lite om getterna...

I

IsaIrina

dom har nu varit hos oss i ungefär en månad, och dom är ca 3 månader gamla. (bilder finns på www.ljungdalsgarden.has.it, :))

Dom är ganska så tama, mest den ena som följer mej som en hund. :D väldigt snäll.
även den andra, men hon är mera "tillbakadragen". Någon som har något tips på att få henne mer tillgiven?
man kan klappa henne och så.

dom brukar få vara ute på dagarna i sin hage(som dom har ett litet "hus" i.) men på resten av tiden inomhus.
från början hade vi den ena geten i koppel och gick till hagen (några meter, kanske 20.) och det gick bra. den andra följde tätt intill.
men de senaste dagarna har (den som går lös) börjat spinga lite mer, omkring. och vill inte i första taget gå in i hagen... tillsist så fick vi in henne i hagen, med hjälp av "mat-hinken". :D Ni tror inte att hon skulle kunna spinga iväg långt..?

Idag, när dom skulle gå in, så fick jag på henne(den mest skygga) kopplet(efter mycket om och men :p). ibörjan sprang hon omkring väldigt mycket(inte konstit kanske, eftersom hon aldrig haft koppel på sej?), men efter en stund stog hon stilla, och man kunde klappa henne.
kändes nästan som om man kunde klappa henne mer när man hade på henne kopplet. :confused: (hade "långt" koppel, så hon skulle ha kunnat springa därifrån)

...måste bara skriva lite också om att dom är jätte mysiga! :)

Tror inte att getterna springer iväg långt. Mina två dvärggetter har varit riktiga rymlingar den senaste tiden och ibland så har dom rymt när vi inte varit hemma men de går ingenstans utan håller sig på gården.

Men de smaskar gladeligen i sig allt som smakar gott, typ blommorna i rabatten, vinbärsbuskar, äppelträd m.m. :D :devil:

Söta getter och gris :)

Getter brukar inte rymma så långt. Mina rymmer bara ut genom staketet men för tillfället är båda lösa efter en olycka med staketet så då har jag dom hellre lösa än att de skadar sig och någon trafik har vi inte här heller!

jo att dom äter allt som kommer i deras väg, har vi märkt... :p hehe
den ena (som inte riktit vill gå in i hagen) började äta på hallonbuskarna. :smirk: hehe
Idag så fick jag på henne koppel också. *riktit stolt* :D

okej, våra har inte ens försökt att smita ut från hagen, än. :p hehe

jo, visst är dom söta! :)
"mini" grisen har vi tyvärr inte kvar länge, han blev... aggresiv. :(

Mina getter går lösa och stannar av sig själva på gården. De blir tom upprörda när jag går och slänger sopor. Sedan kan jag ju förstå om man inte vill ha dem lösa om man tycker om trädgårdsodling :)

okej.. :) njaae, mamma har sina blommor... så det skulle inte gå så bra att ha dem lösa. :p

Har någon av er haft era getter i koppel ?

jag har ju nu lyckas att få på båda getterna koppel. den ena kommer fram och är absolut inget svår att få på.
men den andra därimot... henne får man, jaa... hålla i och ta på kopplet. men hon kommer väl förhoppningsvis att också lära sig, att inte vara rädd för kopplet. :smirk:

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 576
Senast: Liran
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 314
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V