Lite frågor...

Sv: Lite frågor...

Tips om bra böcker för NH: www.equerry.se
Jättebra med tydliga bilder. Det har jag själv haft mkt hjälp av eftersom inte jag heller har haft råd med en tränare..men det har fungerat ändå.Man får inte vara rädd för att pröva..;)
Lycka till!

Nu måste jag ju kolla den sidan ;)
tack för tipset

En liten uppdatering.
Idag så övade jag allt möjligt med pållen. Jag började från marken, jag ledde honom i ett träns, jag gick och han gick efter, jag stannade, han stannade. Jag travade till och med med honom. Det gick ganska bra, iaf i slutet då han hade fattat. I början så såg det nog ganska roligt ut, för då han gick på mig eller nåt så stampade jag i marken och frustade, tur att ingen såg:rofl:

Sedan satt jag upp, vi övade tempoväxlingar, halter osv. Han var jätteduktog och lydde bra! Det verkade precis som om han verkligen ville göra sitt bästa.:) För skrittade jag, gjorde halt, skrittade, halt, skrittade, halt. När han lydde bra lade jag till trav. Skritt, trav, halt, skritt, trav, skritt, halt osv. Sedan övade jag på att galoppera i en volt. Jag började med vänster varv. Jag red i samlad trav, sedan ett par korta galoppsprång, sedan tra, galopp, trav, galopp. I slutet var han helt fantastisk! Vilken galopp! Den var så samlad och fin att han nästan stog på stället och sprang. Det kändes underbart, så bra han lydde mig!:D Sedan testade jag höger varv. Det gick sämre, han är fruktansvärt stel i höger varv. Böjer sig inte alls bra, det blev mest en konstig korsgalopp och snubblande kände det som. Sedan som avslutning galopperade jag i vänster varv igen så att det kändes bättre igen. Jag gav hela tiden massor med beröm då han gjorde rätt och han lyssnade så bra och gjorde som jag ville. Det gick helt enkelt jättebra!:)

Sedan avslutade vi med att trava 1½ km så att han fick lite motion med, plus lite lite klättring.:) Vi var väl ute 2½ timme sammanlagt tror jag. Och som ahn jobbade bra. Jag är så stolt! Han fick godis sen med:smirk:

Så bra att det går bättre. :D

Antar att du gav godiset i krubban ;)

Grattis som nybliven hästägare :)

Din häst börjar väll bli lite till åren men fjordhästarna brukar generellt vara hållbara om de håller sig friska och fräscha om de sköts och rids efter ordning.

Jag tycker att du ska bygga upp din fjording under en lång period så att han får gå ner i vikt, bygga upp muskler och få upp konditionen igen. Uppbyggnadsfasen är jätte viktig och kommer att påverka hästens hållbarhet.

Skritta i gång honom först under en ett par veckor. Åtminstone ca
3-4 veckor. Rid honom kontinuerligt varje vecka, kanske 5-6 dagar varje vecka och någon timma åt gången. Ut och skritta på långa tyglar, gärna över stock och sten så att han får lyfta på benen själva och klättra gärna i backar så att han får ta i lite, detta är uppbyggande. Variera och gå gärna lite grann på både något hårdare respektive mjukare underlag.

Begär av honom att han ska vara lydig och lyssna på dina signaler. Gör halt med jämna mellanrum och beröm mycket då han gör rätt, hästar älskar att få sig beröm och suger i sig allt detta.

Succesvit kan du lägga in korta trav intervaller på någon minut åt gången, rid mycket övergångar t.ex. skritt-halt-trav , trav-halt-trav
osv. Så att han lyssnar och är lyhörd på dina signaler, han ska vara uppmärksam på dig. Begär inte mer en att du vet att han klarar av det. Så ha mycket tålamod, så småning om kan du utöka dina travintervaller och öka dessa succesivt.

Variera ridningen med att rida i paddocken om du har tillgång till en sådan, där kan du rida på raka och böjda spår dvs. olika ridvägar, kolla att han är uppmärksam och lyssnar på dina signaler. I skogen kan du rida mer uppbyggande över stock och sten, klättra i backar etc. Är han inkörd och du är en van kusk och har bra utrustning kan du även köra lite enklare pass med honom. Du kan även så småning om rida enklare bomövningar i trav.

När han känns bra i trav och orkar mer samt har lagt på sig lite mer muskler kan du börja med galopparbetet. Men tills dess tycker jag att du ska jobba mycket grundläggande i skritt och trav, lär känna varandra ordentligt och ställ inte för stora krav för honom.

Det känns förödande att hoppa vare sig med eller utan ryttare just nu, om han är överviktig, dåligt musklad och i dålig kondition. Vänta med det tills han verkligen orkar med det (dvs. när han har muksler, kondition och ork!)

Om du ger honom ordentligt med tid och har en foderstat som ger dig riktlinjer för hur mycket foder han ska äta samt att han får foder utav god kvalité så kan han mycket väl bli en trevlig häst som du kan
få mycket glädje utav i flera år framöver. Men just uppbyggnadsfasen
och i synnerhet eftersom han är äldre, är mycket viktig och ligger till grund för hur han kommer att hålla de närmsta åren.

Dessutom eftersom han är lite äldre kan det vara en god idé sen när ni väl kommer i gång med ridningen att alltid ta för vana att skritta fram och av honom ordentligt ca 15-20 min eftersom han förmodligen
är lite stelare på äldre dar.

En förutsättning är också att han har en väl tillpassad utrustning som är kontrollerad ordentligt t.ex. bör en sadelutprovare ha kollat att sadeln verkligen passar och du bör även se över hans munstatus
och ev. kan det vara en god idé att även be en Equiterapeut att kolla igenom honom också och ev. ge honom behandling.

En bra tränare med insikt för häst och ryttare är också ovärdelig och kan ge er mycket glädje vid framtida träning de kommande åren. Det är verkligen värt att lägga ut lite pengar på att hitta "den rätta" tränaren. Denna är guld värd!

Att han bockar när han ska galoppera är inte särskilt konstigt, förmodligen så är det så att han inte är tillräckligt stark och uppbyggd kondition och muskelmässigt ännu och han reagerar så när du kräver för mycket utav honom.

Det är antagligen ingen tävlingshäst du har köpt dig utav som kommer kunna hävda sig på mer en klubbnivå ev. någon lokal men ni kan säkert ha mycket kul ihop.

Lycka till!

Va KUL att det fungerar!

För att i möjligaste mål undvika bakslag.. Ta någon dag då och då när ni bara njuter. Skritta ut eller gör något annat helt kravlöst!

Å som föregående skriver och som jag skrivit tidigare.
Äldre hästar behöver längre tid att värma upp muskler OCH att få varva ner de. Så lång fram och avskrittning!

Fortsätt i samma stil!

Anna-Carin

Tyvärr är det ett ganska vanligt "buke-betéende" som man stöter på, jag själv har märkt det så fort jag startat en tråd eller skrivit ett inlägg.

Varför folk ska vara så fördömande, dryga och ibland elaka är tråkigt.

Jag tycker att du långsamt ska bygga upp konditionen på din häst och sedan se vartefter hur mycket han klarar av. Börja med att hoppa låga hinder och trappa upp långsamt. Var noga och uppmärksam på hur hästen och hans ben reagerar på träningen.

Att en häst är äldre, betyder nödvändigtvis inte att han inte är hel.

Ang. att ta ut tränare; Det är faktiskt inte en prioriteringsfråga för alla. Man kanske faktiskt inte HAR RÅD att ta ut en tränare. Det kanske inte finns några pengar till varesig det, eller "andra nöjen". För vissa är hästägande det enda som pengarna räcker till, med allt vad det innebär. hovslagare, stallhyra, strö, foder, utrustning, veterinär och vaccinationer. Allt detta är viktigare än att träna för en tränare. Och låt mig tillägga: Träning för intruktör är inte grundläggande, det är en bonus som en del kan skatta sig lyckliga som har råd med.

Kom och tänka på det där med att han inte var så jättepossitiv till ridbanan...Du kan ju rida runt sockerbitar, mellan hinderstöd, göra halt över en bom m.m. för att få han lite motiverad. Det fungerar aldeles utmärkt på min 6åring som tycker ridbanan annars är väldigt tråkig (ryttaren tycker också så för övrigt... :p )

I skogen kan du rida runt träd, göra halt m.m. Långa skritturer hjälper också till att bygga upp konditionen om det är någon dag du inte orkar rida ordentligt

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 053
Senast: Emro
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 800
Senast: Stergo
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 380
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet