Liten PRE-Hingst????

Sv: Liten PRE-Hingst????

Detta var en mkt bättre bild på honom men jag får tyvärr ändå känslan av att han är två:angel: och han har lite toppigt kors. Fast med mer mat och muskler kanske det ändrar sig. Hemskt ledsen men det är min reflektion.

Förresten enligt hans stamtavla (om jag nu tittade på rätt häst:angel:) så har han bara en som är YM.

Om man sett att han är rak i kotorna kunde man ju titta lite till och sett att han har onormalt höga och extremt dåligt verkade hovar. Trakten är ju 4 cm och vinklarna är usla. Efter en verkning+skoning i Sverige är blev han normal. Vad det gäller att åka på rumpan nedför en trappa har det ingenting med denna häst att göra. Imponernande att man kan se så mycket av en bild på en häst.....Det finns verklingen väldigt många otroligt hästkunniga människor på detta forum. Man upphör aldrig att förvånas:smirk:

Det där var väl en ganska onödig kommentar? I flera andra raser godkänns inte hingstar med så korta kotor p.g.a den dåliga hållbarheten och det stumma steget som det leder till. Och har man erfarenhet och kunnande kan man faktiskt se en hel del på ett foto.

Blev han normal i sina vinklar efter en skoning är det nog dags att byta hovslagare. Nedverkning av en så hög trakt ska ske succesivt.

Jag såg också det. Det var farmors far, tror jag, som var YM.

Sorry! Kommentaren blev riktad till fel person.
Tycker bara att folk är så otroligt snabba på att döma hästar efter en enda bild. Men så är det ju inom hästvärlden...
Smaken är som baken. Det finns betydligt sämre hingstar i avel, och detta var bara ett förslag på en liten hingst (eftersom TS frågade efter det). Ingen häst är perfekt.. Jeg hoppas TS väljer den som passar bäst till hennes sto.
Vad det gäller hästens rörelser så är den absolut inte stum i steget. Trots sina korta kotor. Verkning kan göra underverk efter en runda. Jag har importerat många hästar med just denna typ av skoning från Spanien och min hovslagare (Djursjukhuset Helsingborg) vet nog vad han gör... Denna häst var helt normal i vinkel efter första skoningen. Jag vill dessutom inte verka ner trakten helt utan tycker att en häst ska ha trakt 1-2 cm. Idag ser man många fruktansvärda fötter helt utan trakt och låånga i tån. Hemskt!
Till sist, jag blandade ihop hans stam med en annan häst. Han är inte YM, som ni upptäckt. Sorry igen!:cool:

Sorry! Kommentaren blev riktad till fel person.
Tycker bara att folk är så otroligt snabba på att döma hästar efter en enda bild.:

Då var det riktat mot mig.:smirk:
Jag har inte dömt hästen utan sagt min uppfattning om den precis så som du kan göra när du ser andras bilder. Det är ju ändå ett disskutions forum och sätter man ut bilder får man vara beredd på kommentarer som kanske inte alltid stämmer med ens egen uppfattning. :)

jag håller med dig där om förskräckliga skoningar. vi har ju som exempel Bonic som vars hovar såg hemska ut när vi köpte honom. han hade blivit dålig skodd antagligen under hela sin tid i sverige (4år).
o detta bidrog till en envis hovleds inflamation som genast blev bra med bra skoning.
jag tycker det är skrämmande hur vissa hovslagare skor hästarna, man funderar på vad som verkligen krävs för att vara hovis..

Nej du. Jag talar sällan om vad jag tycker om hästarna som visas upp på bilder. Framförallt är jag väldigt försiktig med negativ kritik. Det var nog mer Borsalinos uttryck om att åka på rumpan utför en trapp (otroligt löjligt:rofl::rofl:)som irriterade mej. Som sagt tycker jag det är fantastiskt att kunna uttala sej om hästens rörelser, känslan att rida den mm utifrån EN bild. Jag tycker det vittnar om noll (0) ödmjukhet. Inte om hur kunnig man är på häst...
Tarantino: Ja visst är det ortroligt hur dåligt vissa kan sko. Jag har hört många historier om hur en PRE ska vara skodd (som om den vore annorlunda än andra ridhäster...) Men vi kanske ska starta en hovtråd om det i ett annat forum!
Får vi förresten se Bonic på Strömsholm i maj?

vad händer på strömsholm i maj?
jag har inte så mkt koll, de e natalie som har kollen på vad som händer i PRE världen ..(skäms på mig).

så jag låter henne svara..så får vi se vad resultatet blir :)

Det er P.R.E. Championat på lørdagen og dressyr på søndagen:)
Håper dere kommer med Bonic, det hadde vært roligt å treffe dere live!!:):)

Jag kommer med kameran men jag tror inte det blir att visa upp Bonic än. Planen är att visa honom i höst när han har fåt lite tävlingsrutin.

Vi har en hingst hemma, han är nog inte ens 155. Brunblack, super fin! Kommer gå utanför Eskilstuna på fribetäckning 2 mån i sommar

Finns denna läckra hingst på någon hemsida??

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
919
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 137
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 958
Senast: mamman
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 077
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka