Livsfarliga framhoppningar, stämma ngn?

Sv: Livsfarliga framhoppningar, stämma ngn?

Långt ifrån alla framhoppningar är så här. Men i mina ögon ändå alldeles för många.
Dessutom är jag inte "den lilla grå musen", så jag kan inte skylla på att ingen märker mig.
Med en häst över 170 cm med "femmetersgalopp", rätt trevlig att se på, samt ryttaren jag med röstresurser som hörs när jag säger "hoppning", så är det inte det som är problemet.

Men jag ser många "små möss" som knappt hinner hoppa fram, för att de inte är modiga nog att säga "låt bli oxern, jag hoppar den" när ngn vill ändra på den, eller inte törs sticka emellan när ngn hoppar non-stop på samma hinder. Eller ett vanligt fenomen, man säger "hoppning" sedan börjar ngn ouppmärksam medhjälpare ÄNDÅ ändra hindret så ekipaget får avbryta anridningen.
Jag tycker synd om dem! :( Jag tycker man kan få hoppa fram fast man är blyg och inte törs "vara i vägen".

Personligen avbryter jag inga anridningar (om det inte är fara för mig, min häst eller annan person/häst), jag vrålar "HOPPNING XX" igen, med en stämma som får de flesta att "stå givakt". :devil:
Men det retar mig att man måste uppföra sig så så ofta...

Efter att ha läst denna tråd är jag glad att jag inte tävlat på länge. Men jag vet ett flertal incidenter, själv har jag fått vänsterknät krossat på en framhoppningsbana 1987. En tjej med en envis stopper red på ett hinder utan att förvarna oss andra och hade jag hört henne ropa "hoppning" oxer hade jag garanterat förpassat mig och min häst till andra änden av ridbanan, men nu kom jag galopperande i godan ro på fyrkantsspåret och fick 650kg fläskigt galopperande halvblod rakt in på vänster knä och jag och min häst voltade (inte ridtermen) ut genom ridbanans staket och landade på en åker :eek:

En svensk toppryttare fick benet avsparkat på en framhoppning någon gång på 90-talet tror jag det var av en oregerlig hingst med tillhörande respektlös ryttare.
Vilket leder in mig på temat hingstar som folk överlag verkar ha noll respekt för på en framhoppning, hingstarnas ryttare får inte bete sig hur de vill heller men folk måste väl för f-n kunna identifiera en hingst och ha vett att hålla sig undan (på säkerhetsavstånd) om den börjar flagga med det femte benet :eek:

Fy vilken otäck olycka du och pållen råkade ut för! :eek:

Angående hingstar så var jag med om en otäck sak på en tävlingsplats, dock inte på framridning eller framhoppning den gången.
En av våra elitryttare var på tävlingen i fråga och hade bla en enligt mig fullkomligt oregerlig hingst med sig.
Givetvis anser jag att h*n ska få tävla hästen, men jag anser att man om hästen är så oregerlig kanske bör ha lite extra säkerhetssyn?

Hingsten "exploderade" utan anledning X antal ggr när han inte hade ryttare på ryggen.
Men ändå så stod hästskötaren med hingsten mitt där det var som mest trångt! :eek:
Hingsten var mkt hingstig också, "spände upp sig" och höll på.
Jag passerar till fots med hästen jag var hästskötare åt. Var tvungen att passera "galningen", men höll undan så gott det gick. Vilket var svårt då hingstens hästskötare parkerat hästen i ett "nålsöga"...

När jag var mitt framför försökte han attackera min häst! :crazy:
Med ett vrål, öppen käft flyger hästen rätt fram emot oss och försöker flyga på min häst! :crazy:
Det var ren tur att hästskötaren inte tappade hingsten! Min stackars häst blev så rädd att han skrek! :(
Faktiskt enda gången jag hört en häst skrika av skräck! Jag hann tänka "vad f-n gör jag, jag är ju dessutom mitt emellan".

Kan säga jag var rätt spak rätt lång tid framåt den dagen...

När jag var och hjälpte till på en tävling så var det en som hoppade hindret samtidigt som jag höjde det!!! :mad: Och jag hade koll på när dom sa att dom skulle hoppa och hon hade inte sagt nått, dessutom om man ser nån som står å holler i bomen så hoppar man ju givetvis inte över utan svänger undan!! Livsfarligt

Men snälla någon, anmälde du inte detta till överdomaren alternativt till diciplinnämnden, det måste ju varit fler i närheten som såg vad ryttare gjorde eller "tar ni bara skiten"???????

Jag har hoppat en bom som ngns medhjälpare höll i en gång. Helt ofrivilligt. :o
Med min hästs jättegalopp och på den tiden väldigt svår att få att INTE hoppa, så hann jag inte väja! Kände att om jag så mkt i sista sekunden skulle försöka slita honom åt sidan så var risken att vi skulle krascha i hindret större än faran att hoppa när en medhjälpare höll i bommen.

Men det beslutet berodde enbart på att jag sedan tidigare känner medhjälparen som höll i bommen, jag visste till 100% att hon inte skulle "hirra till det" och göra annat än att bara luta sig bakåt och hålla bommen i rätt höjd. För jag vrålade till typ ett galoppsprång innan jag hoppade, så hon visste "vad som skedde".

Att hon så totalt missade att jag skulle hoppa är en gåta, men det är ju mänskligt att fela.
Vi flinade lite åt varandra när jag saktat av efter hindret, och kollade runt lite om ngn annan märkt ngt, men ingen hade sett ngt... :angel:

kopparberg skrev:
Jag har hoppat en bom som ngns medhjälpare höll i en gång. Helt ofrivilligt. :o
Med min hästs jättegalopp och på den tiden väldigt svår att få att INTE hoppa, så hann jag inte väja! Kände att om jag så mkt i sista sekunden skulle försöka slita honom åt sidan så var risken att vi skulle krascha i hindret större än faran att hoppa när en medhjälpare höll i bommen.

Men det beslutet berodde enbart på att jag sedan tidigare känner medhjälparen som höll i bommen, jag visste till 100% att hon inte skulle "hirra till det" och göra annat än att bara luta sig bakåt och hålla bommen i rätt höjd. För jag vrålade till typ ett galoppsprång innan jag hoppade, så hon visste "vad som skedde".

Att hon så totalt missade att jag skulle hoppa är en gåta, men det är ju mänskligt att fela.
Vi flinade lite åt varandra när jag saktat av efter hindret, och kollade runt lite om ngn annan märkt ngt, men ingen hade sett ngt... :angel:

Verkar farligt
Hoppade du lite mera åt det hållet medhjälparen inte stod på.
alltså
Om hon stog på vänster hoppade du mer åt höger.

nångång fastnade jag med foten i stödet

Det jag hat sett nu är när tre ryttare red mot hindrerna åt fel håll och hade tävling om vem som kom över först.
Värst var det för ponnyn som hoppade oxerna på fel håll.

kopparberg skrev:
När jag var mitt framför försökte han attackera min häst! :crazy:
Med ett vrål, öppen käft flyger hästen rätt fram emot oss och försöker flyga på min häst! :crazy:
Det var ren tur att hästskötaren inte tappade hingsten! Min stackars häst blev så rädd att han skrek! :(
Faktiskt enda gången jag hört en häst skrika av skräck! Jag hann tänka "vad f-n gör jag, jag är ju dessutom mitt emellan".

Kan säga jag var rätt spak rätt lång tid framåt den dagen...

FY fasen!! Det gjorde ont i magen när jag läste det här! Stackars din häst!! :eek: O stackars dig med såklart, vad rädda ni måste blivit!!! :cry: Jag kan inte föreställa mig skräcken som får en häst att skrika, har aldrig varit med om det och hoppas jag slipper det! Usch säger jag bara!

Ja,det är inte lätt att vara funktionär heller då en del framridningar.Vissa ryttare/medhjälpare/tränare har en förmåga att försöka sätta sig på en!
Håller helt med om att framhoppningen är den värsta plats man kan vara på!
Tycker nog också att det har blivit värre efter att ha börjat tävla igen efter några års uppehåll!
Skulle vara bra om det fanns fler överdomare på plats.
Senast igår när vi tävlade satt överdomaren på framhoppningen en stor del av dagen.
Stort plus för detta!

oseriös skrev:
När jag var och hjälpte till på en tävling så var det en som hoppade hindret samtidigt som jag höjde det!!! :mad: Och jag hade koll på när dom sa att dom skulle hoppa och hon hade inte sagt nått, dessutom om man ser nån som står å holler i bomen så hoppar man ju givetvis inte över utan svänger undan!! Livsfarligt

Just det har faktiskt jag gjort, men inte utan att först ha skrikit "hoppning" innan. Det är jätteofta att de på marken INTE hör när man skriker och går fram och höjer i anridning. Och hur kul är det att avbryta 2 galoppsprång innan man skall hoppa :crazy:

Jag anser det vara betydligt farligare att tvärnita min häst eller svänga vid sidan om i det läget, dessutom så kan det skada min hästs självförtroende att vända ifrån.

Jag tycker att det oftast är för många på framhoppningen och för dåliga framhoppningsbanor. Det borde inte vara mer än max 4st som hoppar fram och då skall det finnas möjlighet att rida fram någon annanstans innan. Där kan det tex stå ett litet "skutta över" hinder.

Jag tycker alltid det är rörigt på framhoppningen och brukar inte hoppa fram speciellt mkt. Man är ju inte på framhoppningen för att "träna" utan för att värma upp hästen och se till att den får rätt höjd i sprången.

Nu i helgen hade jag en annan ryttare som red min lilla Tysk och då stod jag på marken och det var hemskt :crazy: Speciellt en familj sa inte till en enda gång när de skulle hoppa och där fick man bitska kommentarer om man ändrade hindret ngt, men nu blev de lite generade när de upptäckte vem jag var :D som stod där och försökte höja hindrena till "min" ryttare

Det VAR en hemsk olycka och det GÖR fortfarande ont i knät.... Tur nog så klarade sig kraken men tyvärr missade vi att kvala till Unghästchampionatet mycket på grund av denna incident på framhoppningen. Inget bra utgångsläge för en vinnarrunda sas. :devil:

Kom precis på en kul liten grej från den tiden med den hästen. En helg då vi åkt iväg på en B-tävling för att hoppa hela helgen lång var där på plats en av Sveriges bättre landslagsryttare med en bunt hästar.
Denna ryttare betedde sig som en gris i stort sett hela helgen i samband med allt, efteranmälningar, avanmälningar, strykningar, uppstallning, framhoppning etc.
I vilket fall som helst i en av klasserna hade speakern (troligen domaren i en och samma person) fått helt nog av denna ryttare och säger helt frankt, ut i PA-systemet, när ryttaren saknades till start för "54" gången att "Vad mig anbelangar kan XX ta sig i dalen". På den tävlingen var det helt klart inte skillnad på folk och folk utan ALLA ansågs skyldiga att bete sig rätt. Ni skulle hört hur folk frustade av skratt på den tävlingsplatsen :rofl:

inte illa menat, men det verkar som alla här är riktiga nervvrak... Ropa högt och var bestämd, de andra må va idioter men det är bättre att bara vara kolugn och lägga en extra volt om det ser ut som att det kommer trånga lägen, man får väl ha ögonen med sig och inte bara stirra ner i hästens man och säga att någon annan red in i dig.... Jag har aldrig ens varit nära att krocka och jag är ute varannan helg med två hästar, fattar inte riktigt vad alla gnäller på... Om alla supernervösa kan lugna ner sig ett par hekto och vara ute i lite godare tid så skulle situationer aldrig uppkomma ;)

Kan inte annat än hålla med dig. Har man koll och kan läsa av andra och inte bara koncentrera sig på sig själv så fungerar det.

Fast det är ju ganska svårt att läsa av personerna på marken som gärna höjer när man rider an

Då ropar man eller gör en volt eller helt enkelt hoppar hindret om man är för nära för att kunna göra en volt.
Hoppa ett snett hinder har ingen häst dött av än så länge.

nä just det menar jag med, men att vända ifrån två innan skadar faktiskt.

Jag hoppar! Men vissa som skrev här menade att man inte skulle rida på utan stanna hästen vilket jag anser är fel!

Och visst ropar jag :)

Ja inte 17 är det idealet att göra så! :crazy:
Givetvis försökte jag inte pricka henne där hon stod och höll bommen.
Jag brukar inte komma på varken höger eller vänsterkant på framhoppningshindren, de är skapligt lätt att hoppa på mitten tycker jag.

Men som jag sa så känner jag hennes "sätt" rätt väl, visste att hon skulle göra det bästa av situationen då denna tjej är både skicklig hästmänniska, stencool och tillika tuff och orädd på rätt sätt.

Det var min tränares häst jag skrittade runt med.
Men jag måste säga att det skar i hjärtat när han blev så rädd att han skrek. :(
Och hade jag själv inte blivit så skiträdd att min enda tanke var "fly" så hade jag nog vrålat i ngt väl valt till hästskötaren som höll hingsten.

:D :D :bow:
Strålande bra sagt av de arrangörerna! Just att ngn som uppför sig så blir utskrattad kan ju vara mkt effektivt! :devil:

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 331
F
Hästmänniskan Vet inte om tråden ska ligga här men chansar... Köpte en ny tidning häromdagen: Equipage. Läste en artikel som jag tyckte var lite...
Svar
15
· Visningar
1 496
Senast: Elon
·
Hästvård Jag är både rätt trött och rätt ledsen nu. Unghästen har en lös benbit i höger bakkota (birkelandsfraktur/POF). Vi har vetat om den sen...
2
Svar
21
· Visningar
2 451
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte