Lite ögongodis på ridutrustning

Sv: Lite ögongodis på ridutrustning

Eftersom jag äntligen fått tag i en snygg portugesa :love:
22057085.jpg

Så måste man ju ha ett träns oxå och jag ville ha med fast kapson. Så nu har jag tillverkat detta:
22193299.jpg

22193300.jpg

22193301.jpg

22193302.jpg

22193303.jpg

Nu ska det oljas in så det blir lika färg som på sadeln.
Bilder kommer när det är gjort och hästen har hela utrustningen på sig.

Fråga till alla. Jag har aldrig användt mig av kapson förut, sitter den ok eller ska den sitta längre ner?

När man använder en kapson tillsammans med ett bett så går det nästan bara att sätta den på ett sätt: som en nosgrimma.
Använder man den utan bett så brukar man ha den så att man kan få in fingertopparna ovanför (där skelettet delar sig i tre delar på nosryggen), alltså längre.

Snyggt träns!
Har du skurit ut remmarna själv eller köpt färdiga? Ungefär hur mycket kostade lädret?

Ja jag har skurit själv. Lädret gick på ca 500-600kr och spännen och bling hade jag redan hemma då jag syr mycket annars.

Jag tycker egentligen den sitter för högt :angel: men en kapson med metall är så skarp i sig att man kanske inte lider av att få klenare och lite mindre tydlig inverkan jämfört med ett milt sidepull t ex.

Snyggt gjort! :)

Nu kommer bilder på tränset när det är inoljat

22268830.jpg

22268831.jpg

inte de bästa bilderna kanske men får ta bättre någon annan dag :D

Bra gjort va duktig du är! jag hade nog satt kapsonen ett hål längre ner:)

Om du sänker kapsonen så se till att den inte hamnar så långt ner att mungipan kläms mellan remmen och bettet. Det är många som lyckas med det, men dom ser det inte eftersom de inte provar att dra lite i mungipan som det ju blir vid ett tygeltag.

Fler bilder på tränset

22436650.jpg

22436651.jpg

Ska ta fler när det sitter på hästen. Om någon är intresserad kan jag fixa ett liknande träns för ca 700. Är helt handgjort och av det finaste lädret jag nån gång haft,är så mjukt och fint,finns inte en spricka i det lädret hur man än vrider och vänder. Kanon kvalié!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka