Lite travfrågor..

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Trotting_horse
  • Startdatum Startdatum
T

Trotting_horse

Just nu går jag på en hästlinje där jag så småningom kommer att ta hästskötarexamen på och sen har jag tänkt att jag ska gå några kurser och så på wången så att jag kan ta tränar licens och lära mig att sko och så.. nu till frågorna.. Är det svårt att få jobb som hästskötare i ett travstall?, hur mycket måste man kunna för att få jobb där? (alltså måste man kunna sko, Vilka licenser måste man ha?), är det verkligen så tasktigt betalt som så många säger?

Sv: Lite travfrågor..

avtalsenlig lön har man, det som är "taskigt" betalt är ju att man inte får övertidsersättning förutom utselningsavgift när man reser med sina passhästar..

man måste inte kunna sko eller ha licens för att vara hästskötare men man bör ju ha lite erfarenhet innan man får 7 passhästar på sig, det får man ju lämpligen genom praktik...ibland kan det vara svårt att få jobb, ströjobb och helgjobb brukar inte vara svårt, men fast jobb skall man vara duktig och på rätt plats vid rätt tid.

Du går alltså naturbruk med hästinriktning? Mitt tips är att ha någon av praktikerna hos en travtränare, kontakter är A och O i den här branschen...
Vad har du tänkt att gå för kurser och varför Wången? Om du vill ta B-tränare licens så gör du det på din hemmabana, tappskokurser brukar det finnas lite över allt men det är sällan något krav som "vanlig" hästskötare, det brukar finnas någon som kan visa en hur man slår på en sko, eller ialla fall tar av skorna inför loppet och sen får en duktig hovslagare lägga på dem igen.

Betalt, ja det är som martha säger, det är ofta avtalsenlig lön men man får slita hårt för den... Det är kul och man lär sig mycket men man måste vara beredd att jobba.

Men försök få kontakter som sagt, de flesta vill inte anställa "vem som helst" utan vill att någon ska kunna gå i god för personen.

Snurrfian skrev:
Vad har du tänkt att gå för kurser och varför Wången?

måste fråga vad det är på fel på wången? det kan väl vara trevligt om man vill lära sig mycket om travhästar. där finns väl otroligt med möjligheter!!?? :confused:

Välj absolut att ha din praktik i nåt större travstall och "visa framfötterna" där, som man brukar säga. Så kommer de att komma ihåg dig, kanske erbjuda dig sommarjobb om du har tur eller iaf ge dig fina referenser att visa för nån annan.
Lycka till!

lucillehornline skrev:
måste fråga vad det är på fel på wången? det kan väl vara trevligt om man vill lära sig mycket om travhästar. där finns väl otroligt med möjligheter!!?? :confused:

Oj missförstånd, det är absolut inga fel på Wången men om man vill bli B-tränare är det hemmabannan som har kurser, Wångens ettåriga utbildning är ju folkhögskola och lär ut ungefär samma saker som man lär sig på naturbruk och sen är det ju gymnasiet och dit är det ju riksintag och om jag förstod trådskaparen rätt så gick hon redan på gymnasiet. Det jag medade oxå var att många banor har egna kurser som är värda att gå och kanske betydligt mycket billigare.

Nej jag går inte naturbruk.. jag går en samhälls linje med inrikting häst.. Anledningen till att jag vill gå på wången är väl att man vet att dom verkligen kan där och att jag har vart där ett par gånger, kört några av deras hästar och så.. det sämsta med denhär linjen jag går just nu är att vi inte har någon praktik alls på tre år! men jag känner ju en amatör tränare här som har kontakter och så, så jag kanske kan ha "praktik" på något lov och kanske kan få sommar jobb på det viset eller så..

hejhej!!
måste rätta er lite. Wångens folkhögskolekurs är på ett halv år och inte ett år. där kan man antingen inrikta sig mot skoning eller e-licens. fördelen tycker jag, med att ta licens på wången är att de står för hästarna, om du skulle köra licens på din hemmabana måste du stå för hästarna själv och det är inte alltid så lätt att hitta hästar för 15 utbildningslopp om man inte har egna vill säga...

vad kostar det om man vill ta amatörtränar licens på wången?? och vad kostar proffstränar licensen??..

Titta på www.wangen.se, men jag tror inte att det står några priser utan du får nog ringa.
För att bli antagen till Proffstränar kursen måste du först ha jobbat inom branchen ett bra tag och helst ha kört mycket lopp och vunnit. Sen måste du bli rekomenderad av din hemmabana för att få söka.

Snurrfian skrev:
Titta på www.wangen.se, men jag tror inte att det står några priser utan du får nog ringa.
För att bli antagen till Proffstränar kursen måste du först ha jobbat inom branchen ett bra tag och helst ha kört mycket lopp och vunnit. Sen måste du bli rekomenderad av din hemmabana för att få söka.

okej okej... jo men jag hade ändå bara tänkt att jag ska bli amatörtränare, va bara lite nyfiken.. ;)

Men då är det "bara" att vända sig till närmsta travbana... :idea:

Man har teori ett antal (10-15???) gånger plus "uppkörning" på bana i joggingtempo och sen ett skriftligt prov.

Vill man ha körlicens också så är det också en kurs på ca 15 ggr där man kör provlopp, man måste ha "egen" häst och ha ett visst antal godkända lopp för att få licensen...

/// ghost

Jag var inne på att jobba som hästskötare i travstall förut, har erfarenhet från travet men bara i andra hand så att säga, genom att följa med min pappa med sin starthäst, och köra min egen travare (egentligen ridhäst numera) ibland. Tror jag hade kunnat få jobb trots min oerfarenhet, det viktigaste är nog att man har hästvana, sunt förnuft och är villig att lära. Sen är det olika hur kräsna folk är med de anställda.

Jämfört med andra hästskötarjobb tycker jag travskötarjobben brukar vara ganska bra betalda, kanske för att det inte är lika vanligt att man får gratis boende. Jämfört med "vanliga" jobb är det inte lika bra betalt, särskilt inte med tanke på antal arbetsdagar som kan vara fler än normalt.
Ser man det som ett sätt att lära sej/praktik eller som ett sätt att få hålla på med något man tycker är kul så tycker jag det är bra betalt.

Totola skrev:
Jag var inne på att jobba som hästskötare i travstall förut, har erfarenhet från travet men bara i andra hand så att säga, genom att följa med min pappa med sin starthäst, och köra min egen travare (egentligen ridhäst numera) ibland. Tror jag hade kunnat få jobb trots min oerfarenhet, det viktigaste är nog att man har hästvana, sunt förnuft och är villig att lära. Sen är det olika hur kräsna folk är med de anställda.

Jämfört med andra hästskötarjobb tycker jag travskötarjobben brukar vara ganska bra betalda, kanske för att det inte är lika vanligt att man får gratis boende. Jämfört med "vanliga" jobb är det inte lika bra betalt, särskilt inte med tanke på antal arbetsdagar som kan vara fler än normalt.
Ser man det som ett sätt att lära sej/praktik eller som ett sätt att få hålla på med något man tycker är kul så tycker jag det är bra betalt.

okej... jo det är väl det jag vill syssla med just nu tror jag iaf... men jag är ju bara 16 år så jag kan ju inte veta vad jag vill göra resten av mitt liv men ja.. det är vad jag vill nu

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 765
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
858
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 605
Senast: fixi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 287
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025