Liten häst vill ha STOR bebis.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare JennyTuff
  • Startdatum Startdatum
J

JennyTuff

Nu finns det säkert trådar om det här man jag har letat o inget hittat. Länka gärna om ni vet någon :)

Jag ska i framtiden betäcka min häst en fux på 1,53. Jag har kollat lite på hingstar men har absolut inte bestämt mig. Har en liten fråga. Jag skulle vilja ha en lite större häst ska jag då betäcka med något riktigt stort?

Idiot förklara mig gärna :D

Sv: Liten häst vill ha STOR bebis.

Är ju alltid en chansning men kolla efter hingstar som ger stora avkommor.Nej varför skulle du idiotförklaras??Har ett 07-föl där mamman är 1,46 och fölet var ca 1,55 när hon var 15 månader.Ska bli skoj att se var hon slutar.Lycka till.

en hjälp kan ju vara att på www.blup.se söka på hingstar med hög värden för mankhöjd, å därefter sortera ut vad som kan vara intressant.. Detta stämmer ju inte till 100% men ökar på chanserna till en större avkomma.. Briar är ju en av dem som ger störst hästar i snitt!!

Vilken ras är det då?

Om du vill ha en halvblodshingst så tror jag Briar och Camaro är bland de som lämnar störst avkommor.

Mitt hannoveranar sto tillhör inte heller dom allra största, med en mankhöjd på 158 cm.
Men jag har en unghingst född 2007 efter Channon som är 158 cm fram och 160 bak idag. Lätt i typen med enorma gångarter.

Vårt sto på 158 cm betäcktes med Roderik som var 167 cm och fick en avkomma som vid 5 års ålder är 171 cm.

Vad glad jag blir när jag läser sånt :bump: Ska betäcka mitt sto nu i vår (vi var försent ute i våras = vintervila) och hon är bara 156cm, ska betäcka med Nobel och hoppas på att få ett stoföl på åtminstone 164cm (håller tummarna och blundar hårt) om man nu får lämna önkemål :d

Jaguar Mail är stor, har för mig att han är 175 cm. Briar skulle jag inte våga chansa med eftersom både hans pappa och farfar är små även om han själv inte är det.

Jaguar Mail är stor, har för mig att han är 175 cm. Briar skulle jag inte våga chansa med eftersom både hans pappa och farfar är små även om han själv inte är det.

Fast även om Briar har smått bakom, verkar han överhuvudtaget inte nedärvar det. Har sett en hel del Briar-avkommor, och alla har varit från stora till jättelika, även hans blup säger att han nedärver stort.

Insåg just att du inte skrev om Krocket utan Maraton, som både är liten och verkar ha gett en del små hästar :o

Men måste ändå anse att Briar är ett av dom säkrare korten för att få upp storleken.

/Camilla

Senast ändrad:

Cagliostro är ju 175 enl. hingstkatalogen.. :)

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 576
Senast: ildiko
·
Kläder & Bli fin Inom kort kommer jag att behöva återvända till civilisationen (i stället för att spendera min tid hemma och i stallet) , och det kommer...
Svar
11
· Visningar
1 315
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 911
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 567
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka