Nu förstår jag inte riktigt vad du är ute efter.
1)Vi tror att risken att smitta blir mycket mindre när man vaccinerat sig - men de säger att vaccinet inte gör att du inte blir sjuk, men du kan räkna med att du blir mindre sjuk. Sannolik mindre risk att smitta + troligtvis större risk att du inte håller dig hemma om du skulle bli smittad eftersom du inte blir jättesjuk = osäkert hur mycket mindre risk en vaccinerad person egentligen utgör (tar vi med risken för att vaccinet inte tar mutationer blir det ännu mer komplicerat).
2) Inlägget jag reagerade på handlade om att vaccinerade skulle få ett vaccinpass och släppas ut i samhället. Mina invändningar mot det var:
Du får gärna länka till bra källor som med stor säkerhet säger att risken att smittas av en vaccinerad är obefintlig/ingen. Är den bara "mindre" ser åtminstone jag inga skäl att släppa vaccinerade mer fria innan en större del av befolkningen vaccinerats.
- Folk väntar på att bli vaccinerade. Om de upplever en för stor orättvisa/brist på logik minskar deras vilja att göra det under ordnade former.
- Redan nu ser vi människor utnyttja mer eller mindre etiska kryphål för att vaccineras trots att de inte hör till de grupper som ska prioriteras i detta skede. Det är onödigt att öka incitamenten för människor att gå förbi kön för att kunna roa sig - inte i en situation där man inte har nog med vaccin för att skydda de som har hög risk att dö eller hamna på IVA.
- Det som människor önskar att göra är att resa, äta ute, gå på konsert etc. vilket kräver en del personal (särskilt om folk vill dricka alkohol och därmed åka kommunalt eller ta taxi). De kommer således i kontakt med en massa människor som då också måste vara vaccinerade (eller utsättas för den förhoppningsvis minskade risken att smittas). Många av restriktionerna handlar om att skydda de som arbetar. De kan ju dessutom inte heller se vem av dem som trängs på ICA som är vaccinerade eller inte.
Var har jag skrivit att risken är obefintlig/ingen? Hade jag trott det och hade jag skrivit det. I svaret till dig skriver jag dessutom:
Man vet inte säkert hur pass stor risk att man smittar när man är vaccinerad, men all erfarenhet tyder på att risken minskar betydligt. Man har bara inte undersökt det. Risken att bli smittad av en ovaccinerad (som inte haft corona) lär vara större.
.. kanske missar du vad jag är ute efter då du valde att citera ett svar som inte var riktat till dig men din begäran om källa är smått obegriplig med tanke på svaret ovan (inlägget innan tog du du fel?) som däremot är riktat till dig som du avstod att svara på. Där jag tydligt skriver om att det inte finns någon källa och varför.
Senast ändrad: