Liten hage till häst som skadar sig annars, eller?!

grimman

Trådstartare
Är lyckligt lottad med egen gård och stora hagar till mina 2-3 hästar. Problemet för mig är att den häst som tävlas alltid lyckas skada sig i hagen när hon börjar komma upp i tävlingskondition och jag VILL inte släppa henne i en liten 4-kantshage. Senast en sträckning i bogen, annars div. vrickningar. Någon som kan tipsa om alternativt till att anlägga en liten tråkhage med plant och jämnt underlag?

Hon rids 6 dagar i veckan, varannan dag i ridhus och varannan dag ut, mellan 45-90 minuter per pass.
Hon får extremt lite kraftfoder ca 2 kg och är 176 cm hög samt väldigt lättfödd.
Hagen är kuperad med rätt mkt berg, buskar och en hel del stenar, jorden är sandig lerjord.

HJÄLP!!
 
Sv: Liten hage till häst som skadar sig annars, eller?!

I mina hagar finns också relativt mkt stenar och är ojämnt..

Jag har hägnat in de allra jävligaste partierna för att vara riktigt säker.:smirk:

Man blir ju lite mörkrädd när dyrgripen kommer i full kareta och det bara smäller om hovarna!!:eek:
Men tack och lov har jag inte haft vrickning eller någon annan skada pga yttre faktorer de senaste 3åren!

jag tror att de får mkt gratis av att gå i en kuperad hage.

Så gör ett försök genom att hägna in där det är farligt just för att minska skaderisken. Hos mig har det funkat hittils.
 
Sv: Liten hage till häst som skadar sig annars, eller?!

Problemet är att det inte är på de "farliga" delarna de har lyckats skada sig (typ hagtornsbuskage, stengärdsgårdar, branta backar med lera och sten) utan när de kommer farande över en berghäll ut på regnvåt mark och ska tvärstanna/vända etc.

Vet inte om jag har extremt bralliga hästar eller om de bara är klantiga men det spelar ju ingen roll när de inte lyckas hålla rätt på benen...:crazy:
 
Sv: Liten hage till häst som skadar sig annars, eller?!

har du möjlighet att skaffa en häst till och göra en ny hage för den och tävlingshästen??
isåfall hade jag skaffat en lugn gammal filbunke som inte springer i hagen och förhoppningsvis dämpar den även tävlingshästen :) Sen kan man ju iallafall minska lite på hagstorleken, kanske ha mer än en hage att byta med, så den inte blir sliten om den är ngt mindre??
Att inte ha hästarna i hagen jämtevarandra kan också hjälpa, för det triggar ju upp varandra, så även om dom normalt är lugna, så springer de gärna när grannarna gör det... :)
 
Sv: Liten hage till häst som skadar sig annars, eller?!

grimman skrev:
Problemet är att det inte är på de "farliga" delarna de har lyckats skada sig (typ hagtornsbuskage, stengärdsgårdar, branta backar med lera och sten) utan när de kommer farande över en berghäll ut på regnvåt mark och ska tvärstanna/vända etc.

Vet inte om jag har extremt bralliga hästar eller om de bara är klantiga men det spelar ju ingen roll när de inte lyckas hålla rätt på benen...:crazy:


Vi har också en väldigt kuperad skogshage som vi använder på sommaren och den är UNDERBAR för hästarna, där finns allt, kullar, backar, skog och äng, men vägen mellan delen av hagen närmast stallet och äng/betesmarken leder över en skogs ås där det är berg knallar, och där drar de i sjuhundra när de ska ner till vattnet som står nära stallet. Mest var det tappskor första sommaren, men även någon som fick ett kross sår på knäet, diverse blessyrer och småsår osv osv.
Vi har löst det så att vi bara spärrat av bergspartierna med vanliga tjocka avspärrningsband, typ 1 dm breda och mycket tjocka, så de håller för blåst och väder och vind osv. Hästarna går inte på dem, och de syns väldigt tydligt.
Har du möjlighet att göra ngt liknande så rekommenderar jag det, har funkat jättebra för oss om minimerat incidenterna.
 
Sv: Liten hage till häst som skadar sig annars, eller?!

Tyvärr inte...

Sommarhagen är inget fel på men vinterhagen anknyter direkt till gårdsplanen/stallet/huset som ligger på rent berg vilket fortsätter ut i vinterhagen och gör den suverän just på vintern eftersom hästarna inte står till knäna i lera (max 1 dm jordmån på stora delar).
Hästarna har fattat detta med berg på vintern och när det är slaskigt/blött men inte när det börjat torka upp och fästet är bra på gräset.

Har försökt ha henne gående med gammal lugn herre som inte gör en fluga förnär eller springer heller för den delen. Problemet då är att hon är så ranghög att hon håller på att jaga livet ur den stackarn. Hon går mestadels bra när hon är ensam men vintertid när det blir mörkt tidigt går hon i spinn...

Men tack ändå för lite uppslag. Får nog lösa det med liten hage under sommaren och större ev. tillsammans med övriga under vintern.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
327
· Visningar
31 735
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 097
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 992
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp