Sv: Lite frågor...
Tack så mycket Zab! Nu känns det mycket mer som om vi förstår varandra och jag uppskattar att du har tålamod och svarar snällt
Ja, det är precis mitt problem, han respekterar nog inte mig. Han är väldigt svår att leda, han är svår att lyfta hovarna på ibland och så också, det beror nog på för lite respekt. Jag har också hör om att bygga upp förtroende och respekt från marken. Men jag kommer inte ihg hur, ge gärna exempel på hur man kan göra, länka till någon sida eller tipsa om någon bok är du snäll
Ok, med eftergift menar du att jag ska släppa efter på tyglarna och skänklarna och så? Jag brukar försöka göra tempoväxlingar, halter osv. det är väl bra? Enda problemet är att han brukar tröttna och bocka ibland och bara rusa då
Nädå, jag gick bara upp och ner i en brant backe en gång så det är ingen fara. Det är faktsikt första gången han har jobbat så att han har börjat svettas idag
Tänk vad en sadel kan hjälpa, annars har ju inte JAG orkat trava långa sträckor och så...
Näe..jag kan inte nämna några direkta övningar..att få respekt från sin häst är mer en filosofi som genomsyrar allt du gör, förtåelse för hästen, att ni båda litar på varandra men även att den känner att du skyddar den och att det inte går att gå över dig. Jag kan inte säga hur jag gör, det går på instinkt numera. Studera hästars beteende både i hagen och i böcker, och läs några NH böcker. Det går inte att bara utföra övningarna, man måste förstå dem och förstå varför hästen gör som den gör för att det ska fungera. Det hade varit bra om du kunde gå på någon clinic eller nåt.
Men några övningar är iaf att gå med hästen. Bakom dig, då är du starkast. Ha ett 3-4 meter grimskaft och gärna repgrimma. I början går du baklänges, så att du ser hästen. När du stannar ska hästen stanna, gör den inte det så skaka repet (men har du metall hake får den inte slå hästens käke, skaka i sidled) och gör stora, yviga rörelser för att få hästen att stanna. Är det en känslig häst så börja så klart med små signaler. Om hästen tvärnitar, sträcker upp huvudet och stegrar eller backar jättesnabbt har du skrikit på den i dess ögon, alltså varit för skarp. Använd mindre signaler. Gör du rätt så stannar hästen när du stannar. Men så fort den stannar, oavsett signal, så slutar du och står helt stilla några ögonblich, låt hästen slappna av. Om hästen stannar men sen går fram innan dig, så backar du den två steg, milt men bestämt. Tryck på bringan eller använd kroppspråk.
Dra inte i linan, vill hästen inte gå så håll ett konstant tryck tills den går framåt. Kan ta tid och behöva upprepas varje steg. Men så fort hoven lyfts så ger du eftergift, helt slak lina. Linan ska alltid, när du inte ber om något speciellt, hänga löst, men inte röra marken.
Hästen får inte beta eller fånstirra på något, gör den det så be om uppmärksamhet; stirra på den, stampa i marken, gå mot den (ev. lite grann hotfullt) tills den tittar på dig och visar att den lyssnar. Total eftergift igen=bara stå stilla, avslappnad. Kanske vända sig lite bort om hästen är känslig.
Du kan också öva att flytta hästen från marken; flytta bakdel, framdel, svänga runt etc. Så små hjälper som möjligt, öka hårdheten om det krävs, och fullständig eftergift vid första försöket at göra rätt sak.
Det bästa är om någon först visar dig båda övningarna, så att du vet lite mer vad du ska göra.
Ja, med eftergift menar jag att du släpper efter helt, det är extra viktigt på en okänslig häst. Tar du ett tygeltag så ta fram handen så att tygeln slackar helt så fort han gör rätt. Skänklar du så slappna av i benen så fort han gör rätt. Och rätt är minsta försök till att göra som du ber.
Tempoväxlingar är bra för att träna lyhördhet, men om hästen tröttnar gör du det för mycket. Tills han stannar, svänger och startar på små hjälper hade jag struntat i annat. När han kan det hade jag börjat trava och övat avsaktningar och svängar där, men det ska först sitta i skritten, tråkigt nog
Fast för att det inte ska bli tråkigt att bli riden, om du inte blir rädd för att han inte stannar direkt, så kan du ju rida ut och trava och gallopa lite ändå, om hästen tycker om det och orkar. Var bara noga med fullständig eftergift i rätt micro-sekund.
En eller två gånger upp för en backe är inte för mycket i början, det är bara bra.
Tänk på att göra sånt som är roligt och lätt för hästen, så att han får känna sig duktig ofta!
Lycka till.