Lite hjälp...

M

Maliin

Min medryttarhäst har på senare tid bara blivit piggare och piggare, försöker rida så ofta jag kan men det blir inte alltför ofta. Ägaren har inte heller särskilt mkt tid, så egentligen rids han för lite.
Hur som helst har han en hel del överskottsenergi, vilken är lite av ett problem nu under vintern eftersom vi inte har något ridhus. Under varje ridpass är han likadan och jag vet vad han kommer göra nästa steg osv, så jag känner mig inte rädd på något sätt när jag rider honom.

Men den största förändringen sen i höstas är att han när man har kort tygel slänger med huvudet hela tiden. Han lyfter även bakbenen och frambenen lite, som på att på något sätt "förbereda" bakut. När man sen släpper efter lite på tygeln går han snabbare och snabbare in i trav till slut. Självklart fungerar det att bromsa, han tar väldigt bra på de bromsande hjälperna, men då slänger han med huvudet och gör som han brukar vid kort tygel. Jag är alltid väldigt mjuk i handen vid båda tillfällen och låter alltid skänkeln ligga intill utan att klämma.

Jag har kommit fram till att det är mest i skritten han håller på så, i traven är det bättre, och i galoppen ännu bättre. Det är i skritten han stökar, ofta mer efter vi har travat och galopperat än innan under ridpasset...:confused: Jag rider alltid tillsammans med en annan häst, och hästarna trivs bra med varandra.
Jag har svårt för att hitta en ridlärare nära nog, så gärna skulle jag vilja ha tips jag kan träna på självständigt. Skulle bli otroligt glad om någon kunde hjälpa till med lite tips!:)

Sv: Lite hjälp...

Det är jättesvårt att svara på eftersom det är mycket som skulle kunna orsaka att hästen beter sig som den gör.
En sak kan ju vara att foderstaten behöver regleras. Om hästen ridits mer tidigare och ni har kvar samma foderstat kan det vara en idé att titta över det.
En annan är ju hur hästen går i hage. Har det gjorts några förändringar? Går hästen kortare tid i hage, har den bytt till en mindre hage, bytt hag-kompisar?

Jag rider en häst som kastar med huvudet, men där vet jag orsaken och det är att han blir irriterad när man inte ger honom något stöd på tygeln. Med barn går han och kastar huvet upp o ner hela tiden i skritten, men när jag rider kastar han bara när jag precis har gett långa tyglar.

Hästen går i hage från morgon till kväll och tas bara in när man gör i ordning för ridning. Står i privatstall med 3 andra hästar sen i höstas, han är högst i rang efter det äldsta stoet (som jag brukar rida med). Han var mycket lugnare i början, men jag har lagt märke till att han är lugnare med barn.
En sak jag kom på är att han är sällskapssjuk, han klarar inte av att vara själv i stallet. Vid ridning själv är han inte värre än vanligt, men om man har honom i stallet själv gnäggar han något otroligt och vägrar stå still...:confused:

Han började få mineraler för ett tag sen.. vet inte om det skulle kunna vara en av orsakerna?

Tror inte mineraler har något med det att göra... Men kan den inte bara vara vårpigg annars?

Hej!

Tänkte på det att om inte hästen blivit så mycket riden så kan det vara så att den känner sig stel och inte lika "stark".
Eftersom skritten är den gångart där hästen använder flest muskler så kan det vara en anledning till att hästen reagerar på detta sätt, protesterar.

Man ska igentligen inte minska hästen foder, men kanske använda sig av ett mer stimulerande foder eftersom hästen kanske inte gör av med all energi som den får i sig.

Hoppas detta hjälpte lite

Min häst gör likadant och har gjort varje gång det börjar närma sig vårkanten. Har inte heller hittat en logisk förklaring till detta och då det nästan enbart förekommer nu framåt våren så antar jag att det faktiskt är lite vårfnatt. Han lugnar sig efter någon månad :)

Antagligen har det nog med muskulaturen att göra... Han har varit så sen en bit efter höstlovet, lite vårkänslor ingår nog också:D

Ja, det är mycket möjligt att det är så. Eftersom jag har lite samma problem som dig har jag svårt att hjälpa dig :)! Hoppas att fler svarar i tråden så vi kan få lite tips och råd ;). Men är han likadan under hela ridpasset? Min pålle kan få lite fnatt på vissa ställen vid uteritter osv men det är inget som pågår under hela passet som tur är.

En tanke bara, är utrustning och sånt kollat? Att han inte har ont eller obehag någonstans? Kan ju vara något sånt med, fast jag hoppas såklart att det inte är det:)

Det är alltid som värst på hemvägen, annars är det lite olika. Ibland är han lugnare och är bara så på vägen hem och ibland så kan han vara helt galen och börja slänga med huvudet precis när jag suttit upp och vägra stå still.

Allt började faktiskt efter att en tjej hade tokskenat med honom på ett fält, innan dess var han pigg som en helt normal häst ska vara när de har fullblod i sig. Tidigare när jag ridit på samma fält i dressyr har det fungerat bra, bara efter galoppen har han blivit lite piggare. Men nu går det inte att befinna sig på ett öppet fält utan att han börjar hoppa runt.
För ett tag sen när det inte var lika halt red jag i en hage ibland och då var han jättelugn och lätt att arbeta med...
Ibland tar jag även med min lillasyster då hon rider och jag leder, då är han som en helt annan häst.:confused:
Det är ju mycket av det här som inte riktigt hänger ihop, men antagligen finns det ett samband någonstans. :crazy:

Vad jag vet känner han inte obehag för något, men jag ska nog ta en extra titt på utrustningen iaf...

Senast ändrad av en moderator:

Låter konstigt och har ingen aning alls om vad det skulle kunna vara. Men hoppas att ni får bukt med problemet och hittar anledningen till beteendet :) Lycka till.

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 502
Senast: Sesca
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama