Lite Manducahjälp, tips och trixs tack!

M

Magini

Jag vet om att vi är några här inne som har en varsin Mancuda här så lite tips borde jag kunna få hoppas jag! :D

Både jag o sonen älskar selen och vi använder den OFTA. Men min rygg är paj av allt bärande (inte pga selen!) på min klump.. Han är bara 7 månader men väger 12 kilo! Så även att selen avlastar bra så får jag ont, har även börjat få ont i bäckenet så jag mår sådär i kroppen..

Men jag tror att det skulle hjälpa endel att bära honom på ryggen istället.. Ialafall när vi går länge sträckor..
MEN HUR ska jag få upp honom på ryggen utan att tappa honom i backen och utan att bryta min rygg?? Jag har inte vågat prova själv än utan vill ha lite tips först på hur ni gör som bär barnen på ryggen?!?! Han är ju inte stor nog att hjälpa till och inte liten nog att bara svinga upp.. Tips??

/Magini

Sv: Lite Manducahjälp, tips och trixs tack!

Jag hade iof inte Manduca men en Beco,
vet inte hur stor skillnad det är på att få upp barn på ryggen med olika selar.
Men med vår lilla pansarvagn till grabb så böjde jag mig frammåt och tog tag om grabbens midja (kanske lite högre upp?) och på något vis "hyvade" upp honom och med ena handen om honom och den andra vilt fiskande efter axelremmarna. :D
Asch tusan så svårt det var att beskriva,
men bara man tränade några gånger tycker jag att det gick riktigt smidigt. :laugh:

Däremot fick min rygg spel när grabben var ca 1 år o 2 mån.
slutade med att jag inte tog mig upp ur sängen en morgon.
Sambon var på jobb långt bort och ja,
blev till att ringa upp morfar som bor 12 mil bort :rofl:

Sen har jag inte burit honom mer i sele.
Bär lilltjejen nu och går jag inte längre än 1 mil så går det väl ok.

Men börjar du få problem med rygg och bäcken så kanske det kan vara klokt att kolla upp och få ett träningsprogram?
Såvida du inte redan har det?
:laugh:

men funkar det inte att lägga selen på sängen, stoppa i honom och sedan att du tar på selen sittandes på sängen? Eller nåt.

Vi fick en babybjörn och kunde bara bära honom på magen.
Idag är han 13 mån men jag har ändå problem fortfarande med nacke och axlar.
Då är det länge sedan jag slutade bära så. Men den var hemsk

visst är han liten nog att svinga upp fortfarande!
Annars kan du sätta honom i manducan i tex en soffa eller fotölj, och så sätter du dig framför honom och tar på dig selen.

Finns fler sätt här: http://sjalbarn.se/knyta.php :)

Med manducan så har jag alltid bara skuffat runt honom, satt honom på min höften och sen skumpat honom bakåt. Lite svårt att förklara, men ungefär som de visar i instruktionsboken. Fast jag har låtit selen hänga där bak hela tiden... Fast jag har en (oftast) väldigt samarbetsvillig unge. :)

Fast numer använder vi bara Beco Butterfly, då klarar både pappa och mormor också av att få upp honom på ryggen. :)

Skogstomten: Smart! Hade inte ens en tanke på att man nog borde komma igång med nått träningsschema för värken! Ska ta tag i det!!

Alla: Tack för era tips!! Och Lydia för länken! Jag ska ge mig på o testa o svinga upp honom.. Är jag över sängen så borde det ju inte vara nån jättefara om han skulle drutta ner..

Jag har en tung 5månaderskille som jag inte längre bär så ofta på magen. Han sitter bra på ryggen och jag trivs med det också och tror nog att det är bättre för kroppen.

Jag sätter på mig selens avbärarbälte rätt löst och har selen vänd framåt. Sätter i L, drar upp ryggdelen och liksom hasar runt honom runt min midja (haha förresten, jag har ju ingen midja, men där den skulle vara om den existerade då :D). Under tiden är jag framåtlutad så han hänger säkert på min rygg, jag hålelr också en hand på hans rygg hela tiden. När han kommit runt i position drar jag på mig axelremmarna och drar åt innan jag reser mig. Några hopp med selen så sitter han perfekt, kanske några små justeringar med någon rem här eller där!

Såg nu på länken som Lydia skickade att det påminner om Rygg2 där!

Jag sätter fast honom i den lilla sitsen. Sätter honom på sängen och trär på mig axelremmarna. Sen stänger jag midjebältet och lossar sitsen så han åker ned igen.

Just för att den är så bökig att trä på själv har vi köpt en bärstol istället. Vi är ofta ute själva och behöver ett säkrare sätt att sätta i och av honom.

Becon spänner man först fast barnet på något vis.

Har jag hört???

Jag sätter fast honom i den lilla sitsen. Sätter honom på sängen och trär på mig axelremmarna. Sen stänger jag midjebältet och lossar sitsen så han åker ned igen.

Just för att den är så bökig att trä på själv har vi köpt en bärstol istället. Vi är ofta ute själva och behöver ett säkrare sätt att sätta i och av honom.

Becon spänner man först fast barnet på något vis.

Har jag hört???

Japp, Beco Butterfly funkar så. (De har någon annan modell också tror jag, åtminstone äldre.)
Den har spännen i ryggdelens överkant, så barnet för ett tyg bakom och ett framför sig. Ungefär som babyinsatsen i manducan fast för stora barn och säkra spännen. När barnet sitter i selen är det jättesmidigt att ta på selen som en ryggsäck ungefär. :)

byt då! :idea:
Det är nog många som vill ha en beggad manduva på ett känt forum i frågan. :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Kropp & Själ Hej Tog ju bort min förra tråd men problemet kvarstår. Tror inte en tråd är en universallösning men skulle behöva lite stöd ändå...
61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
83 741
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 496
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar