Livet kan ta slut så fort *inget för känsliga*

A

Angel_23

Ja tyvärr...fick erfara på jobbet förra veckan att man inte ska ta livet för givet.
Hade en av korna som skulle kalva, är van mor, så antog att det skulle gå bra.
När jag kom på jobbet 06.00 såg jag att hon var på gång. Gav korna mat och lät henne vara en stund.
När alla var nöjda gick jag till henne för att känna efter så kalven låg rätt. Det kändes inte alls bra så ringde ägarna av gården och de kom ner och konstaterade samma sak som jag trodde. Kalven låg med bakåkbjudning och dessutom upp å ner.... De ska komma med huvudet först....
Ringde veterinären som tyckte vi skulle prova att dra ut kalven med dragremmar, sagt och gjort. Lyckas efter någon minuts kämapnde få ut henne...död...andades inte så det blev hjärt och lungräddning men hon var förlorad.
Slog bort tanken om att det var synd...får inte gräma ner sig så mkt då orkar man inte med många förlorade kalvar.
Mamman därimot verkade inte må bra...hon fortsatte krysta vilket inte är bra. Efter 5-10 minuter såg ja något groteskt komma...skrek åt djurägaren att ringa veterinären igen och han kommer springande och säger helvete hon får livmoderframfall. Det är alltså när kon fortsätter att få krystvärkar och krystar ut livmodern. I vanliga fall går det bra för en veterinär att lägga allt tillrätta och sy igen så läker dte av sig själv efter några dagar. I detta fall gick allt fort...mkt fort. Efter 20 min var det så mkt ute att jag trodde hon skulle ramla baklänges. Det tog veterinären 50 minuter att köra de 10 milen i snorhalt underlag. Han kikar lite på henne och bestämmer sig för att ge lugnande och lokalbedövning. veterinären och ägaren går ut för att ordna allt och var väl borta i max 7 minuter, under de minutrarna tappade jag räkningen på hur många ggr hon reste sig och lade sig...hela tiden.
Till sist la hon sig ner för att inte resa sig igen =( Veterinären hinner bara in i lagårn igen då hon blir jättekonstig, bara ligger och spänner sig som en katt på sidan...rullar med ögonen och grymtar fram något som låter som luften håller på att gå ur henne. Veterinären säger att det här är allvarligare än jag trodde...hon bara brölar och ser skitkonstig ut. Jag frågar vad som händer då veterinären helt sådär säger att jag tror hon förblöder invärtes..finns inget vi kan göra...bara att vänta. Jag blev helt stum, där står jag bredvid henne och försöker få henne lugn då ligger hon och dör framför ögonen på mig! Och jag kan inget göra...fy fan vad det var otäckt...

2 minuter efter att veterinären säger det där är hon död....

Ta vara på tiden, stressa inte igenom livet, ta hand om de nära och kära, livet kan ta slut fortare än man tror.

Sv: Livet kan ta slut så fort *inget för känsliga*

Nä fy 17 vad läskigt, stackars ko.... hoppas hon inte led allt för mycket innan hon slocknade... :(

Min märr fick livmoderframfall efter att hon kastade fölet här i april, det var ingen vacker syn, fy 17.... men till skillnad från kon så klarade hon sig iaf.

Du har rätt, bra skrivet... :bow:

Samma sak hände med mitt sto som jag hade haft i 15 år, bara det att vi fick aldrig ut fölet och hon fick grovtarmsframfall. Helt klart en av de värsta dagarna i mitt liv.

Hua...ja då vet ni ju hur det är :(

Strider det inte mot djurskyddslagen att låta ett djur plågas till döds ? En ko måste man väl kunna akut avlivas ???

Vet inte om det räknas till att plågas till döds på 2min.. På den tiden hinner man ju inte ens förbereda bultpistolen eller vad man nu använder på kor....

Verkligen hemskt att läsa, stackars er:( :(

Mount Never Rest skrev:
Vet inte om det räknas till att plågas till döds på 2min.. På den tiden hinner man ju inte ens förbereda bultpistolen eller vad man nu använder på kor....

Verkligen hemskt att läsa, stackars er:( :(

Du har helt rätt, fanns inte ett skit vi kunde göra. Det sa bara smack så var det över men som säkert många vet får djur "ryckningar" efter att döden inträder...

Stackars kossan men nu leker hon med sin kalv och alla andra kossor i djurhimlen!

Man blir så ledsen när kalvar är döda eller dör. Extra ledsen blir jag som jobbat som slaktare när man hittar fullt utvecklade kalvar när kon tas ur :(

När det stod klart att kon höll på att dö var hon inte vid medvetande längre. Att dö i en inre förblödning är troligen inte särskilt plågsamt.
Lite gammal tråd men jag råkade stöta på den o tyckte att något kändes bekant.
PL

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 977
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 411
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka