lite tålamod..

scizofren

Trådstartare
jag har ett problem.. jag blir nästan alltid arg på mig häst.
jag har de sista veckorna haft väldigt kort stubin och om dagen har varit lång eller om jag är irriterad så kan jag bli jättearg på minsta lilla motgång.
de små motgångarna uppstår ofta hos hästen. han är lite dampig och har svårt att koncentrera sig ibland.
förut var jag tålmodig och allt gick bra, trots att han var lite bråkig och inte alltid gjorde som jag ville.
men nu kan jag bli jätteirriterad om han gör en liten grej som att gå ett steg åt sidan när jag har sagt åt honom att stå stilla.
till slut är jag så arg att jag måste kämpa för att inte lappa till honom med handflatan eller skrika åt honom. :(
då ställer jag in honom i boxen och går hem istället.
jag vill inte att allt ska gå ut över min stackars äst som inte förstår vad han har gjort. han märker ju att jag är arg och irriterad även fast jag inte skriker åt honom..
finns det någon här som har eller har haft samma problem?
kan man göra något åt sk. "kort stubin"? :confused:

Sv: lite tålamod..

Vad är fel i ditt liv som gör att det blir så här..? För inte har det med hästen att göra, det hörs ju ända hit.

Jag har ochså väldigt kort stubin, men det går alltid över när jag går ut till kaninerna, eller till hästhagen. Blir inte arg över hästarna.

Till dig
Tycker du ska tänka över varför du blir såhär, och evt. ta en kort paus. Eller så andas lugnt när du blir så, djupa andetag och räkna till 10, visa inte hästen att du är arg på honom, om han ej förkänar det.
Ni kanske kan hitta något roligt att göra? Träningar, tävlingar, proppa sadelväskan full med gosaker och ge sig ut med några kompisar på långritt och piknik i skogen?

Till hästen
Börja med hästmassage. Det har jag gjort på ett nervöst och lite bångstyrigt sto, vi har nått varandra bättre och hon lugnat ner sig.
Jag tycker du ska låna boken "Hästmassage och markövningar med TTouch och TTeam" av Linda Tellington-Jones. I den finns massageövningar för alla slags hästar och "problemhästar" samt en hel del markövningar som hjälper.

Lycka till! :banana:

De dagar jag känner som dig gör jag helt enkelt så att jag bara gör det jag måste och sedan far därifrån. På så sätt behöver jag aldrig riskera onödiga raserianfall...

Jag har haft sådana perioder och även om det gått ut över hästen har han aldrig varit anledningen till att jag har dåligt tålamod. Som de andra skriver, fundera igenom vad det är som gör dig arg och under tiden undvik komplicerat arbete med hästen och hitta tillbaka till en avspänd, kravlös och ROLIG samvaro som kan hjälpa dig att komma ihåg hur trevligt det är att ha en häst som väntar på en i stallet.

Ha inte dåligt samvete, gör något åt det istället. :bump:

Rör för f*n inte hästen dom dagar du känner så där. Mocka eller vad du gör men låt hästen vara. Han har inte förtjänat att vara soppåse åt dina dåliga vibbar. Hårda ord, men jag står för dom.

Håller med Korven. Till trådskaparen: sånt får man lära sig att handskas med utan att det går ut över hästarna. då är det bättre att hålla sig undan. Men du verkar ha självinsikten det krävs för att handla vettigare, eftersom du åskådliggjort och belyst problemet. så om du inte kan åtgärda det som är orsaken till att du är på dåligt humör (det kan man ju långt ifrån alltid) så är min åsikt samma: gör nedskärning på hästumgänget tills du mår bättre....

det kan vara "hästens fel" alltså du har helt fel häst...ni passar helt enkelt inte ihop...

Jag har en granne som hade en sån häst och jag måste säga att jag beundrade henne över att han inte hade ett skott i pannan redan som ung....maken till osympatisk häst får man leta efter....varenda dag var hon osams med honom, varenda kväll hade hon dåligt samvete och lovade sig själv....i morrn...då ska jag ha tålamod...men det gick aldrig.....

Man måste ha träffat en sån häst för att förstå hur painiga dom kan vara en del....han var först o främst FUL.....ramskopf och ögonen satt bak i öronfästena typ...han var ELAK...UTRÄKNAD och inte ett dugg samarbetsvillig...han var aldrig rädd eller osäker...han stod aldrig still i finkan om man övht fick in honom...han kunde stå å gunga i 30 mil om det var så....UTAN att vara svett engång.....han KOLLADE vart du hade dina fötter för att kunna pricka dom o trampa på dig.....han kunde inte duschas utan att man själv var blötare än honom, han hade kapacitet men "Vill" inte vara först".....det enda som var fint på hästen var hans kropp f.ö.....

han var vekligen en häst man inte ens önskar sin ovän ens...han hade kapacitet, men hon orkade inte slåss med sin häst varenda eviga dag....så hon sålde...det ska vara kul att ha häst...dom skall iallafall inte motarbeta varenda steg dom tar...

jag kan fortfarande inte idag fatta vad som fattades den hästen...det BRUKAR vara nåt fel...men det tror jag ärligt inte att det var på denna....han var bara född sån...

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 644
Senast: Whoever
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
915
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 683
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Uppdateringstråd 31