Victoria Secret

Trådstartare
Jag och sambon har varit tillsammans i 8 år, och jag har alltid vetat att det är mannen i mitt liv som jag ska gifta mig med och skaffa barn. Allt är perfekt och längtan efter barn har kommit och gått i flera år och många av våra vänner har barn. Samtidigt som jag vill ha barn är jag livrädd för allt vad förlossning, ansvar och att mitt liv kommer se så annorlunda ut. För någon vecka sedan, började jag känna mig trött, fick en konstig blödning och kände mig yr. Fick panik och var tvungen att köpa ett graviditetstest. Med darrande händer gjorde jag testet och till min lättnad var det negativt. Sambon vill att vi slutar skydda oss, då han känner sig redo att skaffa barn. Det finns inget jag hellre vill än att skaffa barn med honom men ändå är jag skräckslagen.

Skit vet inte vad jag vill med denna tråden igentligen, men hur kände ni när ni fick reda på att ni var gravida eller bestämde er för att skaffa barn??

Sv: Livrädd!

Kontakta mödravården i din kommun, där kan du få stöd och hjälp att hantera rädslor och ängslan! Prata också med din sambo om du inte redan gjort det.

Jag blev bara glad och överlycklig så jag har väl inte mycket att komma med så, men min mamma är barnmorska och brukar säga att inget är nytt under solen, det är inget fel på att känna som du gör :)

Tack, det ska jag göra.

Mycket av rädslan handlar om anvaret. Jag har haft en svår uppväxt och har två svårt sjuka föräldrar och då jag har småbrödrar där den yngsta är 12 år yngre än mig har jag alltid tagit stort ansvar och varit deras stora stöd. Min styrka har jag haft i mina hästar och att inte kunna åka ut och tävla när jag vill eller rida som är min terapi för själen är det som skrämmer mig mest. Att inte ha några föräldrar som kan hjälpa en gör ju inte det lättare.

Men jag vill så gärna ha barn, har velat det i många år och jag har hela tiden tänkt att dagen kommer då jag känner mig redo. Men tänk om den dagen aldrig kommer.?

Jag känner mig fortfarande inte redo, men jag har tre bonusbarn och en egen dotter på 9 veckor;)
Har väldigt svårt att se mig själv som mamma......

Förlossningen var jag aldrig orolig för, men däremot var jag livrädd att jag inte skulle klara av att ta hand om liten när hon väl var född.
Hade ångest när sambon skulle börja jobba igen och jag skulle vara helt ensam hemma med lillan.
Men det gick hur bra som helst. Och jag har ett bra stöd i min sambo.

Om man inte har några problem under graviditeten och om man har en stabil häst, så kan man ju rida en stor del av graviditeten.
Jag kunde upp och rida igen ca 3 veckor efter förlossningen. Inga problem.

Och om din sambo gärna vill ha barn, så bör han väl vara redo att dela hela ansvaret med dig?

Ja pappan är redo för barn och så klart även redo för att dela ansvaret. Jag jobbar med inridning och unghästutbildning och tävlar upp till 1.40 klasser så livet kommer ju att förändras väldigt mycket även att jag kommer kunna rida långt in i graviditeten kommer jag inte ta emot unghästar.

Känns som de flesta är redo och det bara är jag som tänker för mycket. Alla mina vänner har tagit så lätt på det medan jag oroar mig för förlossning och ansvar mm. Men det är väl som de flesta säger att man aldrig kan vara helt redo.

Jag får väl bara hoppas att denna rädslan släpper innan det är för sent att skaffa barn.

Är det inte fler som har haft rädsla mm för att bli gravida och skaffa barn och som sedan "växt" ifrån det??

Jag kände mig inte redo att skaffa barn först sommaren 2009. Jag och sambon hade då varit tillsammans i ungefär 6 år. Mycket av min osäkerhet berodde på mitt hästintresse, ville inte att hästen skulle bli stående (medryttare var aldrig något alternativ). Kan tillägga att jag bara hade en hobbyhäst men iaf, vet inte vad det var som gjorde att jag ändrade mig faktist. Tror helt enkelt att beslutet mognade fram. Insåg att hästen inte skulle gå under jorden bara för att han blev ståendes några månader. Red fram till februari och körde nog sista gången i mars-april och i maj 2010 kom sonen till världen. En månade senare red jag igen, men långt ifrån fullt ut. Det tog ungefär 3-4 månader innan jag var helt igång igen med hästen.

Tyvärr måste jag säga så funkade det inte så bra att få sambon att förstå att jag iaf ville komma ut och rida minst varannan dag, men iom ditt tävlande och unghästutbildning så har säkert din sambo en annan förståelse för det hela?!

Så nog kan man komma att ändra sig alltid!

Kunde inte bestämma mig för om min historia skulle skrämma livet ur dig eller ge dig pepp, tanken är i alla fall att ge dig pepp.

Jag var 21 år gammal när jag plusade. Jag hade precis sagt upp mig från mitt fasta jobb, flyttat till Norge med dotterns pappa och efter underfär 2 veckor i Norge får jag veta att jag är gravid.
Jag var själv på gården och hennes pappa skulle inte komma hem på många timmar. Började skaka och visste inte vad jag skulle göra så (alla PK kan sluta läsa den här meningen) jag gick ut på gården och tände en cigg och sen satt jag där och rökte och insåg att efter den här cigaretten kommer livet aldrig mer att bli sig likt. :D

Hennes far tog beskedet en smula skakigt, men vi tänkte inte någon annan tanke än att vi skulle behålla barnet.
Vi flyttade tillbaka till Sverige efter 3 månader, skaffade jobb och förberedde oss på nedkomst.
Världens sötaste lilla flickebarn kom till världen i februari för snart 4 år sedan och veckan efter gick företaget där hennes far jobbade i konkurs och han stod arbetslös utan a-kassa. Vi fick förlita oss på min mammapenning och mina föräldrar för att gå runt.

Han fick ett nytt bättre jobb. Jag började plugga. Jag fick inget jobb i det jag utbildat mig till och mitt i arbetslösheten valde jag även att lämna hennes far. Så då var jag arbetslös och med en 2,5-åring på halvtid.
Jag fick hjälp av mina föräldrar för att få ekonomin att gå runt och hade inte många ören att leva på, men tvekade aldrig på mitt beslut att gå utan njöt av livet i alla fall.

Idag har jag ett välbetalt jobb, har köpt en stor lägenhet till mig och dottern där vi bor, jag jobbar med det jag utbildade mig till och älskar mitt jobb. Jag går på komprimerat schema vilket innebär att jag den veckan när dottern är hos sin far så jobbar jag, och nästa vecka är jag hemma och är ledig med min dotter. Jag och hennes far är goda vänner, vi umgås fortfarande tillsammans med dottern och försöker att stötta varandra i livet trots att vi lever det på skilda håll.

Jag menar absolut inte att skrämma dig. Min poäng är faktiskt den att om jag hade vetat allt där här innan jag fick barn, hade jag varit så jävla rädd och antagligen aldrig vågat skaffa ett. Men nu vet man inte vad framtiden har att ge, och trots allting jag gått igenom så är det en enda grej jag aldrig någonsin ångrat - och det är min dotter.
Jag skulle aldrig bli en sån ensamstående förälder, jag och hennes pappa skulle hålla ihop oavsett vad som händer. Det gjorde vi inte. Nu är jag ensamstående förälder och lyckligare än vad jag någonsin varit i hela mitt liv.

Det gäller bara att inse att alla dom där rädslorna man har, kanske inte är något att vara rädd för? Var man än hamnar i livet kan man vara säker på en sak, bra eller dåligt - man är inte där för evigt. Och en förlossning varar definitivt inte resten av livet. ;)

Att bli förälder är att förlora kontrollen, för efter det har du ditt hjärta som springer runt utanför kroppen i resten av ditt liv och inte tusan är dom försiktiga heller.
Men det finns ingenting du kan gå igenom som kommer att forma dig så mycket som person. Jag är betydligt mer ödmjuk idag än vad jag var förut, jag kan på ett helt annat sätt njuta av nuet och av livet.

Var inte rädd. Det ordnar sig. :)

Tack för era svar.

Hoppas den dagen jag blir gravid att jag känner mig redo, annars blir jag det förhoppningsvis under graviditetensgång.

Man blir aldrig redo. Jag var livrädd och ångrade mig i stort sett varje dag under graviditeten. Hur i hela friden skulle jag klara av detta som inte gillar barn så mycket? Men jag tycker ändå att föröka sig ligger någonstans i meningen med livet, i alla fall den som är rent baserad på naturen, och dessutom ville jag känna att jag utvecklades som människa. Någon större mening. Jag tänkte bara att jag är som en avelsmärr och att kroppen klarar av allt. Och det gjorde både den och huvudet!
Att känna sig livrädd tyder på att man tar det på största allvar och att man sannolikt därför blir en bra förälder! Skippa skydden och tänk bara att "blir det något så blir det". Jag ville inte säga till mig själv att vi försökte skaffa barn, utan jag gillar inte p-piller egentligen, så jag ansåg att jag ville leva så naturligt som möjligt. Är du en jordnära person som håller på med djur tror jag också att du är hjälpt av det!

Du fixar det, naturen är fiffig och ordnar så man klarar det som händer!

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 962
Senast: Nixehen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 806
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 081
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 416
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar