Lite valptränings frågor

Ainon

Trådstartare
När ska man börja träna valpen? och vad?

Min chihuahua valp är 9v gammal och det vi tränat är "sitt" vilket gått bra faktiskt, han sitter om jag håller i en leksak eller en godisbit.

Det jag funderar på är hur man ska träna hunden att gå i koppel. Han har en förmåga att när det inte passar stanna (när det är blött ute eller det är en hund åt andra hållet mm) och vägra gå. Vad ska man göra då?

Sen tycker jag det är viktigt att jag kan ha honom lös utan att han drar iväg till andra människor, hundar mm och kommer när jag ropar. Hur tränar/förbereder man det?
Har haft honom lös när jag varit med honom mitt i skogen, och det gick bra även om han inte precis var ett plåster om man säger så, han kunde stanna och kolla på nåt och det tog ett tag och en bra sträcka innan han kom springande efter mig (jag fortsatte sakta gå framåt).

Visst skulle vi vilja gå en valpkurs men tyvärr finns det inga i höst/vinter som har plats för oss :(

Senast ändrad:
Sv: Lite valptränings frågor

Jag har mina valpar lösa från första dagen.
stannar de så gömer jag mig, låter de sitta en stund och känna på ensamhets skräck innan jag visar mig.
Har funkat på alla valpar jag ägt och det är många!

Fast om man som jag bor i en storstad så vill man inte ha valpen lös förutom när man tar bilen till skogen, Ainon kanske bor mitt i Umeå?

Fast sedan är det ju som du beskriver, otroligt bra att ha valpen lös så mycket som möjligt och håller inte valpen koll på en så "försvinner" man :)

Ja, jag bor på landet.
Men i de flesta städer finns väl något störe grön område eller?

Ja visst men man måste ju "ta sig dit" och då går det förmodligen inte att ha valpen lös..

Jag bor ganska centralt i Gbg men med Slottskogsparken intill, men det är inte alltid vi kan ta oss dit och då är det grönområden vid trafikerad väg som gäller.

Dom kör inte fort, det är ett lugnt område men jag skulle aldrig ha valpen lös iaf ...

Nej det hadde inte jag heller.
Har aldrig bott i stan så har inte tänkt på hur ni får göra som bor där...
Men aldrig lös hund i trafik!

Nu har jag verkligen sådan tur att min valp går bra i koppel, men jag förstår TS problem..

Tur att vi har nära till skogen iaf och bil :D

Jag bor inte jätte centralt men i ett lägenhetsområde med mycket gång och cykeltrafik, kan inte ha valpen lös där då han springer fram till människor och cyklar och då lätt blir trampad/påkörd. När jag har honom lös har jag tagit honom under armen (tur att han är liten, 800g :p) och´promenerat till skogen.
Ska kanske försöka gå till skogen varannan dag (?) i alla fall.

Men han måste ju lära sig att följa mig i kopplet. Oftast så går han ganska bra faktiskt men men det är just när det kommer hundar, människor mm eller när det är blött och kallt ute (han måste ju vara ute och vänja sig ändå) som han stannar och vill inte gå. Vet inte riktigt vad jag ska göra, känns inte bra att försöka dra honom framåt med kopplet precis...

Jag skulle inte ömka så mycket faktiskt..

ex: Jahapp nu ska vi gå framåt PUNKT och SLUT och sedan helt sonika bara gått ;)

Jag undrar precis samma frågor som Ainon. Hur lär man sin valp att springa ifrån en eller helt enkelt inte lyssna på en om man ropar på den?

Plus jag skulle nog vara rädd att ha min hund lös i tex parker etc där det finns andra hundar lösa. Speciellt om man försöker träna sin valp att vara lös... :confused:

Alltså A och O : Du ska ALDRIG jaga valpen, kommer den inte så spring åt andra hållet eller göm dig !

Okej, vi ska testa bara gå. Känns bara som så hårt, men det har nog bara att göra med att han är så liten, med en större valp skulle man nog inte vara lika försiktig *säger åt mig själv att inte mesa bara för att han är en liten plutt*

Idag var jag med honom till en strand/grönområde där han fick springa lös. Höll sig jättebra kring mig efter det att jag när han bara gick åt andra hållet sprang och gömde mig.

Kommer när matte ropar men glömde leksaken :p
15259016.jpg

Tar gärna emot fler råd!

Smälte när jag såg bilden. En sån pralin.:love:

Om valpen stannar och inte vill gå för att den ser en annan hund eller något som den är rädd för skulle jag nog låtsas som ingenting och fortsätta gå, dock inte rakt emot det mötande utan ta en liten sväng runt.
Vill valpen inte gå bara för att den blir lite blöt om tassarna så skulle jag "promenera"/vara ute som vanligt..
Och dom brukar lära sej att det inte är nån större fara att vara ute i det blöta, även om det inte är så kul ;)
Dock så är din valp bara 9veckor, då brukar jag inte "gå" utan mest gå ut och stå nånstans, låta valpen nosa runt lite och förhoppningsvis göra sina behov :)
Jäkligt söt var han då:love:

Så kan jag PM:a dej om en jättebra instruktör i umeå som har åretrunt kurser- samt tar emot för privat hjälp?

okej bara promenera på alltså. Han blir aldrig rädd för nåt (tuffing :) ) utan han stannar och vägrargå eftersom matte är en dum människa som inte vill låta honom hälsa på alla människor, hundar, cyklar, moppar som kommer..

Ja alltså vi tar inga promenader, bara typ till vårat kiss-ställe och till gräsmattan runt husknuten. Ska vi till skogen eller något grönområde så bär jag honom dit och sen får han promenera runt där och/eller busa.

Tack ni som tycker han är söt, det tycker jag med :p

Öva i koppel: Vi gjorde så att vi hadde kopplet väldigt löst så att han knappt kände att han hadde något runt halsen. en person höll i kopplet och en annan satte sej en bit framför och började locka valpen till sej. när den kom fick den beröm eller godis vi fortsatte med längre och längre avtånd, började gå på ställen han var väldigt nyfiken på och nu går det som smort :)

Jaha, jag tänkte att han kanske inte vågade närma sej hunden, därför han stannade!
Men de är ju kanon att han är framåt :)

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 171
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 989
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 638
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 258
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka