett "nerriden" på en framhoppning. Det var en av våra landslagsryttare i hoppning (VM deltagare bla) som totalt nonchalerade regler och andra ekipage på framhoppningen.. I samma ögonblick som min häst hoppade av på oxern ( jag hade klart och tydligt meddelat vilket hinder som skulle hoppas, VET att även denne ryttare hörde detta) då skrittade detta ekipage in precis bakom oxern, min häst fryser då i språnget, fastnar med bakbenen i bakbommen, går omkull framåt och voltar då in i just det ekipaget... Ryttaren i fråga trillade själv också av o börjar då gorma på mig, ignorerade det totalt just då eftersom min häst hoppade runt på 3 ben utan att stödja på ena frambenet...
Nu visade det sig att överdomaren stått på framhoppningsläktaren och sett det hela, rytten fick varning men verkade inte bry sig mycket om detta heller. Resultatet för mig var en häst som stod halt i 4 månader pga rejäl ledvrickning där ledvätskan rann ut... Detta pga en ryttares nonchalans... :mad:

ia_ skrev:
Nu visade det sig att överdomaren stått på framhoppningsläktaren och sett det hela, rytten fick varning men verkade inte bry sig mycket om detta heller.
Böter o 1 månads avstängning skulle det vara.............minst :mad:

Är det verkligen såhär?! :eek:
Jag har bara tävlat lokal på ponny innan och då har dte inte varit så farligt tycker jag inte.
Nu ska jag ut på storhäst om knappt en månad och är det sån här kaos kom hon fara i luften =/

*knapplån*

Jag tycker inte att det är så hemskt ändå på hopptävlingar. På våra Lokala & Regionala så brukar det vara gabska så bra ordning.

Men värst är dom på klubbnivå som inte kan reglerna (hoppar hindren åt fel håll) & Regionala för storhäst (ropar ej+ockuperar hindren)

Kan väl berätta att jag har råkat krocka med ca 5 st, varav 2 var mitt fel... men har fått mer rutin nu!

Jag kan bara säga att det är en stor skillnad på lokal & reg/nat när det gäller framhoppningar.

När man är på Lokala är det som fan släppts loss...
Regionala/nat är betydligt bättre det ser man även på ridningen av hästarna..

Visst har man råkat ut för grejer men man får ryta ifrån. Oftast tycker jag dom på marken som är värst som går i vägen o.s.v. :smirk:

Jag kommer aldrig att försöka "ställa mig i vägen" eller ngt. Med en sådan människa vore det ju att riskera både liv och lem på både mig och kusen! :crazy:

Men jag har en röst och ett ordval som 99 ggr av 100 får folk och fä att i det närmaste stå i givakt om jag blir förbannad! :devil:

Svårt att skicka medhjälparen också! Den behövs ju oftast som "hindervakt" för att man över huvud taget ska hinna hoppa fram hindren på rätt höjd...

Senast ändrad:

Självklart så får ett framhoppningshinder bara hoppas åt ett håll. Röd flagga höger, vit vänster. Det står i TR. :smirk:
Men det har ju ingenting att göra med att denna människa körde "chicken race" med sina medryttare på framhoppningen eftersom båda varven är tillåtna att rida i på en framhoppning.

Ja inte vore det dumt med böter för dåligt uppförande på framhoppningen!
Men som Olinda skriver, det skulle ju vara svårt att avdela ngn domare att kolla så framridningen inte är som en krigszon.

Lägga volter måste man ju kunna när man rider/hoppar fram, och det finns ju regler för hur man gör sådana med. Enkelt sagt "den som hoppar har företräde". Men det enkla verkar så hiskeligt svårt för många att förstå... :angel:

Senast ändrad:

Aha! Det var du som var den som var med om det otäcka.
Kan säga att det etsat sig fast i mitt minne, så jag får kräkkänningar och börjar "onda" så fort den elitryttaren kommer in på en tävling...

Det är inte alltid så.
Jag tävlade en regional både lördag och söndag denna vecka, och det var jättefin ordning och reda på framhoppningen.
Det enda som var problem var i vanlig ordning alla "hinderkrånglare" som ändrade hindren hela tiden. Men det är ju inget som äventyrar säkerheten.

Jag höll på att knocka ett höns (ngns medhjälpare som gick in mitt framför mig och min häst) på framhoppningen i helgen.
Ibland undrar man om folk saknar självbevarelsedrift över huvud taget?! :confused:
Min pålle mejar inte ner folk, men när ngn bara svänger in mitt framför när han rör sig, hur vet vederbörande då att hästen hinner väja? Eller att ryttaren hinner reagera och väja hästen?

Fö så var hennes ryttare den enda jag nästan krockade med flera ggr på framridningen, och av utseendet att döma var de mor och dotter. Meeen äpplet brukar ju inte falla så långt från päronträdet heter det ju... ;)

Senast ändrad:

Men man tar väl inte risken att gå åt höger om den andras häst beter sig så. JAg skulle ridit undad för att rädda min egen häst...!

Jag också. Bara jag hade sett åt vilket håll hennes häst INTE tänkt väja.
Hon pressade den nämnligen stadigt framåt mellan hand och skänkel, och eftersom hästen inte ville köra "chicken race" så hoppade den höger-vänster-höger-vänster osv och försökte väja.
Jag gjorde halt eftersom jag inte ville riskera att min häst och hennes häst väjde åt samma håll.

Men det hela BÖRJADE ju med att hon inte ville hålla höger, dvs jag gjorde som man ska, höll höger, och hon höll vänster.
Dessutom fanns det fler ekipage på framhoppningen, hade jag handlöst kastat min häst ur vägen för henne så hon fått fri väg, då var det överhängande risk att jag rammat ngn annan...

kopparberg skrev:
Fö så var hennes ryttare den enda jag nästan krockade med flera ggr på framridningen, och av utseendet att döma var de mor och dotter. Meeen äpplet brukar ju inte falla så långt från päronträdet heter det ju... ;)

Tror ja vet vilka du menar.

På tävlingen i söndes var det nog rätt så bra på framhoppningen, men inte utanför.
Jag red en liten b ponny och en stor häst skulle rida förbi oss. Jag flyttade mig närmare ridhusväggen, det fanns gott om plats att hålla oss borta från oss. Men ändå skulle hon rida så nära hon kunde.
Hennes häst fick fnatt och började bocka stegra sig :eek: . Min ponny blev rädd och kastade sig nästan in i väggen.

Det var precis så att jag han skänkla på honom innan vi ramlat i väggen.

*lånar knapp*

Det värsta jag har varit med på under hopptävlingar (mestadels lokal-ponny) är alla dessa förbaskade mammor som står och håller lektion på en volt framför hindret så man inte kan koma fram och hoppa.

Det finns uppenbarligen flera idioter.
För vi var inte på samma tävling i helgen.

*lånar knapp*

När jag läser det här kan jag undra var ni har varit och tävlat. Jag har varit på lokala, Regionala, Nationella och Elit tävlingar runt om i sverige och både tävlat själv och varit hästsskötare och aldrig att jag upplvet det så hemskt. Visst kan det vara rörigt men inte rörigare än att det går att ha koll.
Vet inte om det är för att jag tar plats eller vad men än har jag inte ridit in i nån eller blivit påriden (peppar, peppar)
Tror tyvärr att man måste våga lära sig att ta upp lite plats och inte vara den lilla musen som inte syns. För den skulle ska man ju inte gå över alla andra utan kunna ta hänsyn och låta alla få plats.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 331
F
Hästmänniskan Vet inte om tråden ska ligga här men chansar... Köpte en ny tidning häromdagen: Equipage. Läste en artikel som jag tyckte var lite...
Svar
15
· Visningar
1 496
Senast: Elon
·
Hästvård Jag är både rätt trött och rätt ledsen nu. Unghästen har en lös benbit i höger bakkota (birkelandsfraktur/POF). Vi har vetat om den sen...
2
Svar
21
· Visningar
2 451
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte