Lite frågor om westernutrustning!

Mysaan

Trådstartare
Jag tänkte köpa en sadel och kanske så småningom även ett westernträns. Så nu är mina frågor:

När man köper sadeln kommer sadelgjord med då eller köps den vid sidan av???

Ska man bara ha en filt under eller ska man ha fler grejer?

Är det någon skillnad på de olika westerntränsen? Alltså används de i olika grenar?

Kan man rida på vanligt tränsbett eller måste man ha något annat bett???

Sv: Lite frågor om westernutrustning!

Sadelgjord får man köpa själv. Jag har en tunn pad och en filt under min sadel. Man kan även ha en tjockade pad om om man inte vill ha två. Filten har jag mest för att det är snyggt. Finns en del olika träns men jag använder det jag tycker är snyggt. Oftast brukar pleasureutrustningen vara mer utsmyckad med silverdetaljer mm. Går jätte bra att rida på vanligt tränsbett.

Tack för svaret. Så man ska alltås ha både en padd och en filt om jag fattat rätt? Får man tävla alla klasser på vanligt tränsbett??? Inte för att jag ska börja tävla redan men jag vill gärna ha lite koll.

I D-klass får du rida med vanligt bett i alla grenar...men det går inte i C-och uppåt om hästen nått en viss ålder. Har för mig att det är 6 år men då jag inte har senaste Wras-regelbok är jag inte säker. Det var ett tag sedan jag tävlade nu :crazy:

På D- och C-tävling får alla hästar oavsett ålder ridas på valfritt bett, godkänt enligt regelboken, dvs. tränsbett, bosal eller stångbett. På A- och B-tävling ska hästar 6 år och äldre ridas på stångbett.

Halloj!!

Filt och pad, smaksak, men framförallt beroende på hur sadeln ligger på hästen. På sommaren kanske det räcker med filt när den är lite "sommarrund" för att under vintern kräva lite mer mellan sadel och rygg. Tycker själv att jag vill ha så lite material mellan mig och hästen som möjligt, men då gäller det också att ha riktigt bra passform på sadeln.

Lycka till
Cinna

*knapplån*

Tack för era svar. Nu har jag blivit lite klokare.

Man skall alltid ha pad eller tjockare filt under sadeln. Westernsadeln är inte stoppad så därför utgör paden stoppningen till sadeln och man skall alltid ha ordernligt skydd under, oavsett om sadeln ligger bra. Ligger sadeln dåligt skall man kanske byta sadel, inte stoppa mera paddar under.

-> Kenneth

Vad anser du vara ordentlig stoppning?

Tycker min ca 1"s pad är för tjock, medan dubbelvikt filt är OK, blir väl kanske 1-1 1/2 cm...

MVH
Cinna

Ordentlig stoppning är när det är tillräckligt skydd mellan sadel och häst för att det skall bli stötupptagande. Det finns nu för tiden material som är väl stötdämpande utan att det blir för tjockt. Det finns en anledning till att man har tjockt under westernsadlar och tunnt under engelska sadlar.

Ginne skrev:
På D- och C-tävling får alla hästar oavsett ålder ridas på valfritt bett, godkänt enligt regelboken, dvs. tränsbett, bosal eller stångbett. På A- och B-tävling ska hästar 6 år och äldre ridas på stångbett.
ÅHHH!!!!!! Tack gode gud!
Jag funderar ibland på att tävla på en D-tävling och då sitter jag och läser i WRAS regelbok att man ska ha stångbett när dom är äldre än 6 år och att man rider på en hand med stångbett! Jag blev helt chockad! Jag som nyss lärt mig rida med delade tyglar! Inte tusan kan jag rida på en hand med stångbett!!!

Men som tur är så fattade jag fel :D :D :D

Det här med paddingen under westernsadlar förvirrar mig. Var nyligen utanför Sala och tittade på westernprylar i den affären som ligger där nu och som låg norr om Sthlm förut.. (nämner inga namn.. dutti Buke-användare jag, ni vet ju ändå vilken jag menar :angel: ). Hade då en lång och ganska givande diskussion om westernsadlar kontra bomlöst. Enda problemet var väl att jag inte kan nåt om westernsadlar och hon inte kunde nåt om bomlöst... Blev lite språkförbistring emellanåt då... *hepp!* :D Det jag verkligen fick med mig var väl just det här med att sadeln kan passas till lite i efterskott (så länge den inte är för trång såklart!) med hjälp av padding, vilket låter som ett plus om man som jag har hästar med en kropp på sommaren och en annan på vintern. :o

Nu i helgen som var åkte jag ner till Grevagården för att spana in öppna SM och då fick jag ju ännu fler funderingar. Alldeles för många för den här tråden, men den som stack ut mest för mig är väl det här med hur specialinpassade (till hästen menar jag nu) folks sadlar är EGENTLIGEN??? För i snudd på varje klass så satt ryttarna och gjorde vad som för mig (som, som sagt, inte har nån som helst koll på western) såg ut som om de trampade till sadeln, ungefär som om den hamnat på sned och de behövde få den rak igen??? Detta var särskilt tydligt i TRAIL-klassen och den känns ju inte som en klass som sadeln borde glida så mycket i? Iaf inte jämfört med t.ex polebendingen eller cuttingen för att ta några exempel där jag inte alls hade blivit sååå förvånad om det fanns risk för glid i de snabba svängarna!

Min fråga är alltså: Glider en westernsadel på ett helt annat sätt än en engelsk så att den lättare hamnar på sniskan? Eller varför gör ryttarna så??

*undrande*
/JES

Jag kan bara tala för min sadel eftersom jag inte ridit i någon annan...

Det lilla jag red i engelsk sadel på Harry var det obligatoriskt att sadeln hamnade helt på snedd när jag skulle sitta upp, den ville inte passa på hans tunna till kropp... Så det var ett j*kla gungande för att få den rak igen.
När jag bytte till westernsadeln så blev det helt annorlunda! Ibland blir den lite sned när jag ska sitta upp men så fort jag sätter båda fötterna i stigbyglarna (stirrupsen?) så är den rak. Jag behöver inte gunga eller något. Bara fötterna är på plats så lägger sadeln till sig, sen behöver jag inte fundera något mer på den under hela ridturen...

Själv har jag väldigt sällan upplevt att en engelsk sadel glider och när de har gjort det så har jag sett det som att de nog inte passar så bra?
Men - jag vet ju inte om sadlarna GLED precis. Det såg man i så fall inte. Men nästan VARJE ryttare (särskilt i Trail-klassen) stannade upp vid varje ny övning och liksom.. skakade rumpan på plats i sadeln?

Fick mig att undra varför? Fungerar det som en nollställare av HÄSTEN kanske? Som en hjälp till hästen att visst, vi spann åt höger nyss, men nu är vi på noll igen och du ska invänta nästa kommando? *spekulerar nu hejvilt*

Min upplevelse av westernsadlar är ju inte att man åker omkring i sadeln. Snarare att jag känner det som att jag sitter lite fast där jag hamnar. Här ska du sitta och där sitter du oavsett vad hästen gör. PUNKT. Men det beror säkert på ovana. Har ju bara provat westernsadel ett fåtal gånger och ridit i engelsk sadel i 22 år och nu bomlöst i 5.

/JES

I reiningen är det vanligt att dom trampar till i sadlarna efter spinnen men det är ju inte så konstigt om den skulle flytta på sig lite grann efter en snabb sådan,,,tycker jag i alla fall.

Men jag vet inte riktigt hur det ligger till....

Det här med paddar o dyl.
Jag fick som svar av en erkänt duktig westernryttare att det är OK att padda upp sadeln men man måste padda upp den jämnt, lika tjockt i bak som i fram.
Och det förstår man ju varför.

HTML:
Själv har jag väldigt sällan upplevt att en engelsk sadel glider och när de har gjort det så har jag sett det som att de nog inte passar så bra?
Det är fullt möjligt.. Jag är ganska så säker på att Harrys sadel inte passade och förutom den så har jag upplevt samma sak på ridskola och jag har faktiskt ingen aning om hur väl sadlarna passar... Eller om det helt enkelt beror på hästen?!

Finns det verkligen ingen här på forumet som vet svaret ang. trampningarna eller vad vi nu ska kalla det?? Jag blir ju också nyfiken! (Jag har aldrig varit på en tävling så jag har aldrig sett det själv)

Trampningarna i reiningen kallas centrifugalkraft. Snurrar hästen snabbt i ett varv så pressas sadel utåt. Detta har ingenting med passningen av sadel att göra.

Det tror jag säkert att den gör precis som Lakrits skrev så är det helt logiskt med tanke på hur fort det går :idea:

MEN hon skrev att hon sett dom göra det särskilt inom Trailen och där tycker då inte jag att det går i sådana farter så att sadeln ska "pressas ut".... Även om det ingår galopp så är det ju inte i turbofart..

kenneth skrev:
Trampningarna i reiningen kallas centrifugalkraft. Snurrar hästen snabbt i ett varv så pressas sadel utåt. Detta har ingenting med passningen av sadel att göra.
Hade det bara varit i reiningen eller för all del i cuttingen (är ju rätt tvära kast där med emellanåt) så hade jag nog inte undrat nämnvärt? Men nu var det inför varenda moment i TRAILEN som jag la märke till det. T.ex. före man började med grinden och i varje halt etc. etc.?? Sen började jag hålla koll på just det och såg att många gjorde det även i andra klasser. Däremot var det INTE något som man gjorde (iaf inte på samma vis) när man satt upp i sadeln igen efter att ha varit avsutten. Det var DÅ jag blev förvirrad och började undra??

/JES

Det där trampandet märkte även jag av. Det var ju i varje klass tycker jag.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 126
Senast: tessan.g
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 601
Senast: Blyger
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 746
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar