Liten kaninfråga!

Royal_724

Trådstartare
Måste fråga!
Har två stycken hankaniner hemma. Nu är det så att dem håller på och sätter på varann hela tiden, kommer dem sluta med det nån gång!
Dem är inte så gamla så jag har trott att det är för att dem börjar bli könsmogna... men dem har gjort det sedan jag släppte ihop dem. Kommer det att sluta?
Nu är det mer den som är två månader äldre som håller på, den andra har jag inte sett göra det på länge! Dem 4 och 6 månader gamla!

Sv: Liten kaninfråga!

Vore det jag så skulle jag kastera dem. Tror men är inte säker att från 6 månader som man kan göra det. Jag gör alltid det med mina.

man kan oftast inte (VÄÄLDIGT sällsynt) att man kan ha två hanar tillsammans om dom inte är kastrerade.
har du otur kan dom slå ihjäl varandra, så sära på dom och kastrera så ska det inte vara någon fara.

Min kanin bodde tillsammans med sin syster förut. Dom gick aldrig bra att ha inomhus tillsammans, men utomhus tills dom var ca 3 år. Då började dom "rida" på varandra, o sen började dom bråka o slåss så att pälsen flög (bokstavligen talat) så vi separerade dom. Och dom är/va ju ändå honor!

Börjar dem bråka, så får jag ju sära på dem!
Men än så länge går dem bra ihop!

jo, med endel honor blir det ju så också, men otroligt mycket vanligare med hanar. jag vet EN person som det funkar för att ha vuxna ej kastrerade hanar ihop.

jag hade tre kullbröder ihop tills dom har ca ett år, sen började dom rida för mycket på varandra tyckte jag så då fick dom flytta isär. jag vill ju inte riskera deras liv.
det kan bli en väldigt smärtsam kastrering om man låter dom gå ihop för länge...

Om de rider mycket på varandra så skulle inte jag kalla det att de går bra ihop.
Det finns förmodligen två anledningar till att de håller på:
1) De håller på/är könsmogna
2) Dominansbeteende!

De blir stressade av detta, och kommer förmodligen börja bråka så småningom. Det är relativt ovanligt att 2 hanar går ihop även om de är kastrerade, så de bör absolut ha varsin bur.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 640
Senast: Enya
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Ketrawzc
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka