Lite hopp hitåt tack!

Sv: Lite hopp hitåt tack!

Jag ska absolut prova det i natt. Det verkar rimligt att han är hungrig. Bvc avrådde från att ge välling på natten eftersom han inte behöver äta på natten längre men å andra sidan är det ju inte sköterskan där som ska upp varenda morgon i svinottan. Så efter att ha fått lite nya infallsvinklar från er här i tråden och en power nap medan sonen sov middag så känns det som den första strategin att prova. Funkar inte det så får vi börja lägga om hans vilor på dagen och ändra läggtid och så. :)

Om valet står mellan frukost klockan 3 och nattmål klockan 3, vet jag vad jag väljer!

Det är klart att han inte ska behöva nattmål nu, men han vaknar ju! Ni kan ju inte - som du säkert har lagt märke till - tvinga honom att sova. Och han vaknar ju inte med avsikt, ingen kan bestämma sig för att vakna. Han bara vaknar.

Dessutom skrev du väl att han är lite gnällig sedan, på "morgonen"? (Jag tycker inte att det är morgon, utan natt.) Det kan ju bero på att han trots allt inte är utsövd.

Vår yngsta sov skitdåligt sina första 15 månader. Jag ammade då och hon vaknade jämt och ville äta. Vid 15 månader slutade jag amma och vi fick henne äntligen till att ta vällingen. Plötsligt kunde jag sova en hel natt i ett annat rum medan pappan tog barnen och matade yngsta med välling när hon var hungrig. Hon tenderade oxå att vakna fler gånger, ibland drack hon fem flaskor per natt, men eftersom hon då somnade om direkt (vilket hon inte gjorde när hon ammades) struntade vi i det och lät henne hållas. Det var klart lättare att ge välling (man kan ju ha det redo vid sängen) än att försöka söva om en arg bebis!

När hon var två år började vi vänja henne av vid nattvällingen och det gick jättebra, trots att vi var lite nervösa för hur det skulle gå. Nu sover hon oftast hela nätter utan att vakna särskilt, hon är 2,5 år nu.

Så jag skulle satsa på att ge välling på natten om jag var ni! Strunta i Bvc. Hellre välling på natten än morgon kl 03!

I natt väcktes jag kl 2.20 av ett styck tvååring (snart 27 månader till och med) som deklarerade att jag skulle bära henne tillbaka till sängen och göra välling. Men då hade hon ätit dåligt på kvällen. Så att ett såpass litet barn behöver äta på natten tycker jag är helt naturligt, nämnda tvååring åt i stort sett varje natt fram tills hon var 20 månader...

Min dotter på snart ett år har ätit nattmål varje natt fram tills nyligen, helt plötsligt slutade hon. Men ibland kan det behövas lite extra mat under natten. Då har hon vaknat fram på småtimmarna och knölat runt, helt omöjlig att få att somna igen.

Tycker det låter på det du beskriver som att han är hungrig :)
Ge han mat, är han hungrig så är han, det kan ju inte bvc bestämma över.

Min son sov dåligt på nätterna och vaknade många gånger per natt. Dessutom vaknade han för morgon mellan 04.00 och 05.30 tror jag snittade på 4-5 timmar sömn per natt och dessa timmarna var inte i rad.
Man orkar för att man måste det finns inget annat att välja på, jag har suttit och ammat många nätter med tårarna rinnandes för att jag varit så trött.
Men när han blev lite mer en tio månader och började gå och dessutom sluta amma då vände det! Han sov bättre och bättre på nätterna och till sist hela nätter!

Men morgon pigg var han fortfarande! Vi brukade säga att det var rätt och fel sida klockan fem ;) dock var det flest "fel" sida!
Jag hade många kompisar som sa att det är väl bara och hålla honom uppe längre på kvällen vilket vi försökte med men han vaknade alltid lika tidigt endå enda skillnaden var att han var super gnällig hela dagen och sov dåligt på dagen med.

När kompisarna klagade över att deras barn vaknade tidigt (kl 7) tänkte jag ni är inte kloka!

Till sist var det en som sa att prova lägg han tidigare! Jo tjena sa vi då vaknar han väl kl tre! Men vi provade och vi var enormt förvånade när det faktiskt fungerade!
Först vaknade han lika tidigt men var piggare och gladare och vi kunde skjuta på förmiddagsvilan så vi slog i hop den med middagsvilan så han sov bara en gång per dag ca 2-3 timmar och sakta men säkert blev morgnarna senare och senare!

Nu är han 22månader och sover till 6-7! Helt underbart!!

Jag ska absolut prova det i natt. Det verkar rimligt att han är hungrig. Bvc avrådde från att ge välling på natten eftersom han inte behöver äta på natten längre men å andra sidan är det ju inte sköterskan där som ska upp varenda morgon i svinottan. Så efter att ha fått lite nya infallsvinklar från er här i tråden och en power nap medan sonen sov middag så känns det som den första strategin att prova. Funkar inte det så får vi börja lägga om hans vilor på dagen och ändra läggtid och så. :)

Du får bryta upp problemet lite. Om du lyckas få honom att sova längre så kanske du kan ta bort den ena dagsvilan. Detta gör att han förhoppningsvis sover bättre på natten. Nu måste han ju sova två gånger om han vaknar så tidigt. Kan vara så att ni kan behöva lägga honom lite tidigare sen om det nu funkar. Men det är ett senare problem.

Det där med att äta på natten är väldigt individuellt. Han är ju faktiskt bara 10 månader så jag tycker inte det är konstigt alls att han verkar behöva mat vid tresnåret.

Ge honom maten så fort det bara går när han vaknar på natten. Även om det skulle bli så att han äter mer på natten spelar det just nu ingen roll. Det viktiga är att ni får ordning på sömnen och att han vänder dygnet rätt. Sen när det fungerar som det skall då kan ni prova ta bort nattmålen igen. Men du kanske får vänta 3-4 månader innan ni försöker igen. Han kanske helt enkelt inte är mogen för det än b

Freyja_bus, Sandra78, DarkInNight och Tora:

Ja, det blev välling på natten. Det låter kanske självklart att ge det men jag ingen erfarenhet av nattätande barn då storasyster inte åt på nätterna. Sen har jag hört så många som är så negativa till välling på nätterna att jag tänkte att det var bäst att låta bli att införa det. Men det är skönt att läsa att det har gått bra för er med nattvälling! Då får jag lite hopp. :)

Jag testade i natt i alla fall och det var en klar förbättring! Jag gav vällingen lite för tidigt, glönde titta på klockan innan. Jag hade kunnat få honom att somna om med nappen om jag hade vetat att det var så tidigt men nu vet jag till nästa gång att jag ska kolla klockan först. I alla fall så fick han välling klockan 02:55 och vaknade sedan strax innan 04:30. Då stod han upp i sängen och var jätteglad, och klarvaken! Då flyttade jag över honom till mig och han somnade om på typ fem minuter. Tyvärr var storasyster lite hostig och började vakna då så båda barnen vaknade klockan 05. Men det är ändå framgång! I vanliga fall hade han inte somnat vid 04:30. I morgon bitti ska jag försöka ge vällingen senare, när han verkar vaken för dagen istället.

Det är helt klart värt att testa! Storasyster fasade ihop dagsvilorna ganska automatiskt men det kan ju hända att lillebror behöver lite hjälp. Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter!

Freyja_bus, Sandra78, DarkInNight och Tora:

Ja, det blev välling på natten. Det låter kanske självklart att ge det men jag ingen erfarenhet av nattätande barn då storasyster inte åt på nätterna. Sen har jag hört så många som är så negativa till välling på nätterna att jag tänkte att det var bäst att låta bli att införa det. Men det är skönt att läsa att det har gått bra för er med nattvälling! Då får jag lite hopp. :)

Jag testade i natt i alla fall och det var en klar förbättring! Jag gav vällingen lite för tidigt, glönde titta på klockan innan. Jag hade kunnat få honom att somna om med nappen om jag hade vetat att det var så tidigt men nu vet jag till nästa gång att jag ska kolla klockan först. I alla fall så fick han välling klockan 02:55 och vaknade sedan strax innan 04:30. Då stod han upp i sängen och var jätteglad, och klarvaken! Då flyttade jag över honom till mig och han somnade om på typ fem minuter. Tyvärr var storasyster lite hostig och började vakna då så båda barnen vaknade klockan 05. Men det är ändå framgång! I vanliga fall hade han inte somnat vid 04:30. I morgon bitti ska jag försöka ge vällingen senare, när han verkar vaken för dagen istället.
Ju mer sammanhängande sömn desto bättre. Om han äter kl 03:00 eller 04:00 spelar mindre roll. Du kanske tom behöver ge välling mer än en gång. Det viktiga är att han får ett mer normalt sömnmönster. Så att du får sova.

Vi brukar fasa ur välling på natten runt 1,5 års ålder. Den första natten kan vara lite jobbig. Andra går mycket bättre och tredje brukar det inte vara några större problem.

Ordentlig sömn är guld värd :D

Skönt att det blev bättre! Var inte rädd för att ge välling två gånger på en natt om det behövs, jag lovar att han inte kommer fortsätta äta nattetid hela livet och man kan ta tag i det där senare när man känner att man orkar och barnet är större!

Det är jobbigt när syskonen väcker varandra. Just nu vaknar våran äldsta mycket tidigare än vår yngsta (om hon får sova ostört), vilket är lite besvärligt. Jag hade gärna sett att de båda fick sova så länge de behövde, men det är svårt när de sover i samma rum (och vi med). Men det går nog oxå över om ett tag.

kl

Min son var likadan. Vaknade väldigt tidigt o ville vara uppe, så jag testade även där att ge en flaska mat då när han vaknade o han somnade med om =) Vi tog bort emsömnen på honom då han var 7 mån, kan ju säga att det var ett rent h****e under ngr veckor att få han att hålla sig vaken. Jag gick ut till tvättstugan med han, kollade på allt möjligt, men efter ngr veckor vände det, men han sov ändå inte längre under morgonen, förutom då när vällingen kom in.

IDag är han 20 mån o äter fortfarande en flaska mat under natten =( Tyvärr, men annars går han upp så där tidigt på en gång.

Vårt äldsta barn har ätit välling på natten till och från rätt länge. Vi gjorde aldrig något aktivt åt det, utan han slutade själv när han sov bättre.

Jag minns inte när det slutade faktiskt. Vid tre kanske. Men då åt han inte varje natt utan det bara fasade ut.

Andra barnet äter mycket på dagarna och sover bra på nätterna så hon har nästan aldrig ätit på natten.

Liknande trådar

Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 518
Senast: cherie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 594
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 541
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 391
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar