Lite frågor...

Sv: Lite frågor...

En 20-årig häst tar TID på sig att komma igång och värma upp muskler osv..

Å de tar Lite längre tid att få med äldre hästar på noterna då de gärna har sina gamla invanda mönster..

Vad det gäller dressyren.. Att träna böjning form osv på banan om hästen inte gillar att vara där då blir det mycket negativt..
Ta tillfället i akt när du rider ut istället.. Gå ut i skogen.. rid runt träd osv.. DÅ MÅSTE ju hästen böja sig för att inte krocka osv.
Rid serpentinbågar efter skogsvägen, osv. din fantasi sätter gränserna.

Du får dressyrträningen UTAN att hästen upplever det som just det och en posetivare häst!

Vad det gäller hoppningen så skulle jag starkt rekommendera att du INTE hoppar höjder med pållen förräns ni är mera igång.. Skutta mindre hinder istället ett tag.

Jag skulle nog kompletera foderstaten med mineraler i allafall. Även om hästen ska banta så behöver ju kroppen och musklerna sitt för att kunna utvecklas. Speciellt viktigt på äldre hästar som oftast har svårare att ta upp näringsämnena i maten.

LYCKA TILL!
Anna-Carin

Jag är 19 och har ridit så länge jag kan minnas, plus gått hästskötar utbildning, men är inte speciellt duktig för det ;)
Klart att det är bra att fråga! Jag håller med om att vissa inlägg har varit lite onödigt korta i tonen, men då är det ju bättre att du sätter dig över det och lugnt förklarar att du faktiskt kan mer än det verkar. Alternativt lugnt frågar varför personen som skrev är så ovänlig. Dessutom har du ju fått en ursäkt, men du verkade inte acceptera den. Istället tyder sättet du reagerar på inläggen mot att du faktiskt inte kan så mycket överdrivet mycket, och att du är väldigt ung och nästan lite omogen. Ursäkta att jag säger det, men jag tycker inte att du har reagerat på ett moget sätt. Detta inlägget som jag svarar på nu låter dock lite bättre än de förra. ;)

Uppenbarligen kan du inte så mycket inom det område som du har frågat om, då hade du ju inte behövt råd om just det. Om du sen kan jätte mycket om en massa annat är ju omöjligt att veta.

Får inte du ett intryck av en person när du läser hans/hennes inlägg? Genom sättet att skriva, vilka övningar de tycker är bra, vad de frågar om, hur de förklarar saker etc?
Man får aoutomatiskt ett intryck, även om man självklart vet att personen i fråga kan vara annorlunda, så försöker man ju svara på det sätt som bäst hjälper personen som frågat. Och där kommer det an på hur man tror att personen är. Man svarar inte en bortskämd 9åring på samma sätt som en ödmjuk vuxen nybörjare, eller någon som vill ha lite djupare fakta i en viss detalj.
Det är ännu svårare att tyda en person på nätet eftersom man har mindre intryck att gå på. Därmed är det mer som ens egen personlighet måste fylla i åt en, och mer som kan bli fel. Det måste ju alla, både de som frågar och de som svarar, förstå och ha överseende med.

Nästa gång du frågar efter något kanske du ska skriva lite mer vad du faktiskt vet, vad du har provat osv. Dels slipper du råd som du redan har, dels vet folk lite mer om hur de ska förklara saker.
Om du vetat hur du ska få hästen i form hade du ju inte frågat det? Visserligen frågar du om att bygga muskler, men även jag jag trodde först att du ville lära dig få hästen i form. Och det lär man sig inte på ett forum eller genom att läsa (hade läsning lärt mig rida så hade jag varit i eliten nu ;) jag är lååångt därifrån). Däremot kan du be om övningar som styrker hästen. Om det var det du menade så var du lite otydlig...

Men sammanfattningsvis; det du frågar efter kunskap om är faktiskt mycket som är väldigt grundläggande i ridning; hur ska jag rida hästen stark? Om du varit så duktig som du vill få oss att tro, så hade du vetat det. Kanske behövt lite hjälp att rätta till något som inte fungerar som det ska eller be om andra övningar än de du redan kan för att se om du hittar något bättre att prova.
Att vara en duktig ryttare innebär mer än att inte åka av om hästen busar, det innebär att man kan rida hästar på ett stärkande sätt. Huruvida du faktiskt kan detta är svårt att säga, om du bara är lite osäker eller om du inte har den blekaste aning om det alls.
Och det är aldrig fel att fråga.

Det är inte så väldigt stor skillnad på att träna tunga och lätta hästar, inte på ett sånt sätt att man gör olika övningar på dem. Om möjligt utför man övningarna något annorlunda och fokuserar lite mer på vissa delar. Men generellt sätt är det inte så stor skillnad, skillnaderna beror på individen.

a_c72:
Tack för svaret! Jättebra tips:) För det är precis så som du säger, han tycker det är väldigt tråkigt att jobba i padocken. Jag ska försöka göra som du säger och prova i skogen istället.:idea:

Zab:
Ingen har någonsin kallat mig omogen:o då har ni nog missförstått mig. Jag blev bara arg eftersom ni bara verkade vara emot mig trots att jag försökte be om hjälp.
Ja, precis! Jag vill ha exepel på övningar!
Problemet är att min fjording är så okänslig, t.ex. när jag "svänger" så är det jättesvårt att få honom böjlig. Jag använder skänklar, vikt och tyglar men ändå så måste man "ta i" mycket för att få honom att fatta.

Idag blev det mycket trav för att få upp hans kondition och sen klättrade vi lite grand i backar. Nu har jag äntligen en sadel!

När jag säger att jag kan rida en häst bra menar jag inte att jag inte ramlar av, det gör jag! När fjordingen drar iväg och börjar bocka är det inte så lätt att sitta kvar! Men de allra flesta hästar brukar jag kunna få att gå i gform, böja sig och trampa på inunder sig oisv. Det känns jättehärligt! Men min fjording lyssnar inte på dessa hjälper...:(

Nej, jag skulle uppskatta om jag kunde få svar på mina frågor istället.

Måste säga att jag håller med Zab fullt ut i det hon skriver i sina inlägg tidigare!! :bow: Och även tillägga att ditt uttalande som jag lagt in här ovan inte var ett trevligt bemötande av Tjalfe som glatt försökte komma med förslag. Förstår inte din aggresiva ton i dina inlägg :confused: Ingen här har svarat på ett sådant sätt att dom förtjänar det!

Kicki

Nä, jag kanske var lite orättvis. Men om jag säger att jag inte har råd med att träna för en tränare, så har jag inte.:confused:

Hej,

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor och att du får fart på din "pigga gammelpålle" och att ni får många härliga år till. :bump:

Men, lite halvt Off-Topic kan man säga, apropå att "inte ha råd med tränare".

För några år sen var jag arbetslös. Jag hade skött och vårdat en äldre halvblodsdam, som min egen häst i nästan fem år. Hon var då 22 och piggare än den dag, jag började sköta henne.

Ägare skulle flytta utomlands och bestämde sig därför att han ville sälja henne. Han erbjöd mig att köpa henne för en löjlig symbolisk summa på en tusenlapp, eller något sådant.

Men...

Stall kostar
foder kostar
försäkring kostar
veterinär kostar
bensin kostar
och framför allt

TRÄNARE KOSTAR

Hästen kan vara hur billig som helst i inköp. Men driften, där även vettig utbildning ingår kostar. Vettig utbildning behövs även om hästen är 25 år, eller om ryttaren ridit i 42 år. Utbildning är färskvara och har man inte råd med instruktör bara för att man blivit hästägare. Då ska man nog tänka efter före.

Om något år, är det något annat som kostar... och som då blir "bortglömt" eller uppskjutet, typ hovvården och sen ett halvår senare... ja, då blir vaccinationen "bortglömd" eller uppskjuten. Och gången därpå, ja då skippar vi väl försäkringen. Hästen är ju ändå så gammal att har den klarat sig utan skador så länge, så klarar den sig ett tag till. Och ett halvår senare råkar hästen ut för en hagolycka, med dyrbar veterinärvård eller avlivning som enda utväg.

Därför sa jag, nej tyvärr. Jag har inte råd. Då ville han GE hästen till mig och jag sa ändå, Nej tack. Jag har inte råd att ge hästen ett värdigt liv som jag har det ekonomiskt just nu.

Hästen såldes då till ägarens tidigare särbo, som första häst åt hennes dotter. När jag besökte hästen två månader senare, hade hon slitit sönder tre grimmor, gick inte att ha uppbunden i stallet, gick inte att lyfta hovar på, revbenen syntes och boxen var en katastrof. Jag städade upp så gott jag kunde under de tre dagar jag bodde där. Och jag kände hästens anklagande ögon i min rygg. Hade jag haft transport, hade jag lastat henne på plats och tagit med mig henne, för sommarstallet där jag haft henne sista två åren tyckte det var urtråkigt att jag "blev av med henne" och hade gärna haft henne som gårdshäst där.

Den sagan fick inte det slutet, men ändå ett lyckligt slut. Ägaren kom på att intresset och kunskapen inte fanns, så hästen lånades ut på livstidsfoder och blev trots från början toppkondition trots ålder, heltidspensionär, tillsammans med två andra "gamlingar" och gick i en stor stor hage. Det är i alla fall historien jag hört och än idag hoppas på, men jag vet inte riktigt, tyvärr.

Senast ändrad:

OK. Men jag anser inte att tränare är livsviktig eftersom jag ska ha fjordingen mer som en "hobbyhäst" som jag mest ska rida i skogen med, ingen tävlingshäst! Dessutom tänker jag på hästens bästa och vill inte utsätta honom för stress med transport osv.

Nä, jag kanske var lite orättvis. Men om jag säger att jag inte har råd med att träna för en tränare, så har jag inte.:confused:

Svaret gav du när Tjalfe tyckte att det var synd att du inte hade råd och frågade om du inte kände någon hästkunnig som kunde hjälpa dig gratis.

Kicki

Svaret gav du när Tjalfe tyckte att det var synd att du inte hade råd och frågade om du inte kände någon hästkunnig som kunde hjälpa dig gratis.

Kicki

Ok, ok förlå, det var onödigt. Och om jag hade någon hästkunnig person som kunde hjälpa mig gratis så skulle jag inte behövt tänka på en tränare, eller hur?

Ok, ok förlå, det var onödigt. Och om jag hade någon hästkunnig person som kunde hjälpa mig gratis så skulle jag inte behövt tänka på en tränare, eller hur?

Nej det är ju mycket möjligt! Men du skrev ju att ALLA tips och råd var Välkomna!? Då ska man ju välkomna alla vänliga tips och råd! :smirk:

Kicki :)

Zab:
Ingen har någonsin kallat mig omogen:o då har ni nog missförstått mig. Jag blev bara arg eftersom ni bara verkade vara emot mig trots att jag försökte be om hjälp.
Ja, precis! Jag vill ha exepel på övningar!
Problemet är att min fjording är så okänslig, t.ex. när jag "svänger" så är det jättesvårt att få honom böjlig. Jag använder skänklar, vikt och tyglar men ändå så måste man "ta i" mycket för att få honom att fatta.

Idag blev det mycket trav för att få upp hans kondition och sen klättrade vi lite grand i backar. Nu har jag äntligen en sadel!

När jag säger att jag kan rida en häst bra menar jag inte att jag inte ramlar av, det gör jag! När fjordingen drar iväg och börjar bocka är det inte så lätt att sitta kvar! Men de allra flesta hästar brukar jag kunna få att gå i gform, böja sig och trampa på inunder sig oisv. Det känns jättehärligt! Men min fjording lyssnar inte på dessa hjälper...:(

Ja, du har ju betett dig omoget just här. Men alla har ju sina svackor, så det är ju inget att hänga upp sig på om det händer nån gång ;) Nu låter du plötsligt mycket vettigare.

Jag tror att din fjording behöver dels respekt för dig, dels kanske mer styrka för att orka gå i form.
Jag hade nog arbetat mycket från marken med att bygga upp en relation där hästen lyssnat på dig, sen överfört det till ridningen. Han vet nog mycket väl vad du vill, men fjordingar är ju kända för att vara lite envisa ;)

Från ryggen är det enda sättet jag vet att få en häst känslig för hjälperna, först att inte be om något som den har fysiskt svårt att utföra. Sedan gäller det att rida med eftergift. Börja alltid med myyyycket små hjälper som så småning om trappas upp. Så fort hästen bara tänker rätt ska eftergiften komma. Vill du vända till vänster så ge eftergift om så bara huvet går lite mot vänster, fortsätter han inte aoutomatiskt åt rätt håll när eftergiften kommer, utan tar huvudet mot höger igen, så får du ta tag igen, milt men bestämt, och eftergift så fort det blir rätt. Ge dig inte, kräv inte perfektion utan istället försök, när han lyder för fina hjälper kommer perfektion in. Om hästen får belöning i form av mycket eftergift hela tiden när den försöker, så brukar det leda till en häst som är mycket gladare att lyda.:)
Samlig och form hade jag helt lagt på hyllan tills hästen glatt lyder dig.

Klättring i upp och nerförsbacke (inget spring utan lugnt och sansat) är alltid bra, inte för mycket i början bara. Gå runt träd och allt annat som folk har skrivit med. :)

Tack så mycket Zab! Nu känns det mycket mer som om vi förstår varandra och jag uppskattar att du har tålamod och svarar snällt:)

Ja, det är precis mitt problem, han respekterar nog inte mig. Han är väldigt svår att leda, han är svår att lyfta hovarna på ibland och så också, det beror nog på för lite respekt. Jag har också hör om att bygga upp förtroende och respekt från marken. Men jag kommer inte ihg hur, ge gärna exempel på hur man kan göra, länka till någon sida eller tipsa om någon bok är du snäll:idea:

Ok, med eftergift menar du att jag ska släppa efter på tyglarna och skänklarna och så? Jag brukar försöka göra tempoväxlingar, halter osv. det är väl bra? Enda problemet är att han brukar tröttna och bocka ibland och bara rusa då:crazy:

Nädå, jag gick bara upp och ner i en brant backe en gång så det är ingen fara. Det är faktsikt första gången han har jobbat så att han har börjat svettas idag:) Tänk vad en sadel kan hjälpa, annars har ju inte JAG orkat trava långa sträckor och så...;) :D

När det gäller respekt på backen så rekommenderar jag starkt REPGRIMMA !

Att ändra tempo, göra halter osv är jättebra. Allt som får hästen uppmärksam på DIG gör att du kan använda mindre signaler.. Fall inte in i samma mönster för länge bara. Påminn dig själv!! Så inte din kloka pålle lär sig att efter halter så gör vi alltid si eller så efter skritt blir det så.. Variera verkligen!!!

En annan sak som jag gjort med min stressade dam, för att få kontroll över hennes rusande galopper.. Fatta t ex galopp.. galoppera 5 språng bryt av.. fatta ny galopp 5 språng bryt av till trav. gör halt.. trava 5 steg.. osv.. Allt som händer räkna till 5

Ps Det finns inget trevligare ÄN en fjording som är MED dig och inget jobbigare?! inte mycket i allafall än en fjording emot dig

Anna-Carin tidigare fjording ägare med erfarenhet av tjurigt envisa gulingar..

Tack så mycket Zab! Nu känns det mycket mer som om vi förstår varandra och jag uppskattar att du har tålamod och svarar snällt:)

Ja, det är precis mitt problem, han respekterar nog inte mig. Han är väldigt svår att leda, han är svår att lyfta hovarna på ibland och så också, det beror nog på för lite respekt. Jag har också hör om att bygga upp förtroende och respekt från marken. Men jag kommer inte ihg hur, ge gärna exempel på hur man kan göra, länka till någon sida eller tipsa om någon bok är du snäll:idea:

Ok, med eftergift menar du att jag ska släppa efter på tyglarna och skänklarna och så? Jag brukar försöka göra tempoväxlingar, halter osv. det är väl bra? Enda problemet är att han brukar tröttna och bocka ibland och bara rusa då:crazy:

Nädå, jag gick bara upp och ner i en brant backe en gång så det är ingen fara. Det är faktsikt första gången han har jobbat så att han har börjat svettas idag:) Tänk vad en sadel kan hjälpa, annars har ju inte JAG orkat trava långa sträckor och så...;) :D

Näe..jag kan inte nämna några direkta övningar..att få respekt från sin häst är mer en filosofi som genomsyrar allt du gör, förtåelse för hästen, att ni båda litar på varandra men även att den känner att du skyddar den och att det inte går att gå över dig. Jag kan inte säga hur jag gör, det går på instinkt numera. Studera hästars beteende både i hagen och i böcker, och läs några NH böcker. Det går inte att bara utföra övningarna, man måste förstå dem och förstå varför hästen gör som den gör för att det ska fungera. Det hade varit bra om du kunde gå på någon clinic eller nåt.

Men några övningar är iaf att gå med hästen. Bakom dig, då är du starkast. Ha ett 3-4 meter grimskaft och gärna repgrimma. I början går du baklänges, så att du ser hästen. När du stannar ska hästen stanna, gör den inte det så skaka repet (men har du metall hake får den inte slå hästens käke, skaka i sidled) och gör stora, yviga rörelser för att få hästen att stanna. Är det en känslig häst så börja så klart med små signaler. Om hästen tvärnitar, sträcker upp huvudet och stegrar eller backar jättesnabbt har du skrikit på den i dess ögon, alltså varit för skarp. Använd mindre signaler. Gör du rätt så stannar hästen när du stannar. Men så fort den stannar, oavsett signal, så slutar du och står helt stilla några ögonblich, låt hästen slappna av. Om hästen stannar men sen går fram innan dig, så backar du den två steg, milt men bestämt. Tryck på bringan eller använd kroppspråk.
Dra inte i linan, vill hästen inte gå så håll ett konstant tryck tills den går framåt. Kan ta tid och behöva upprepas varje steg. Men så fort hoven lyfts så ger du eftergift, helt slak lina. Linan ska alltid, när du inte ber om något speciellt, hänga löst, men inte röra marken.
Hästen får inte beta eller fånstirra på något, gör den det så be om uppmärksamhet; stirra på den, stampa i marken, gå mot den (ev. lite grann hotfullt) tills den tittar på dig och visar att den lyssnar. Total eftergift igen=bara stå stilla, avslappnad. Kanske vända sig lite bort om hästen är känslig.

Du kan också öva att flytta hästen från marken; flytta bakdel, framdel, svänga runt etc. Så små hjälper som möjligt, öka hårdheten om det krävs, och fullständig eftergift vid första försöket at göra rätt sak.
Det bästa är om någon först visar dig båda övningarna, så att du vet lite mer vad du ska göra.

Ja, med eftergift menar jag att du släpper efter helt, det är extra viktigt på en okänslig häst. Tar du ett tygeltag så ta fram handen så att tygeln slackar helt så fort han gör rätt. Skänklar du så slappna av i benen så fort han gör rätt. Och rätt är minsta försök till att göra som du ber.
Tempoväxlingar är bra för att träna lyhördhet, men om hästen tröttnar gör du det för mycket. Tills han stannar, svänger och startar på små hjälper hade jag struntat i annat. När han kan det hade jag börjat trava och övat avsaktningar och svängar där, men det ska först sitta i skritten, tråkigt nog ;)
Fast för att det inte ska bli tråkigt att bli riden, om du inte blir rädd för att han inte stannar direkt, så kan du ju rida ut och trava och gallopa lite ändå, om hästen tycker om det och orkar. Var bara noga med fullständig eftergift i rätt micro-sekund.

En eller två gånger upp för en backe är inte för mycket i början, det är bara bra. :)
Tänk på att göra sånt som är roligt och lätt för hästen, så att han får känna sig duktig ofta!
Lycka till.

Senast ändrad av en moderator:

Tack så mycket för tipsen!:) Jag kom på nu att jag har nog till och med en film om hur man bygger upp ett förtroende, jag ska nog ta och kika på den imorgon:idea:

Förresten, när jag leder min häst så brukar han alltid gå precis efter mig med huvudet precis bakom min rygg. Vad betyder det?:D

Om han bara går där utan att titta runt på allt, puffa på dig, dra runt, beta eller nåt annat, och stannar när du stannar, så skulle jag säga att han helt enkelt accepterar att bli ledd och inte ser någon anledning att gå förbi och försöka ta kontroll...

Fast jag vet ett par hästar som brukade göra det, sen rätt vad det var efter några veckor började de testa och bitas, och någon t.o.m. stegrade sig och skulle slå ner mig. De gick på det sättet i hagen, utan att jag bett dem om det, och vägrade gå iväg när jag bad dem om det. Så det kan vara atthan typ kollar upp dig eller nåt, kanske ger någon signal som varnar att han ska ta kontrollen. Det är olika med olika hästar, och det är i såna lägen som man får använda sin kunskap, instinkt och känsla för att tyda språket helt enkelt. ;)

Själv föredrar jag att ha några meter emellan när jag leder en häst, så att vi båda har lite svängrum om den skulle bli rädd och hoppa till ;) Men det är olika.
Att ha hästen vid bogen tycker jag inte alls om, känns väldigt otryggt för mig och jag kan inte på något sätt se hur det skulle vara den tryggaste placeringen. Men alla leder ju som de vill och en häst ska kunna gå med en på det ställe man ber den om; må så vara framför, bredvid eller bakom..

Senast ändrad av en moderator:

om du börjar för hårt finns det risk att du sliter ut hanns sener och ledband då de antagligen inte är så muskulösa...'
jag tycker du kan hoppa höga hinder med honom bara så att du känner att han klarar det...

hoppas alolt går bra och att du förstod vad jag menade
//T

Senor och ledband är aldrig muskulösa.. ;) Men de kan stärkas, och det tar lång tid, så därför har du rätt i att man inte ska börja för hårt.

Tycker definitivt inte att man borde hoppa en gammal otränad häst högt! Varken löst eller uppsuttet!
En gammal vältränad häst möjligtvis :P

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 053
Senast: Emro
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 801
Senast: Stergo
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 380
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar