Lite hopp hitåt tack!

micaelathegreat

Trådstartare
Är det någon mer här som har eller har haft barn som vaknar alldeles för tidigt på morgonen? Vår son vaknar mellan 03-04:30 varje dag. Våra försök att få honom att somna om lyckas aldrig så vi har börjat ta upp honom så fort vi märker att han är vaken på riktigt, annars väcker han sin syster.

Går det över? Om det inte gör det, hur orkar man? Hur gör man för att vända på det här?

Sv: Lite hopp hitåt tack!

Jag har inte några råd tyvärr, men hoppas du kan få några bra svar så ni kan vända på det där så att ni kan få sova mer snart. Det låter outhärdligt att gå upp vid den tiden varje dag!

Dock brukar jag och L bädda ner oss på soffan om han går upp tidigt (för oss, typ 6-7) och slå igång någon film, så kan jag ligga och dåsa/sova medan han ser på film. Men då är ju han också trött när han går upp så tidigt, det kanske inte gäller er son? Dessutom är han lite äldre, så det är ingen panik om jag skulle somna på riktigt heller.

Stor kram!

Han lägger sig för kvällen vid 19-19:30. Då håller vi honom oftast vaken tills dess, dvs han är jättejättetrött då. Vi har provat att lägga honom senare (21-22) men han vaknar fortfarande samma tid. De få gånger han är pigg på kvällen får han vara vaken längre såklart. Han sover middag två gånger, 09-10:30 och 13-14. Han är snart 10 månader och verkar inte helt redo för att bara sova en gång på dagen.

Tack!

Så brukade vi göra med storasyster när hon vaknade tidigt (runt 06) då låg vi i soffan och tittade på film en stund om vi var trötta. Lillebror är ganska missnöjd på morgonen, jag brukar titta lite på tv medan han sitter och fnular med någon leksak i mitt knä. Han får välling vid 05 och har man tur så somnar han en liten stund i mitt knä då. Dock kan jag inte lägga ifrån mig honom eftersom han sover så himla lätt då.

Har han alltid vaknat så tidigt?

Tänk på att det oftast tar 1-2 veckor (ibland längre) innan man märker skillnad i nya sömn rutiner.

Har han alltid vaknat så tidigt?

Tänk på att det oftast tar 1-2 veckor (ibland längre) innan man märker skillnad i nya sömn rutiner.
Han började med det för ungefär två månader sen. När han började vakna såhär tidigt så lade vi honom redan senare på kvällarna. Nu orkar han inte vara vaken längre och somnar på golvet eller hos någon av oss i soffan om vi håller honom uppe.

Vi hade problem i vintras med hans sömn. Jag startade en tråd om det och fick många bra tips och förslag. Nu har vi fått ordning på sömnen så pass att han somnar i sin egen säng efter en flaska välling och sover kvar i sin säng till morgonen (eller ja, när han tycker att det är morgon). Han gnäller några gånger under natten (2-4 ggr/natt) men kommer till ro så fort han får nappen. Sen började han med det här att vakna snortidigt, först runt 5 och sedan har det bara blivit tidigare och tidigare.

Mina barn var exakt sa, de hade ratt litet somnbehov. Tiden de vaknade for dagen okade gradvis fran 04.30 nar de var runt aret till ca 07 nu nar de ar 5.

Det har varit jattejobbigt, men man overlever for att man maste :D

Det BLIR battre! Och en stor fordel ar att man aldrig behover vacka for att ga till forskolan eller andra aktiviteter, barnet ar alltid piggt och redo for dagen tidigt pa morgonen.

Går det över? Om det inte gör det, hur orkar man? Hur gör man för att vända på det här?

I de flesta fall, som jag hört och läst om, så brukar sömnrutinerna bli bättre runt ettårsåldern. I vårt fall blev det bättre när vi drog ner till en tupplur dagtid, då var sonen runt året. Nu verkar inte er redo för det än men min gissning är att när ni kan börja med det så kommer även nätterna att bli bättre. Men han kommer troligen att förbli en uppe-med-tuppen-kille.

03:00-04:30 är i min bok inte ens morgon utan mitt i natten.... Lider med er, det måste vara urtufft...

Min yngsta dotter vaknade vid 4.30-5 när hon var 7-9 manader ungefär, inte riktigt lika tidigt som ditt barn men för tidigt för oss. Det gick över av sig själv och nu sover hon till 7 ungefär (hon är snart 2,5 ar). När hon började vakna sa tidigt gjorde vi iordning ett rum (hon sov hos oss) med en madrass pa golvet, leksaker och inget att klätta pa eller göra sig illa pa, da kunde hon röja runt i rummet medan man själv lag pa madrassen och halvsov.

Ja precis, man har ju inte så mycket val egentligen. :) De blir kanske lättare för mig att hantera det här om jag bara accepterar att det är så och slutar leta lösningar eller hoppas att han ska rätta till det här inom en snar framtid.

Vad skönt att höra att dina sover längre nu! Och du har helt rätt i det där med att det är skönt att slippa väcka dem. Med tanke på att min stora ska lämnas på förskolan så är det skönt att lillebror är vaken och klar när det är dags att gå. :)

Tack!

I de flesta fall, som jag hört och läst om, så brukar sömnrutinerna bli bättre runt ettårsåldern. I vårt fall blev det bättre när vi drog ner till en tupplur dagtid, då var sonen runt året. Nu verkar inte er redo för det än men min gissning är att när ni kan börja med det så kommer även nätterna att bli bättre. Men han kommer troligen att förbli en uppe-med-tuppen-kille.

03:00-04:30 är i min bok inte ens morgon utan mitt i natten.... Lider med er, det måste vara urtufft...

Jag hoppas att det rätar ut sig lite när han blir äldre då. :) Han får gärna vakna tidigt men som du säger så är det här mer natt än morgon och det blir svårt för mig också att orka hela dagen, speciellt när jag är ensam med barnen.
Jag har tyckt att det är så lång tid kvar tills han blir 1 men det egentligen inte... Och snart blir det ljusare också och då är det lite lättare att gå upp. :)

Tack!

Min yngsta dotter vaknade vid 4.30-5 när hon var 7-9 manader ungefär, inte riktigt lika tidigt som ditt barn men för tidigt för oss. Det gick över av sig själv och nu sover hon till 7 ungefär (hon är snart 2,5 ar). När hon började vakna sa tidigt gjorde vi iordning ett rum (hon sov hos oss) med en madrass pa golvet, leksaker och inget att klätta pa eller göra sig illa pa, da kunde hon röja runt i rummet medan man själv lag pa madrassen och halvsov.

Det där var ett jättebra tips! Tack! Vi bor iofs i en 2:a så vi har tyvärr inga extra rum att tillgå men vi skulle ju kunna barnsäkra vardagsrummet innan vi går och lägger oss så att han kan fippla runt lite medan jag ligger och vilar. Då skulle det kännas lite lättare i alla fall.

Låter galet, jag vet, men har ni provat att lägga honom tidigare? Så att han skulle sova längre "natt" och kanske klara sig med en lur dagtid?
Vår tvååring började inte sova bra på nätterna förrän vi började lägga henne före 19... Nu sover hon ca 18.45 till 6.15, känns helt okej.

Låter galet, jag vet, men har ni provat att lägga honom tidigare? Så att han skulle sova längre "natt" och kanske klara sig med en lur dagtid?
Vår tvååring började inte sova bra på nätterna förrän vi började lägga henne före 19... Nu sover hon ca 18.45 till 6.15, känns helt okej.

Precis vad jag också tänkte på. Eftersom han vaknar så tidigt och lägger sig så sent så behöver han två tupplurar under dagen.

Ts: Du skriver att han ofta somnar om i knät på dig sen. Varför inte bara lyfta över honom i eran säng och ge honom vällingen där?

När mina barn har visat tendenser att vakna tidigare och tidigare så matar jag dom och sedan försöker jag söva om dom. Håller om dom och nynnar lite för dom. Buffar lite på rumpan. Ibland tar det över en timme och det kan hända att de gråter men jag håller dom alltid nära mig så de aldrig tappar kroppskontakten.

Nu sover bebisen i min säng så det är ju lätt för mig att göra så.

2-och 4 åringen sover i eget rum tillsammans. 2- åringen brukar dock alltid komma in till oss varje natt. Det gör inget för han sover längre på morgonen om han sover med oss.

4-åringen kommer in någon enstaka natt. Han brukar dock sova hela nätter nu och till klockan 7 (minst).

Generellt brukar jag försöka lösa problem med sömn på så sätt att vi föräldrar får så mycket sömn som möjligt. Även om det kräver udda lösningar. Tex ville äldste pojken sova på soffan ett tag av någon anledning. Sov han i sängen så sov han oroligt och vaknade ofta.
Självklart ville han att pappa skulle sova med honom där. Då gjorde vi så ett tag och en vecka senare ville han sova i egen säng igen.

Ibland så tycker jag att folk krånglar till det för sig helt i onödan.

Jag har tre barn mellan 8 månader och 4 år. Skulle aldrig orka om jag inte fick sova ordentligt. Sömn är mycket viktigt.

Ett tag så sov bebisen bara i mitt knä. Då sov jag i våran bekväma fåtölj. Allt bara för att få sova så mycket som möjligt.

Dock finns det en grej jag håller fast vid och det är att man sover minst till klockan sex oavsett hur gammal man är. Sen hur man sover till klockan sex spelar mindre roll.

Det kan ju vara så att han är mittemellan att börja kunna klara sig på en tupplur mitt på dagen. Är han hungrig när han vaknar? En flaska välling redo i sängen kan göra att han äter och sedan somnar om.

Är det någon mer här som har eller har haft barn som vaknar alldeles för tidigt på morgonen? Vår son vaknar mellan 03-04:30 varje dag. Våra försök att få honom att somna om lyckas aldrig så vi har börjat ta upp honom så fort vi märker att han är vaken på riktigt, annars väcker han sin syster.

Ja, vi hade en sån period när barnet var runt 18 månader, gräsligt. Det gick över efter en tid, vi lyckades få barnet att somna senare på kvällen istället. Jag hade inte orkat i längden, det var hemskt. Hellre att barnet är uppe till tio på kvällen än att det vaknar fem.

Våra barn har alltid vaknat tidigt. Båda har haft perioder med mycket tidiga morgnar, men att vakna för morgon kl 3 är inte morgon tycker jag.

Jag vill minnas att båda haft perioder på några månader mellan 2 och 3 års ålder där de vaknat 04:30 alla dagar i veckan. Normalt för dem numera är att vakna 6, men oftare och oftare till så sent som 7. De är 6 och 3,5 år.

Det är dock avhängigt att de sover i vår säng och att jag är på plats (de känner ofta efter att jag är där och sover då vidare). Sen underlättar de mörka morgnar som är nu, under sommaren vaknar de oftast senast 5 trots vi har mörkläggningsgardin.

Jag tror helt enkelt vissa barn är så här!

När de var yngre och vi var borta på tillställning och därmed la dem senare så vaknade de absolut tidigare morgonen efter. Numera vaknar de samma tid som vanligt, ev en halvtimme senare detta trots de kanske somnat 3-4 timmar senare än normalt.

Det har vi faktiskt inte testat. Men det ska vi helt klart göra! Jag har hela tiden tänkt att det är morgonvilan vi ska ta bort men det är kanske är andra vägen man ska gå. Tack för tipset!

Ts: Du skriver att han ofta somnar om i knät på dig sen. Varför inte bara lyfta över honom i eran säng och ge honom vällingen?

/snip/

Ibland så tycker jag att folk krånglar till det för sig helt

Jag har inte gett vällingen direkt när han har vaknat på natten utan väntat till 05, jag tänkte att det var dumt att vänja honom vid att äta på natten. Vi gav välling på natten förut men det slutade med att det krävdes välling varje gång han vaknade och han vaknade bara mer och mer. Men det är helt klart värt att prova att ge vällingen lite tidigare i sängen. Jag brukar flytta över honom till mig men han brukar bli så irriterad att han väcker sin syster som samsover med oss. Men ska testa att göra så i natt och se om det kanske blir lite bättre.

Jag tycker inte att vi har krånglat till det för oss. Vi har tvärtom alltid försökt att lösa det så att alla ska sova så bra som möjligt med så lite ansträngning som möjligt.

Det kan ju vara så att han är mittemellan att börja kunna klara sig på en tupplur mitt på dagen. Är han hungrig när han vaknar? En flaska välling redo i sängen kan göra att han äter och sedan somnar om.

Jag ska ha en vällingflaska redo i natt! Det kan vara så enkelt att det löser det hela.

Ja, vi hade en sån period när barnet var runt 18 månader, gräsligt. Det gick över efter en tid, vi lyckades få barnet att somna senare på kvällen istället. Jag hade inte orkat i längden, det var hemskt. Hellre att barnet är uppe till tio på kvällen än att det vaknar fem.

Ja, verkligen! Vår dotter var lite lättare att justera, hon sov längre på morgonen om vi la henne sent. Tyvärr så ha sonen fortfarande vaknat samma tid oavsett hur sent han somnar. Skönt att ni fick ordning på det i alla fall!

J Hellre att barnet är uppe till tio på kvällen än att det vaknar fem.

Jag går så långt att jag hellre tar ett barn som går och lägger sig klockan 3, än vaknar klockan 3 och tror att det är morgon.

TS!

Tyvärr har jag inga råd att komma med när det gäller att ändra barns sovtider, allra minst när det gäller barn som är så små att man inte kan resonera med dem om saken, men jag hade gjort mitt yttersta för att se detta med att barnet vaknar kl 3 som att han vill äta på natten fortfarande, än som att han påstår att det är morgon.

Skulle det funka att ge honom flaska (eller amma) och sedan låta natten fortsätta några timmar till. Om man låter bli att prata och tända etc, utan ser det hela som ett nattmål och på alla sätt undviker att skoja till det?

Liknande trådar

Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 518
Senast: cherie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 594
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 541
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 391
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar