Liten hund och avgränsa kattlådor

Potatisbulle

Trådstartare
Jag har förstått att vissa har problem med att deras hundar får för sig att äta kattskit eller kattsand ifrån lådorna, är det någon här som har kommit på något smart för att undvika detta? Förutom att föröska lära hunden att den inte får det såklart.

Min blivande hund kommer vara liten, så att ha lådorna i ett rum och bara ha en springa in kommer inte funka eftersom även hunden kommer komma in där.
Inte att avgränsa med kompostgaller heller, för då kommer inte gammelkatten över till lådorna :)
Inte heller kattlådor med tak och lucka, då ju hunden är liten nog att också ta sig in där.

Någon med tankar och tips? Hur har det funkat hos er?

Sv: Liten hund och avgränsa kattlådor

Vi har haft lite olika lösningar sen unghunden kom hem.

Först en flyttkartonger framför dörren. Funkade bra tills hunden blev stor nog att ta sig över, dock inte det lättaste för oss människor.

Sen gjorde vi en spärr med ståltråd så dörren inte gick att öppna mer äb nån dm. Funkade bra. En längre hasp funkar nog ännu bättre.

Sen har vi haft kompostgaller löst lutade, men det krävde att hunden först lärde sig att man inte fick ta sig igenom gallren. Hon hade ingen respekt alls för de som liten.

Med andra katter låtit de hoppa över galler, men de jag bor med idag är lite för bekväma och vi vill inte riskera att de söker sig nån annanstans.

Idag har vi klippt ett hål i ett kompostgaller och vikt det runt lådan i princip.

Även sett lösningar med lådan uppe på tvättmaskinen, sätta en barngrind (med spjälor) framför eller speciella byråer lådan göms i (riktigt snyggt).

Nu har vi mest problem med kattmaten...

Jag hade kattlådan i ett rum där hunden ej fick vara (toaletten) och som extra säkerhet ett avsågat kompostgaller i lagom höjd för katten att hoppa över. Hunden och katten var ungefär lika stora.

Tack för era svar :)

Det jag hittills tänkt att jag ska göra är att ställa lådorna i badrummet, där hunden inte får gå in. fixa något lågt som gammelkatten kan hoppa över, så det ändå blir ett litet hinder, och stänga dörren så detblir en springa.
Och kattlådan till gammelkatten får stå där inne med papperspellets i, då det ju inte borde vara så farligt om hunden skulle få i sig väl? Det är väl klumpbildande sanden som är den stora faran om jag förstått det rätt, och skiten är väl mestbara äcklig, haha.
Och sen ha vanlig låda med sand på ett bord i badrummet. Då andra katten vägrar gå på pellets.

En början iaf... :)

Det jag tänkte på... om hunden har badrummet som "förbjudet rum" blir det inte förvirrande när hunden måste badas då? för då måste vi vara där inne, har bara ett badrum med dusch/badkar. Det andra badrummet har bara toalett och handfat, och det är för litet för att ha kattlådorna i (minitoalett...).

Det jag tänkte på... om hunden har badrummet som "förbjudet rum" blir det inte förvirrande när hunden måste badas då? för då måste vi vara där inne, har bara ett badrum med dusch/badkar. Det andra badrummet har bara toalett och handfat, och det är för litet för att ha kattlådorna i (minitoalett...).

När jag duschar min hund går hon inte in själv. Hon blir buren till duschen. Jag har inte haft några problem med det. Det är inte så att hon spontant vill gå in och duscha själv heller ;)

När jag hade katt hade jag ett kompostgaller som jag klippte hål i. Gallret fästes på väggen med små krokar så det gick lätt att ta på och av när vi människor skulle använda toaletten :)

Varför inte prova med att lära hunden att kattskit och kattmat är helt enkelt förbjudet?
Det kanske går jättelätt att lära hunden det, likväl som det inte funkar. Men det bör vara ett lika enkelt förbud som vilket nej som helst egentligen.

När vi hade katt, så stog lådan på toan, kattmaten på golvet, big no no!

Och jag antar att jag kommer få svar om matvrak, glupska hundar mm, men man kan ju alltid prova med att lära in att detta är förbjudet!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
911
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 027
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 463
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar