Liten Lasse i himlen =(

B

Benso

Stallkatten Lasse är en ängel nu, bara 14 veckor gammal.
I torsdags när vi ridit stog jag och lindade upp benlindor ca 2 m från hästen som stod uppställd på gången. Helt plötsligt är Lasse i höpåsen som står brevid, det var ju jätte roligt i höet såklart.
Sen ser jag hoven med lasse under och hinner inte fram innan hon ställde på honom :cry:
Han dog inte utan jag får bort hästen och får bort Lasse, blicken var helt borta, men hans lilla hjärta slog i expressfart och han flämtade med öppen mun... Han blödde jätte mkt ur öronen så dom fick komma och ta bort honom.
Det har funnits katter där hela tiden och alla har de dött av sjukdom eller ålder. Aldrig har det här hänt tidigare och man har ju haft mardrömmar om det. Men Lasse och min Smilla hade ju ingen mamma som kunde lära dom vad som var farligt, Hon blev påkörd när de var 4 veckor och Han har levt farligt många gånger...

Kände bara att jag var tvungen att skriva av mig lite. Eftersom min kisse är från samma kull har man ju spenderat mkt tid ihop med de två och det enda jag ser framför mig är Lasse och hoven :cry: :(

Så liten Lasse Vila i frid.

Sv: Liten Lasse i himlen =(

Nejmen ååå stackare..
Massor av tröstekramar :( :( :cry:
Kram Lillemim

När ska folk lära sig att kattungar inte hör hemma i stallmiljö, de ska hållas under lika stor uppsikt som ett spädbarn allra minst.
Stackars Lasse... :cry:

När ska folk lära sig att kattungar inte hör hemma i stallmiljö, de ska hållas under lika stor uppsikt som ett spädbarn allra minst.
Stackars Lasse... :cry:

Äh. Klart att en och annan kattunge styrker med under en kulls uppväxt. Det är det naturligaste. Inte att man ska springa och dalta med dem. Kattmammorna lämnar ju sina ungar helt för sig själva när det är små. Iofs på ganska mycket säkrare ställen än en stallgång men ändå. De kan vandra iväg ifall de känner för det. Speciellt om de är 14 veckor.

Jag hade också en Lasse en gång, en gul lite grej. Han försvann när han blev könsmogen.

Japp, det stryker med en och annan häst ute i det vilda också men nog passar vi på dem bättre än så eller?

Katterna anses av många vara ett s.k vilt djur vilket är rent nonsens.
Hoppas du är medveten om att du är ansvarig till de ev. 100-tals kattungar din Lasse hjälpte/hjälper att sätta till världen, varav många säkert avlivas eller fryser ihjäl.
Fy, vad jag blir förbannad och ledsen på din djursyn och ditt ansvar som djurägare!
Katthemmen hälsar och tackar dig och övriga oansvariga djurägare så mkt för de är överbelastade.

Äh. Klart att en och annan kattunge styrker med under en kulls uppväxt. Det är det naturligaste. Inte att man ska springa och dalta med dem. Kattmammorna lämnar ju sina ungar helt för sig själva när det är små. Iofs på ganska mycket säkrare ställen än en stallgång men ändå. De kan vandra iväg ifall de känner för det. Speciellt om de är 14 veckor.

Jag hade också en Lasse en gång, en gul lite grej. Han försvann när han blev könsmogen.

Jag mår dåligt över människor som inte tänker ett steg längre, personer med dylika åsikter borde bannemig beläggas med djurförbud! :mad:

Håller helt och hållet med, jag blir så ledsen.. så ledsen. :(
Läs gärna min tråd som jag startade nyss här på Katt. Inte för att den riktar sig så mycket till dig direkt men jag hoppas att den kan öppna ögonen på någon.

Kan inte annat än hålla med jag också :mad:

Skickar dock också en massa tröstkramar till Benso och Lasse i katternas Trapalanda :cry: :cry: :cry:

Jo, men nu lever ju katten under människans försyn, de är inte vilda djur som lever sina egna liv ute i det vilda och då kan vi låta bli att låta kattungar bo i så pass osäkra miljöer som stall. Det är faktiskt inte särskilt ovanligt att kattungar blir ihjältrampade/ihjälsparkade i stall. Det är väl rimligt att man i största möjliga mån försöker skydda sina kära katter från ett sådant öde.

Till TS: Himla trist när sådana saker händer. Det är hemskt att förlora dem.

Det står faktiskt i inlägget att hon tycker att folk med den inställningent ill djur som bajsegott har borde beläggas med djurförbud. Ingenting om när man har kattungar i stallet.

Japp, det stryker med en och annan häst ute i det vilda också men nog passar vi på dem bättre än så eller?

Katterna anses av många vara ett s.k vilt djur vilket är rent nonsens.
Hoppas du är medveten om att du är ansvarig till de ev. 100-tals kattungar din Lasse hjälpte/hjälper att sätta till världen, varav många säkert avlivas eller fryser ihjäl.
Fy, vad jag blir förbannad och ledsen på din djursyn och ditt ansvar som djurägare!
Katthemmen hälsar och tackar dig och övriga oansvariga djurägare så mkt för de är överbelastade.

Haha, nej, jag är inte ansvarig för "Lasses" avkommor, några sådana existerar nämligen inte. Min Lasse rymde inte, han dog. Vi ville inte ha honom rännandes på gården.

Djurförbud? För att man har kattungar i stallet? Men snälla!:rofl:

Som sagt inte för att man har katter i stallet. Som du ser citerade jag Bajsegotts inlägg.
Min åsikt är dock att kattungar inte SKA vara i stallmiljö. Vi som ägare är skyldiga att skydda dem, annat är brott mot djurskyddslagen.

Haha, nej, jag är inte ansvarig för "Lasses" avkommor, några sådana existerar nämligen inte. Min Lasse rymde inte, han dog. Vi ville inte ha honom rännandes på gården.

Han försvann när han blev könsmogen skrev du. Så med försvann så tyckte din familj? att han blev för jobbig och avlivade honom?
Kastrerar ni era katter om ni har några? Om inte, vad gör ni av avkommorna?

Inte för att Reykur verkade mena så men kattungar bör inte vistas i stallmiljö utan någon som håller strikt uppsyn. Den vuxna katten har bättre reaktionsförmåga om en spark kommer, den lilla hinner inte undan.
Du som djurägare är skyldig att se till att dina djur inte kommer till skada.
Det är bara ren lathet man har om man inte passar efter kattungarna tills man ser att de har respekt för hästarna och om de inte verkar få det kan man fixa det själv mycket enkelt genom att spruta vatten på dem så fort de kommer mer än 2 meter ifrån hästarna.
De klarar sitt jobb som råttfångare väldigt bra utan att behöva stå vid hästarnas hovar.

Haha, nej, jag är inte ansvarig för "Lasses" avkommor, några sådana existerar nämligen inte. Min Lasse rymde inte, han dog. Vi ville inte ha honom rännandes på gården.[/QUOT]

Sjuklig inställning till djurhållning..:mad: Du verkar inte riktigt frisk..TA ANSVAR!!:devil:

Senast ändrad:

Jag tycker det är hemskt att det finns folk som inte är rädda om sina katter. De flesta kattägare är nog seriösa men sorgligt nog finns det dom som betraktar katter som slit och släng. Jag tror att dessa tankar är vanligare hos dom som får sina katter gratis, givetvis finns det dom som har fått en katt gratis som är utmärkta kattägare. Om alla kattägare hade köpt sina hus-/stallkatter för samma pris som man kan få ge för en raskatt så hade nog de allra flesta varit väldigt rädda om dom. Om Lasse hade varit inköpt för några tusen så hade nog ägaren varit väldigt rädd om honom och inte låtit honom springa hos hästarna utan uppsikt.

Han försvann när han blev könsmogen skrev du. Så med försvann så tyckte din familj? att han blev för jobbig och avlivade honom?
Kastrerar ni era katter om ni har några? Om inte, vad gör ni av avkommorna?

Ja precis, det var antingen avliva eller kastrera. Och eftersom vi inte hade något intresse för fler katter fick det bli det första alternativet. Vi hittade honom och hans två systrar under en kontainer där nån förvildad katt lagt dem. De fick stanna meddans de var kattungar.

Våra katter är kastrerade, utom mammas som går på piller när hon är ute.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Jag har ett stort problem som stör husefriden - katter som slåss. här kommer en liten bakrund: Vi har 3 honkatter som har levt...
Svar
5
· Visningar
4 726
Senast: Ekblomma
·
S
Katthälsa Nu finns inte min lilla vackra oriental bebis längre, han hann gå bort på min kudde, medans jag gick för att hämta hans mat, som jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 233
Senast: bengeten
·
Övr. Katt I tisdags var katten ute hela dagen och natten till onsdag. Vi ropade och ropade på honom men han kom inte, han brukar verkligen inte...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
18 465
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25