Lite frågor om Amstaff

Sv: Lite frågor om Amstaff

Varför inte välja en lite lättare ras som första hund? :idea: Varför vill du öht ha en amstaff/staffe? :confused:

Det skrev hon inte ju, bara att det finns lättare. Du blir lite väl stingslig när Staffen kommer på tal ;)

Man behöver inte vara stingslig bara för att man inte råkar använda massor av smileys, eller hur ;)

Och jag råkar faktiskt vilja veta vad h*n menar med att TS skulle skaffa sig en lättare ras, det är ju ett diksussionsforum trots allt!

Nej, det behöver man inte. Jag använder sällan smileys själv. Du får bara en stingslig ton lätt i sådana här trådar, har jag märkt.

Själv antar jag att Lupin menar på att det verkar som om TS inte är så kunnig, och därför undrar hon om inte det är bättre att kanske välja en lättare ras som första hund, där man inte har lika mycket jobb framför sig. Speciellt när man har en nyfödd bebis sen också, ihop med en tuff valp.

Haha då har du helt misstolkat mina inlägg, är inte ett dugg stingslig :)

Ville bara veta vad hon menar, därför jag frågar istället för att anta!

Själv antar jag att Lupin menar på att det verkar som om TS inte är så kunnig, och därför undrar hon om inte det är bättre att kanske välja en lättare ras som första hund, där man inte har lika mycket jobb framför sig. Speciellt när man har en nyfödd bebis sen också, ihop med en tuff valp.

Precis. Du tolkade mig väldigt bra! :)

Vad menar du med att staffen skulle vara en svår ras ?

Nog kan du väl hålla med om att det finns lättare och svårare hundraser (förutom individer...)? Tuffa, envisa, svårdresserade hundar kan väl kallas "svåra" om man jämför med förarveka, lite mindre självständiga och lättlärda. Hundar med mycket kamp och starka drifter är troligtvis svårare att ha som förstahund, ifall man har väldigt lite hunderfarenhet eller ingen alls, än en som är "mildare" eller hur jag ska uttrycka det.

Ingen kan väl neka till att en staffe/amstaff är tuffare och hårdare i psyket än tex en dvärgpudel. :angel:

Detta är ej min första hund haft hund tidigare. Men de blir första gången med en amstaff/staffe. De att jag skrev denna tråden är för att jag fick ett litet erbjudande om den engelska varianten och då blev ja lite funderad över dom. Jag har läst mycket om den amerikanska för det är den jag är intreserad utav. Men nu när jag läst lite om den engelska så är ja lite i valet och kvalet mellan dom två.

snälla kan du inte skriva reserna istället för amerikanska och engelska? det låter precis som att det är samma ras fast ut två olika länders ursprung. staffen och amstaffen är fortfarande två helt olika raser på alla punkter - inte en engelsk eller amerikansk variant.
vad lutar det åt för ras då? :)

Nu har jag väldigt dålig koll på Amstaff ska jag erkänna, men Staff är faktiskt en förarvek ras ( det kanske man inte kan tro )

Däremot är det precis som du skriver nu kanske inte den lättaste ras i och med deras ursprung, men jag kategoriserar inte staff som en svår ras..

Däremot tycker jag att TS ska läsa på lite om vardera ras eftersom dom är väldigt olika :)

Jag är mer sugen på amerikan staffordshire. Men nu när jag läst på lite om raserna så har jag blivit mer förtjust i staffordshire bullterrier. Jag må vara blind då, för ja ser inte så stor skillnad på bild. Kanske mer i verkligheten. Nån som vet om de finsn utställningar runt uddevalla trackten så man kan åka och titta på dom. Uppfödare vore ju också nått. Känner dock bara till några med amerikan staffordshire här uppe.

Skrev jag det? Så vitt jag vet är amstaff och staff två helt skilda raser ...

Utan att diskutera TS så har jag lite svårt för att placera hundar i fack sådär, om man verkligen vill ha just staff och har satt sig in i rasen väl så förstår jag faktiskt inte varför man ska köpa en annan ras först ?!

Senast ändrad:

hon har ju skrivit att hon inte tycker att amstaffen är någon bra förstagångshund. men att staffen är lämpligare.

Nu läser du bra konstigt, jag har BARA skrivit och frågat om staff.

Calazirya skrev:
Vad menar du med att staffen skulle vara en svår ras

Det finns en gråzon mellan svår och lätt ras enligt mig, jag kategoriserar iaf inte alla raser som antingen svår eller lätt.

Senast ändrad:

Visst men för att undvika den typen av missuppfattning borde du kanske skrivit rasnamnet eftersom båda är "staffar".
PL

Kan så vara, jag har dock aldrig hört att någon kallat Staffordshire Bullterriern för amstaff och tyckte inte man kunde misstolka mitt svar till Lupin ( där hon skrev amstaff/staff )

Men tydligen gjorde du det iaf :)

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 274
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 294
Senast: Hermelin
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 243
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa Kanske konstig fråga att ställa men har aldrig varit med om detta och undrar om det är normalt... Har en hane på 6 år som kastrerades...
Svar
9
· Visningar
1 964
Senast: Vipp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka