Lite ögongodis på ridutrustning

Sv: Lite ögongodis på ridutrustning

Nu har jag sytt en brösta till portugesan

23120437.jpg

23120446.jpg

23120461.jpg

Det var det jag menade, bade stangen (med väldigt langa skänklar) och kapsonen är ju skarpa taget var och en för sig, och tillsammans... Men jag gissar att du rider med väldigt lätt kontakt, eller kanske helt hängande tyglar?

jag rider med ingen eller lätt kontakt på stången och ställer hästen med kapsonen.

Det var det jag menade, bade stangen (med väldigt langa skänklar) och kapsonen är ju skarpa taget var och en för sig, och tillsammans... Men jag gissar att du rider med väldigt lätt kontakt, eller kanske helt hängande tyglar?

Fast stången blir ju inte skarpare just pga längden på skänklarna? :p Är väl beroende på hur kort överskänkeln är som jag förstått...

Som min "korta" stång har samma hävstångseffekt som en med längre skänklar som även har längre överskänklar... (jag själv inbillade mig ju att det var en ganska snäll variant av stång för att skänklarna var kortare än de brukar, men sen läste jag i efterhand att så behöver det inte vara! :p tvärtom föredrar många hästar den längre pga att den "förvarnar" innan det blir skarpt medans det blir mer direktinverkan på dom korta...)

Håller f ö med - kombination stång + kapson = skarpt. Ibland inbillar man sig att man behöver skarpt, men förhoppningsvis vill de flesta bara ha det tydligt och hänga mestadels av tiden för att förbereda för enhandsfattning.

Spelar ju enligt mig inte så stor roll om man har ett hyperstarkt bett, bara man vet hur man ska använda det.

Själv rider jag min arab på ett relativt starkt stångbett, men låter ingen annan som jag inte har en tydlig uppfattning om kan klara av det göra det. Dvs, de få ggr som jag lånar ut min häst..

Det enda jag ser som lite småläskigt med ett starkt stång är om hästen mot förmodan på något sätt skulle fastna i ngt.

En kompis' häst knäckte nästan käken när han fastnade med tyglarna i ett staket. Stackarn kunde inte äta normalt på nästan 3 månader..

En kompis' häst knäckte nästan käken när han fastnade med tyglarna i ett staket. Stackarn kunde inte äta normalt på nästan 3 månader..

AJ!:eek:

Min kuse klev på tygeln när han hade nosen i backen, men tygeln gick sönder direkt, han verkade inte ha något men i munnen, gick vidare oberört med matte som var ledsen över att favorittyglarna gått sönder! :p

Man kanske borde ha som regel att knäppa lös tyglarna från stångbettet (hävstången iaf) så snart man hoppat av?

Om jag vet att jag ska pausa så plockar jag av stången och har bara kvar kapsonen. Lätt att dra på stånghuvudlaget igen över när pausen är slut, och man minimerar risken för skador.

/Migo

Om jag vet att jag ska pausa så plockar jag av stången och har bara kvar kapsonen. Lätt att dra på stånghuvudlaget igen över när pausen är slut, och man minimerar risken för skador.

/Migo

Bra tips! :)
Jag har gjort tvärtom - tagit bort kapsontyglarna för att inte behöva hålla reda på dubbla tyglar! :o Alt. tagit av båda tyglarna och låtit hästen gå lös.. Men när ni säger det så känns det såklart mer logiskt att ta av stången.

KL

Vill visa mitt senaste träns plus bett.
Men först måste jag väll säga ett par saker för att inte bli påhoppad och lemlästad..
Jag rider inte på det (oh så skarpa och elaka ;) stångbettet. Det ska bara hänga där så att han vänjer sig vid det. Jag rider på muserola/kapson och kommer göra det tills han söker sig mot handen ordentligt och vi båda är redo för stång. Tills dess får stången hänga som prydnad och sporre för mig :P

01crownewbridle.jpg

Jag tycker inte att det vore något konstigt med att rida på det bettet.

Det ser ut att vara ungefär lika skarpt som mitt..
Beror väl mest på hur man använder det.

15718470.jpg

Senast ändrad:

Ditt är snyggt :P
Näe, helt ok om det används rätt. Men jag och Crow har inte kommit så långt, och en hel del här vet det. Många skulle inte tveka en sekund att påpeka det heller, detta r ju trots allt buke ;)

Tackar Tackar!

Hittade det på en westerbutik i Eskilstuna för sådär en 5 år sedan..
Föll pladask!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka