Lite hjälp

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wingil
  • Startdatum Startdatum
W

wingil

Vi funderar på att importera en dansk hingst. Avelsgodkänd i danmark. Vet ni hur man går tillväga för att få den godkänd i sverige? För det sker väl inte automatiskt?? :crazy:

Tacksam för svar :)

Sv: Lite hjälp

Pinto. Vet inte förbund men kan kolla upp :)

Kan vara:
Dansk Pintoforening

Då är han inte automatiskt godkänd i Sverige. Det skulle han vara ifall han var godkänd av Dansk Varmblod, som är en systerförening till ASVH. Men pinto är inte en godkänd ras av ASVH (och själv ser jag det faktiskt som en färg och inte en ras ;) ) och kan aldrig bli godkänd i Sverige. Har han tillräckligt många led godkänd härstamning kan han visas för ASVH och göra bruksprov tillsammans med övriga halvblodshingstar (om det nu är en ridhäst och inte en ponny, pinto kan väl ha alla möjliga storlekar?). Är han äldre än fem år kan han bli godkänd på prestation.

Uppfyller han inte ovanstående kriterier kan han endast avelsvärderas i Sverige.

Han är en 03a så man borde kunna göra typ 3 års visning med halvbloden då? *klur* Kan ju inget om sånt men vill lära mig :) Hans pappa är ju elithingst och hans morfar och farfar med?
men han är ju inte i mina ögone n pinto (som i ras) i mina ögon för tex morfar tror jag det är var ju hannoveranare? :p eller om det var farfars far.. så han borde ju anses bara vara halvblod? :p

Senast ändrad av en moderator:

Är pappa, morfar, momorsfar och mormorsmorfar av godkänd ras för halvblod kan han bli visas för halvblodsavel. Halvblodshingstar gör bruksprov för att bli godkända. Om de skulle lyckas göra ett godkänt bruksprov som treåring blir de godkända på ett år och måste sedan göra om provet.

Kolla mera på avelsföreningens hemsida, www.asvh.se !

Okej ska lurka runt där.. pmar dig om jag går vilse ;)

Du kan pm:a mig om honom redan nu, ifall du vill. Jag har abbonemang på HesteData och kan kolla upp hans stam. Ifall du vill :)

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 505
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka