Lite taxproblem..

Ickapeltz

Trådstartare
Jag har varit och träffat lille taxen idag som ska bli min kompis. Dock så har han inte levt ett bra liv hittils (oplaceringshund). Han har tex inte lärt sig att gå i koppel. Hur ska jag lära honom det? Samt att han går runt och småmorrar för sig själv. Är det något man kan åtgärda?
Mvh
 
Sv: Lite taxproblem..

Behandla honom som en liten valp.
Locka och lek och få honom att tycka att det är roligt att vara dig nära.
Viktigt är att du inte använder kopplet som en kommunikationslina. Du får inte rycka och dra utan be honom först att komma eller sätta sig eller vad du vill.

Det där med morrandet kanske försvinner när han känner sig trygg...vet faktiskt inte. Har aldrig upplevt det förut.
 
Sv: Lite taxproblem..

Ickapeltz skrev:
Jag har varit och träffat lille taxen idag som ska bli min kompis. Dock så har han inte levt ett bra liv hittils (oplaceringshund). Han har tex inte lärt sig att gå i koppel. Hur ska jag lära honom det? Samt att han går runt och småmorrar för sig själv. Är det något man kan åtgärda?
Mvh

Morrningen ja, jag hoppas du är medveten om vad du gett dig in på.
Taxar (vilken sorts tax är det egentligen) är mycket skarpa hundar trots sin storlek. Har själv en strävhårig taxhane som är mycket dominat och hela tiden måste påminnas om att han ska ha alla fyra tassar på jorden. Han bits och morras om min mamma är i närheten (för av henne får han göra som han vill). Morrandet ska du INTE ignorera , det är en egenskap hunden inte får utveckla men är ganska typiskt för speciellt jakttaxar då de tenderar att var alite aggressivare. Koppelträningen kan du göra hur du vill, jag rycker men det är en smaksak. Vad gäller taxen i övrigt så finns det en punkt du bör tänka på som är mycket viktig och det är att vara konsekvent. Jag talar om svart på vitt. En tax som visat aggressiva tendenser måste veta sin plats. Nu kan den i ditt fall göra det av rädsla , men bortse inte från beteendet för att h*n är liten. Min lilla bet mig i ansiktet så att jag fick sy nio stygn helt oprovocerat (nåja, han vaktade ju faktiskt mammas plats:crazy: ) Jag föreslår även att du tränar mycket lydnad och sånt för att stimulera hunden och spåra gärna..en tax är en liten hund med stor hjärna som precis som bruks och jakthundar bör få göra det den är skapt för, det är INGEN promenadlimpa. Med 110%ig konsekvens och mycket kärlek och stimulans lär du få ut en otroligt charmig liten sak. Hoppas det går bra, lycka till!
 
Sv: Lite taxproblem..

Jag är uppväxt med tax och har fortfarande taxar i släkten, dock endast tikar. Det känns som att detta kommer att gå bra. Han (du döpt till Morris då han inte hade ett permanent namn) e gosig och kommer att må mycket bättre när han kommer till mig.
Hur gör man för att koppelträna? Sätter på kopplet och väntar på att han ska komma?
 
Sv: Lite taxproblem..

Hur reagerar han när du sätter på halsband och koppel?

För om det inte är populärt så är ju det en ände att börja i.

Jag satte helt sonika på det på min lilla tax(valp så hon hade ju inga dåliga minnen med sig vilket underlättar) bar ut henne och satte mig på huk och lockade....när hon kom så berömde jag och sen var den träningen klar...haha...men man har ju många tillfällen under dagen så jag stressade inte. Det var dessutom mitt i smällkalla vintern:eek:
 
Sv: Lite taxproblem..

Halbandet var inte så farligt men när kopplet kom på och vi försökte locka honom att gå med så fick han ett litet "spel" och försökte dra sig ur det. Ska dit och prova en sele på honom samt att de ska träna honom varje dag tills jag kommer och hämtar honom :)
 
Sv: Lite taxproblem..

Hm, nu är ju inte jag nån expert alls men jag kan iaf ge min syn så kanske det hjälper lite:D

Sådär är det ju med valpar också...när de upptäcker att de "sitter fast" så vill de slita sig loss.

Då kan man kanske vänta ut honom och efter en stund så kanske han inser att det inte hjälper att bråka och inget farligt händer när kopplet är på. Då kan man försöka börja prata lite och få hunden att tänka på annat.
Kanske busa lite, klia honom där han vill bli kliad, borsta lite på pälsen eller egentligen vad som helst som fråntar uppmärksamheten från kopplet.

Jag hoppas verkligen att det kommer gå bra för er. Jag lider varje gång jag hör talas om en hund som inte haft en ärlig chans i livet...och när det dessutom är en tax...den underbaraste rasen:love: (vadå partisk:angel: )
Stor heder åt dig som åtar dig en liten "vilde" ;) (OBS skojjigt menat)
 
Sv: Lite taxproblem..

Känns bara så skönt att hon som har honom nu börjar träningen. Hon är tydligen utbildad inom brukshundsklubben. (nåt sånt var det) Det står även på hennes hemsida att hon hjälper till med problemhundar. Då kan man kanske undra varför hon inte börjat träna tidigare.hmmmm
Det känns så skönt att bli uppmuntrad till det här. :)
 
Sv: Lite taxproblem..

Ickapeltz skrev:
Jag är uppväxt med tax och har fortfarande taxar i släkten, dock endast tikar. Det känns som att detta kommer att gå bra. Han (du döpt till Morris då han inte hade ett permanent namn) e gosig och kommer att må mycket bättre när han kommer till mig.
Hur gör man för att koppelträna? Sätter på kopplet och väntar på att han ska komma?

skönt att höra!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 665
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 920
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 533
Senast: Liran
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 804
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp