Sv: Lite hopp hitåt tack!
Låter galet, jag vet, men har ni provat att lägga honom tidigare? Så att han skulle sova längre "natt" och kanske klara sig med en lur dagtid?
Vår tvååring började inte sova bra på nätterna förrän vi började lägga henne före 19... Nu sover hon ca 18.45 till 6.15, känns helt okej.
Precis vad jag också tänkte på. Eftersom han vaknar så tidigt och lägger sig så sent så behöver han två tupplurar under dagen.
Ts: Du skriver att han ofta somnar om i knät på dig sen. Varför inte bara lyfta över honom i eran säng och ge honom vällingen där?
När mina barn har visat tendenser att vakna tidigare och tidigare så matar jag dom och sedan försöker jag söva om dom. Håller om dom och nynnar lite för dom. Buffar lite på rumpan. Ibland tar det över en timme och det kan hända att de gråter men jag håller dom alltid nära mig så de aldrig tappar kroppskontakten.
Nu sover bebisen i min säng så det är ju lätt för mig att göra så.
2-och 4 åringen sover i eget rum tillsammans. 2- åringen brukar dock alltid komma in till oss varje natt. Det gör inget för han sover längre på morgonen om han sover med oss.
4-åringen kommer in någon enstaka natt. Han brukar dock sova hela nätter nu och till klockan 7 (minst).
Generellt brukar jag försöka lösa problem med sömn på så sätt att vi föräldrar får så mycket sömn som möjligt. Även om det kräver udda lösningar. Tex ville äldste pojken sova på soffan ett tag av någon anledning. Sov han i sängen så sov han oroligt och vaknade ofta.
Självklart ville han att pappa skulle sova med honom där. Då gjorde vi så ett tag och en vecka senare ville han sova i egen säng igen.
Ibland så tycker jag att folk krånglar till det för sig helt i onödan.
Jag har tre barn mellan 8 månader och 4 år. Skulle aldrig orka om jag inte fick sova ordentligt. Sömn är mycket viktigt.
Ett tag så sov bebisen bara i mitt knä. Då sov jag i våran bekväma fåtölj. Allt bara för att få sova så mycket som möjligt.
Dock finns det en grej jag håller fast vid och det är att man sover minst till klockan sex oavsett hur gammal man är. Sen hur man sover till klockan sex spelar mindre roll.