Livet på Island?

Sv: Livet på Island?

ursäkta men :wtf::arghh::yuck::nailbiting::eek::banghead:

Okunnigheten i detta ämne hos TS och några andra i tråden lyser närmast med trollvarning, men vill man dock verkligen lära sig så finns ju exempelvis info i underforumet islandshäst här på Buke.

Jösses :eek:
Trollvarning för att någon ställer intresserade frågor?
Jag är precis lika okunnig om islandshästar som de andra som ställt frågor här, men läste tråden med intresse för att få lära mig nåt nytt.
Det är ju liksom så det funkar :idea:

ursäkta men :wtf::arghh::yuck::nailbiting::eek::banghead:

Okunnigheten i detta ämne hos TS och några andra i tråden lyser närmast med trollvarning, men vill man dock verkligen lära sig så finns ju exempelvis info i underforumet islandshäst här på Buke. Således:

Islandshästen är renavlad på Island, för islänningarna, sedan tusentals år.

Islandshästen är, kort sagt, en oerhört högt ansedd levande nationell klenod sedan vikingatiden, med en distinkt karaktär och blotta tanken på att blanda in andra raser vore för nära nog samtliga islänningar fullständigt otänkbart. Korsningar utomlands har inte visats tillföra något av värde, dock tvärtom.

Oj då, det var hårda ord

Jag vet att islandshästen är älskad, men min fråga syftade mer till rent politiskt, är det en fråga eller "bara så det är" med islandshästsarna. Har bara lite svårt att formulera rätt
frågeställning.
Och är hästen så älskad av alla islänningar eller just hästfolket, alla i städerna har ju inte precis en häst bunden vid dörren

Men jag ursäktar min ofantliga okunskap och hoppas på att någon annan har ett trevligare svar.

Haha sant :p

Men är väl lite det jag vill säga, är hästkukturen så stor som man fått uppfattning om, eller det är bara för att vi är hästmänniskor? Eller det är verkligen en landsomfattande sak, och det engagerar folket?

hehe, alla i städerna? vilka städer ? :D Det finns bara Reykjavik.

Ännu en dum fråga i denna tråd ;)
Men är inte Kópavogur, Hafnarfjördur (med konstigt d...) och Akureyri städer?
Eller räknas de två första in i Reykjavik och Akureyri som typ håla?

Förlåt för OT :o

* Dagens roligaste och lite perviga tryckfelsnisse :D

är hästkukturen så stor som man fått uppfattning om, eller det är bara för att vi är hästmänniskor?

*Förlåt kunde bara inte låta bli:o

hehe, alla i städerna? vilka städer ? :D Det finns bara Reykjavik.

Nja det finns några till som eventuellt kan kallas städer, framförallt Akureyri med häpnadsväcknde 17.000 invånare. I Reykjaviks området liggar annars två kommuner till som är större än Akureyri.

Ja, som rubriken lyder...
Har funderat på detta med hästar. Finns det ingen annan hästras än just islandshästar på Island?
T ex travare, klarar dom sig på Island?
Med tanke på klimat, foder, m.m.
Det finns något lättfödda travare andra inte.

Ni som vet mera får gärna berätta! :)

Som flera har sagt så finns det bara Islandshästen på Island, så vill man anordna kapplöpningar, vilket görs för övrigt, så är det islandshästen som gäller.

Det skulle sälert gå att föda upp nästan vilken hästras som helst på island annars, där finns både foder och stall och klimatet ligger väl inom vad hästar klarar bara de får mat och skydd.

Hästen har annars en framträdande ställning och är viktig både inom turistnäringen, som exportvara och givetvis har den en stor plats i den isländska kulturen.

Islandshästen är, kort sagt, en oerhört högt ansedd levande nationell klenod sedan vikingatiden, med en distinkt karaktär och blotta tanken på att blanda in andra raser vore för nära nog samtliga islänningar fullständigt otänkbart.

Fast för ca 1000 år sedan importerade man ju faktiskt orientaliska hästar till Island för att användas i aveln så det har inte alltid varit otänkbart med inblandning av andra raser. Dock föll det experimentet inte så väl ut och det var efter detta, år 982, som man införde importförbudet.

Haha sant :p

Men är väl lite det jag vill säga, är hästkukturen så stor som man fått uppfattning om, eller det är bara för att vi är hästmänniskor? Eller det är verkligen en landsomfattande sak, och det engagerar folket?

Det är verkligen en sak som engagerar hela folket :) I tidningarna är "Hästar" en egen rubrik/avdelning, precis som politik, ekonomi, världsnyheter osv :D

En annan detalj som är lite kul, längs större vägar verkar det så gott som alltid finnas en ridväg också.

och det kommer hästar i flock lite då o då ;)
1013719_10151416663001315_903927430_n.jpg

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 187
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar