"Litet" sto, hur stor hingst?

Evergreen

Trådstartare
\"Litet\" sto, hur stor hingst?

Finns det någon "maxregel" för hur mycket större hingsten "får" vara än stoet?

Har en maxad Dponny jag funderar på att ta föl efter någongång i framtiden, isf vill jag gärna ha ett "stor häst föl" ( :crazy: ) men hur pass stor hingst vågar man ta? Kan det vara "farligt" att ta en hingst på 165-175?

Något virrigt inlägg, hoppas någon fattar ;) :p

Re: \"Litet\" sto, hur stor hingst?

När man läser om det så står deet alltid att fölet anpassar sig efter stoet och att det inte är nån fara att betäcka med en större hingst. Men kanske får man vara försiktig med valet, själva beteckningen kan ju innebära problem? Man lägger väl inte gärna på en ardennerhingst på en arab, eller?? :crazy: Fast man kan ju inseminera.
Ditt sto är ju så gott som stor häst så det är kanske ingen fara. Det vore värre om det varit en b-ponny...

Har ett WM sto som är importerat från DK. Där har de betäckt henne med en cobhingst. Stoet 115 och hingsten runt 147- det är lite väl onödigt stort om det är fribetäckning. jag har betäckt ett sto som var strax under metern i år med en hingst som var 117 och det känndes också som att det var på gränsen. Nu stod vi i uppförsbacke och vår hingst är väl normal utrustnad. Det som kan bli problemet är att hingsten har för stor utrustning för det lilla stoet och penetrerar igenom väggarna och in i tarmarna. Kolla ut vilken hingst du vill ha och om den går på naturlig betäckning så prata med hingsthållaren , h*n vet nog hur utrustad hingsten är. Ska du inseminera så blir det knappast problem. Fölet anpassar sig efter livmodern och kommer sedan att växa ikapp när det är fött.

Jag instämmer med båda föregående skrivare nästan helt.

Enligt veterinärerna på seminstationen "jag tillhör" så innebär sällan betäckningen några problem, jämför med människor, där ena partern kan vara liten till kroppsväxt och den andra stor, allting anpassa efter rådande situation, fick förfrågan om ett sto på 128 cm och hingsten är 150cm, det var inga problem ansåg båda jag och inblandade veterinärer men stoägaren var rädd och backade. och det respekterar jag.
Fölet är ju inget direkt att skryta med så länge det är i magen, det är först när den kommit ut som den börjar växa och bredda och "bli större än mamman".

MEN - om man känner sig osäker på om hingsten är för stor eller om man tycker att snoppen nu är väldigt grov så fick jag ett kul tips från en seminvet. som kan vara värt att spridas:

precis innan betäckning - alltså när båda sto och hingst är på plats och hingsten fått erektion - var snabb och sätt på en sån där blå simring som barn har runt armarna, så där uppblåsta på två sidor och platt på en, och sätt på hingsten så långt in på snoppen det går med platta sidan mot magen, det hindrar honom från att gå för djupt och göra stoet skada. :idea:

Dock! vissa hingstar kan bli irriterade när man grejar med dom och tappa intresset för betäckning, andra kan bli aggresiva och vissa blir en fara för dig i en situation där man måste vara snabb som katten. Används inte på hingstar som betäcker sin första eller andra säsong.

Lycka till! :bump:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Avel Jag har ett tag gått i tankarna på att betäcka mitt sto om ett par år, jag fyller 17 i år och har ett d-ponny sto - detta betyder att...
Svar
4
· Visningar
1 329
Senast: Ketrawzc
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 632
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka