Livmoderinflammation

angelwings

Trådstartare
Här sitter vi med ångest i magen helt plötsligt.

Fanny har varit lite hängig på sista tiden, inte så man kan sätta fingret på det men hon har varit lite låg. Hon har varit som vanligt men det har känts lite 'off'.

Idag upptäckte jag till min fasa att hon blödde och hon slutade blöda för löpet för ca en månad sen. Så det blev till att ringa veterinär. Som rådde mig att ringa djursjukhuset direkt.

Fick akut-tid och fick ringa till barnets skola så att de skickade ut henne. (har ju ingen som kan passa henne) Ringde sambon stortjutande så han åkte från jobbet och mötte upp oss på djursjukhuset.

In till veterinär. Röntgen. Livmoderinflammation. Måste opereras.

Sen blev allt bara blurrigt och mitt hjärta dog lite när de tog av hennes halsband och tog på henne ett sånt patienthalsband. Sen fick vi åka hem utan hund.

Dottern är jätterädd, sambon och jag försöker hålla oss men vi gråter båda två. Usch. Jag är jätterädd att det ska gå åt skogen och vi ska förlora vår älskade skrutthund. :cry:

Mina föräldrars förra hund fick livmoderinflammation och vid operation upptäcktes en massa cancertumörer i henne. De försökte och försökte men det slutade med att hon fick avlivas.
Så just nu har jag riktigt mycket ångest.

Är det någon som har en 'glad' historia om hundar som klarat operationen bra och blivit pigga och glada? :cry:

CIMG0017-1.jpg

Det är så väldigt tomt här hemma. Jag är ledsen. :(

Sv: Livmoderinflammation

Här får ni lite glada historier till tröst!

När vår springerspaniel var 8 år blev hon jättedålig, åkte akut till strömsholm, visade sig vara livmodern alla värden var jättedåliga och dom sa att vi skulle förbereda oss på att hon kanske inte skulle klara natten, vid 4 ringde dom och sa att hon var piggare och de skulle försöka operera, 2 dagar senare hämtade vi henne, jättepigg och glad, hon levde sedan och var frisk till hon fyllde 14.

NU jobbar jag som veterinär och från jobbet har jag följande historier

En liten tik på 16 år som haft illaluktande flytningar från och till ett längre tag, 2 timmar efter op stod hon upp och viftade på svansen, gick hem dagen efter, pigg och glad.

En jobbarkompis hund som hade symptom som mest liknade urinvägsinfektion, fick ab och smärtis, blev bra men efter en vecka plötsligt öm när man tog på buken och hängig. In till op, livmodern brustit, hela buken full med var. Var så pigg under läkningen så vi stundom fick ge henne lugnande så hon inte skulle spräcka upp såret.

Ung tik som plötsligt inte kunde gå, kräktes mängder och hade 40 graders feber. Visade sig vara en enorm pyo, även den hunden var på benen dagen efter, efter lite dropp extra ompyssel.

Alla dessa är individer som hade alla odds emot sig men som klarade sig jättebra ändå.

Er Fanny är ju relativt ung, pigg och frisk förövrigt, försök att tänka glada tankar och inte gräva ner er i oron! Allt pekar ju på att ni snart har henne hemma hos er igen!

Många kramar

Min mosters hund fick opereras akut och hon klarade sig! Blev en helt annan hund, som valp igen!

Håller tummarna för er flicka!

Tack. :)

Jag sitter som på nålar här bredvid telefonen. Men de visste inte om de skulle operera ikväll eller imorgon.
Det var så hemskt när de gick iväg med henne och vi inte fick följa med. :( Men det är ju ett bra djursjukhus och hon är i väldigt goda händer. Och veterinären kunde inte se något annat än livmoderinflammation på röntgen i alla fall. Jag var tvungen att fråga eftersom föräldrarnas hund blev så dålig. Men han såg inga tumörer eller liknande på röntgen i alla fall.

Så jag försöker tänka positivt. Men hon är ju vår lilla bebis. Hon har haft så många hem innan hon kom till oss så tänk om hon tror att vi också överger henne. :cry:

*ja, jag är världens mes. Jag bölade när sköterskan och sambon lyfte upp henne på röntgenbordet för sköterskan tog henne i nackskinnet och under magen*

Tyvärr är jag sån att allting blir större och större i min hjärna tills det är rena katastrofen. Men jag försöker sansa mig, jag vet ju hur jag fungerar.

Men min lilla bebis. Alldeles ensam i en bur med dropp. :cry:
Foto0405.jpg

Min lille voffe

Det kommer säkert att gå bra ska du se.

Vår labbe fick livmoderinflammation när hon var 8 år, opererades och blev som en unghund på nytt.

Min islandshund opererades för pyo som 9-åring. Visst hade hon ont efteråt men allt läkte jättefint, när det var dags att ta stygnen syntes knappt ärret, hon hade verkligen gott läkekött. Raskva levde ytterligare sju år efter det så hon var en riktig kruthund :).

Även om man inte skall förneka att det är ett stort ingrepp så måste det ju vara ett av de vanligaste och mer eller mindre rutin. Men det är klart att det är nervöst! Håller tummarna för er och att Fanny snart är hemma igen :).

Min gamla tik blev akut sjuk i livmoderinflammation som 11-åring. På morgonen var hon pigg och glad, men några timmar senare såg hon dräktig ut och det droppade rosa vätska från henne. Det visade sig att livmodern var bautastor och hon fick ligga kvar över natten. Egentligen skulle hon legat kvar ett dygn till men jag tror hon skrämde personalen lite så jag fick hem henne dagen efter. Hon var mycket ynklig resten av den dagen, men blev snabbt frisk och pigg igen.

Våran cocker spaniel opererades för livmoderinflamation i vintras. Äfter att ha varit hängig en längre tid fick hon plötsligt kraftiga flytningar, och jag fick åka in akut. Infekionsprovet var jättehögt och distriktsveterinären var ensam
(lördag) och kunde därför inte operera.Hunden fick en penicilin-och en
metacamspruta, och vi fortsatte senn penicilinbehandling i några dagar hemma. Hon blev senn opererad och allt gick bra och hon återhämtade sig
förvånansvärt snabbt. Vi fick visserligen lägga ut drygt 10 000, men livmoder-
inflamation behöver vi aldrig oroa oss för med henne.

Tack till alla som skriver snälla saker. :love:

Sitter här och tuggar på mina icke-existerande naglar.
Har inte hört något än, kan man ringa till djursjukhuset och fråga? Eller man brukar inte göra sånt när det gäller djur?

Jag har aldrig haft djur på klinik över natten förut, bara kastrerat katter och de har fått gå hem på eftermiddagen efter operation på morgonen.

Klart du kan ringa, oftast ringer de under förmiddagen, men du kan alltid ringa receptionen och kolla om hon blivit opererad osv.

Jag har 4 solskensfall, varav ett var riktigt illa, så jag tror du kan lugna ner dig:)

Jag ringde och frågade nu och hon ska opereras under dagen men hon är inte opererad än.
Det var bra med henne (ja, så bra det nu blir i den här situationen) och de ringer så fort de är klara. Hon har dropp och hon hade fått mat vid 24 och sen fastat.

Det underlättar att personalen är så trevlig, men fy vad det är jobbigt att bara vänta och inte vara med henne.

Sambon ringde sjukhuset vid 14 och fick prata med veterinären. Då skulle de strax operera henne. Och vi har fortfarande inte hört nåt :crazy:

Det måste ha gått åt skogen. :( *ångest*

Tror jag inte, en operation tar lång tid. Dessutom har jag aldrig varit med om en veterinär som inte meddelar på stört ifall det är så att hunden måste avlivas direkt på bordet. Ring igen om ni är oroliga?

Hade det gått åt skogen hade ni fått veta det direkt. Troligtvis håller hon på att kvickna till efter operationen och veterinären kommer nog snart att ringa.
Om hon skulle opereras snart vid 14 betyder det troligtvis att hon är sövd runt 14.30, operationen klar tidigast 15.30-16 beroende på svårighetsgrad, efter ytterligare någon halvtimme har hon vaknat till ordentligt. Så att veterinären inte ringt vid 17 skulle inte jag se som något konstigt.

Jag har sett ett antal tikar som varit riktigt dåliga (mer eller mindre döende) som några timmar efter operationen bara ser lite småkrassliga ut. Min erfarenhet är att det går bra de allra flesta gånger. :)

+PinkFruitLoop:
tack. Jag hoppas verkligen det är så. Jag kollar mobilen varannan minut och är helt nojjig att vi ska ha gett ut fel nummer eller nåt. Men de har bara inte ringt.

Vågar man ringa igen? De har inte telefontid nu och hon i receptionen kanske inte vet nåt heller. Gah! :crazy:

...och växeln stängde kl 17 så jag kunde inte få tag i nån heller. :crazy:
Jag kan ju inte ringa journumret för det är ju bara för akuta skador och olycksfall.

Det känns inte bra alls.

Jag hoppas verkligen att det har gått bra och att de hör av sig snart.

Min bonusdotters rottweiler var riktigt dålig i pyo när hon var 6 år. Första djursjukhuset tyckte inte ens att det var någon ide att försöka operera så de satte sig och åkte till nästa. Där opererades hon och hon återhämtade sig bra mycket fortare än vad man kunde trott.
Hon levde i ytterligare sju år efter det och kunde hon klara sig så ska vi ju hoppas att din klarar sig med.

Det är ju ett rutin ingrepp som de gör väldigt ofta och bara det gör ju att chanserna ökar betydligt än om det hade varit en ovanlig operation.
Du får försöka intala dej att det är den mänskliga faktorn som har fallerat, att det helt enkelt har blivit ett missförstånd om vem som ska ringa dej.

Jag förstår verkligen att du är orolig. Min lille ska sövas för att ta bort tandsten framöver och jag oroar mej för bara det :crazy:

Jag håller tummarna för att allt gått bra och att du snart får krama om henne igen. Tills dess så skickar jag varma kramar till dej och din familj.

Nu var vi så oroliga att vi inte kunde hålla oss längre utan var tvungna att ringa akutnumret.

Operationen hade gått bra och hon var tom vaken igen:love: :banana:

Jäkligt irriterande att de missat att ringa oss, man är ju superorolig.
Men som det ser ut nu har det gått bra.

Sambon och dottern är på väg ner till gatuköket och köpa nån mat till oss och jag känner att jag snart kommer börja stortjuta för att man har varit så otroligt spänd.
Hoppas jag får hem min lilla hund snart. :love:

Åh vad skönt! Som ägare blir man väldigt lätt nojig när det gäller sitt älskade djur så det var skönt att höra att det gick så bra för er Fanny :)

Hoppas på en snabb tillfrisknad!

Liknande trådar

Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
11
· Visningar
1 226
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 352
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 677
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka