Lite frågor om Amstaff

Sv: Lite frågor om Amstaff

Snick Snack, du kan liksom inte dra alla kamphundar (individer) över samma kam!

jag pratar på rasnivå, inte individnivå. precis som att det kan finnas labradorer som är farliga kan det finnas amstaffar som inte har de egenskaper som krävs för att bli farliga. extrem kamplust t ex. det föds säkert individer utan den egenskapen. men pratar vi rasnivå är labben världens snällaste hund och amstaffen har en kamplust som inte är att leka med.

då må ju schäfer vara lika farliga.. även dobermann osv osv.. - dem är ju till och med avlade för att gå på människor.

jag anser att ingen hund är farlig under förutsättningen att den har bra mentalitet, en bra ägare som vet vad den har för hund och med rätt sysselsättning och uppfostran och att hunden är fullt frisk. så att sitta och säga att kamphundar är farliga bevisar ju bara din bristande kunskap om dessa hundar. du tror enbart på det media skriver. har du glömt att tex schäfer var lika uthängd för x antal år sedan?

vi hade inte de problemen förr. visst fanns det missbrukare med schäfrar, rottweilers och dobermanns, men problemen var inte i närheten av vad de är nu. det finns en anledning till att man har bytt hundtyp.

Ja men nu pratar vi Amstaff men när du skrev så skrev du kamphund ( vilket innebär rätt många raser ), det var det jag syftade på.

Kamphundar är...som jag skrev tidigare INTE avlade att vara farliga mot människor... Men därimot avlades dom för att vara "farliga" mot andra hundar.

Och en hund ser skillnad på människor och andra hundar...

Men i fel händer så kan vilken hund som helst bli farlig och vill man få en hund farlig så är klart att en sådan stark hund som en pitbull är "roligt" för vissa ägare att få farlig och att skrämmas med...

Borde vara ett test eller något liknade för att få skaffa hund...speciellt hundar med stor styrka.

bull betyder tjur, så egentligen är de avlade för att bita tjurar. men det gick ju rätt bra att få dem att bita andra hundar också. personligen tror jag att det är rent skitsnack att de kan rikta sin kamplust och aggressivitet mot ett enda djurslag, utan att det är en egenskap som kan riktas mot vad som helst.

Ja men nu pratar vi Amstaff men när du skrev så skrev du kamphund ( vilket innebär rätt många raser ), det var det jag syftade på.

kamphundras = amstaff, pitbull och några till. när det gäller den engelska staffen tror jag att den liksom boxern och bulldoggen har varit sällskapshund för länge för att det ska finnas så mycket kräm kvar. bulldoggens nuvarande fysik gör det föressten omöjligt för den att orka vara farlig, även om den hade velat.

Fast Bullterrier, Staff m.f är också kamphundraser om man ska gå efter vad SKK skriver.

Då måste det vara lättare att skriva Amstaff/Pitbull om det är den rasen man menar så slipper det bli missförstånd :)

*kl*

jag diskuterar varken linjer eller uppfödning, eftersom dom hundarna jag träffat på utav liknande raser är endast 1 renrasig med stamtavla. Självklart spelar linjer och uppfödningen roll när man köper en renrasig, men bara att kolla runt på olika annonssidor så är amstaff/staff/pitbull väldigt utsatta raser som blandats väldigt mycket. Det finns ofta någon mer krävande ras inblandad som tex cane corso, rottweiler och dobermann. Jag tvivlar starkt på att hunden blir vad man gör den till, för dessa är krävande hundar som kräver mer av sin ägare än en småhund. Läste på en annan sajt om en person som pussat och kramat bort ilskan hos sin pitbull :crazy:
Personen ifråga var helt emot att pitbull/amstaff/staff var krävande och enligt personen hade dom enbart fått sitt rykte genom elak media. Jag anser att du bör veta vad som finns i kopplet och fördomar mot dessa hundar.

Jag fick höra från en killkompis pappa att jag kunde ju inte ha en mördarhund bland barn. Först blev jag förvånad eftersom han har aldrig ens träffat min hund, men sen insåg jag att i median så nämns dom ofta. Senast nu så blev en pitbullkorsning sönderyxad av sin ägare här i stan (stod bla i aftonbladet). Jag som vet baksidan om hunden och dess uppväxt så blev jag inte förvånad när jag först fick höra om händelsen. Hundens mamma är riktigt ökänd här i stan, och även hon känd av polisen så som denna hanhund som fick avlivas för sina allvarliga skador från yxan. Tiken används fortfarande i avel, där hon nerärver sitt dåliga tempermant. Tiken är inte den enda som används i avel, och det gör att blandrasavel bland dessa hundar kan ge väldigt knepiga hundar.

Jag har själv en blandrasvalp på 5 månader, så jag är inte emot det på något sätt. Men jag har insett redan på 2 månader med Devin att jag har köpt ett jokerkort som kan sluta hur som helst. Trots allt krångel med honom så ångrar jag inte att jag köpt honom, han är mitt hjärta. Men inget jag rekommenderar.

TS; hur går det med hunden? Har du tänkt om eller tänker du ta hand om den??

Jag kommer köpa denna engelska variant. Tror den passar mig bättre, har nu läst på mer om raserna och pratat med olika uppfödare och de tyckte bara de vore bra om ja skaffa valpen innan födseln av barnet så ja kunde hinna med lite grundlydnad. Men ja väntar nog endå tills jag fått barnet så kommer köpa denna hund i november december.

När jag ändå är här och skriver är en hanhund lättare än en tik.
Mvh Hanna

Men det är ju olika föutsättningar för varje kamphund..

Du kan ju knappast påstå att det är samma statistik mellan exempelvis en Boxer, Bullterrier m.f och en Amstaff ( Pitbull ).

Kort och gott, olika kamphundar har olika statistik och då kan man inte klumpa ihop alla raser för då blir det missvisande och det är jag allergisk emot.
Jag har inte skrivit något annat. Jag har skrivit att hundar med utpräglad kamplust ska klassas som potentiellt farliga. Det inkluderar många raser och däribland kamphundsraser av alla sorter men även vissa bruksraser.

var här någonstans ser du att jag skrivit att kamphundar är världens snällaste och skulle aldrig göra en fluga förnär för att jag gillar den rasen men att schäfrar är groteska och farliga?
Ingenstans, och jag har heller inte skrivit att du skrivit det.
det jag skrev om schäfrarna och dobbisarna var att vända cillas ord mot henne för att se hur dumt det låter. got it?

Men jag tycker inte att det låter dumt, och jag har läst hela ditt inlägg men lämnar inte resonemanget. Jag hör så ofta att "kalle var dum idag mot boris-men boris var också dum! Så då räknas kalles dumhet lika mycket"..förstår du då? Jag tycker att det är tråkigt att kamphundsägare alltid ska inleda sina försvar med att "men DIN ras då"-dvs genom att släta över sitt och kvickt skylla på något annat istället för att erkänna att det finns rasrelaterade problem men att det+det+det är positiv med rasen tex. Jag tycker inte att en amstaff/pb eller liknande är en hund för alla, likaså tycke rjag inte att bruksschäfern är det. Vet man inte vad man hanterar KAN det bli farligt. I schäferns fall kanske den vänder sig mot både folk och fä. Medan en amstaff vänder sig mot andra hundar och i enstaka fall mot folk. Ska man ha en hund av en kraftfullare ras ska man baske mig veta vad man har i kopplet-det är ens fulla rättighet till samhället. Tant Rut och hennes papillon Smulan har inte samma skyldighet. Inte Benke och labben Laban heller-de facto. Deras hundar har inte lika stor benägenhet att göra allvarlig skada.

Nej men jag svarade inte på ditt inlägg från första början heller utan Cillas, men sak samma jag tror vi är på samma ruta fast har olika sätt att uttrycka oss i skrift..

Kan ni ta detta i en annan tråd. Börjar bli lite väl otrevlig stämning.

Ehh haha jag är väl inte det minsta otrevlig :)

Jag tror jag och MrsScabtree är rörande överens om frågan men uttrycker oss olika, vad är det som är så otrevligt med det ?

Mena att de blev lite väl mycket offtopic me en konstig ton i inläggen bara.

Offtopic? Vi diskuterar dom två raserna som du skriver att du är intresserad, av hur kan det bli offtopic?

Struntsamma..

För att ja har ej nytta av den informationen. Ville ha svar på de frågor ja skrev.

Man kan ju tyvärr inte styra hur diskussionen utvecklar sig, det får man vara beredd på.

Men nu har du och jag kommit väl offtopic, hoppas du fått svar på det du ville iaf :)

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 274
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 294
Senast: Hermelin
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 243
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa Kanske konstig fråga att ställa men har aldrig varit med om detta och undrar om det är normalt... Har en hane på 6 år som kastrerades...
Svar
9
· Visningar
1 964
Senast: Vipp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka