Lite frågor om westernutrustning!

Sv: Lite frågor om westernutrustning!

åke skrev:
Det där trampandet märkte även jag av. Det var ju i varje klass tycker jag.
Precis! :bow: (Tack. Började nästan tro att jag fått knas och sett i syne när ingen annan verkade fatta vad jag menar...) och eftersom jag aldrig har varit på någon westerntävling förut så funderar ju jag på om det BRUKAR se ut så?

/JES

*skjuter in en fråga* brukar 'stigläder' o 'stigbyglar' medfölja?

Fröken_Skåne skrev:
*skjuter in en fråga* brukar 'stigläder' o 'stigbyglar' medfölja?
Om du menar när man köpter sadeln så JA. Då följer Fenders + stirrups med :D

Tjena Jes!
En hel del använder trampningen som en signal till hästen helt enkelt. Tex i trail, nu är denna övning slut, tramp, nu väntar vi en stund innan vi går till nästa.

Okej. Verkar ju logiskt om man har många små delar i en övning och vill avbryta den ena delen (t.ex. få hästen att sluta svänga bakdelen åt ena hållet) och övergå till nästa (t.ex. gå rakt framåt igen). Det förklarar ju iaf varför det var så många som gjorde det fast sadlarna såg ut att sitta helt okej. ;)

/JES

Hej!
Precis som nämdes ovan så brukar man i trail stanna upp en stund mellan alla moment för att tala om för hästen att nu är vi klara med det här, nu kommer det något nytt.
Att du som du sa märkte av "trampandet" särskilt tydligt vid grinden kan tex bero på att man vill vara väldigt tydlig mot hästen med åt vilket håll man vill att den ska gå. Då man tex ska flytta in hästen mot grinden i sidepass (sidvärtes) kan man trampa över i den yttre stigbygeln för att få vikten lite mer på den sidan och därmed trycka hästen in mot grinden. Eftersom man sedan också ska luta sig in och öppna grinden kan det ju vara bra att i förebyggande ha lagt vikten i ytter stigbygel så att man får en stabilare sits och inte faller innåt.

Angående hur man sitter i westernsadlar så är det olika beroende på olika typer av sadlar. I tex horsemanship ska du ha en väldigt stilla och korekt sits därför är horsemanshipsadlar djupare i sätet och du sitter mer eller mindre fast där du sitter. I en reining sadel däremot ska du kunna röra dig lite mer fram och tillbaka och dessa har därför en planare sits.

/a-m

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 126
Senast: tessan.g
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 601
Senast: Blyger
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 746
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar