Lite frågor om Amstaff

Sv: Lite frågor om Amstaff

då må ju schäfer vara lika farliga.. även dobermann osv osv.. - dem är ju till och med avlade för att gå på människor.

jag anser att ingen hund är farlig under förutsättningen att den har bra mentalitet, en bra ägare som vet vad den har för hund och med rätt sysselsättning och uppfostran och att hunden är fullt frisk. så att sitta och säga att kamphundar är farliga bevisar ju bara din bristande kunskap om dessa hundar. du tror enbart på det media skriver. har du glömt att tex schäfer var lika uthängd för x antal år sedan?

då må ju schäfer vara lika farliga.. även dobermann osv osv.. - dem är ju till och med avlade för att gå på människor.

Men det här är ett resonemang som jag är lite allergisk mot.
Ja, en schäfer som är avlad med stor portion kamplust, likaså dobbis eller rottis-samt har skärpa nog är en potentiellt farlig hund. Det är kamphundsraserna också och man bör i vilket fall veta vad som finns i kopplet.

håller med. visst kan man säkert hitta individer inom alla raser som kan bli farliga, men det är mest för att det är fel i huvudet på dem. kamhundsraser ÄR farliga, det är det de är avlade för i evigheter och det är inget som försvinner i ett trollslag.

Kamphundar är...som jag skrev tidigare INTE avlade att vara farliga mot människor... Men därimot avlades dom för att vara "farliga" mot andra hundar.

Och en hund ser skillnad på människor och andra hundar...

Men i fel händer så kan vilken hund som helst bli farlig och vill man få en hund farlig så är klart att en sådan stark hund som en pitbull är "roligt" för vissa ägare att få farlig och att skrämmas med...

Borde vara ett test eller något liknade för att få skaffa hund...speciellt hundar med stor styrka.

Och en hund ser skillnad på människor och andra hundar...
Jaha, så den är ofarlig om det inte är människor det gäller:confused:

Men i fel händer så kan vilken hund som helst bli farlig och vill man få en hund farlig så är klart att en sådan stark hund som en pitbull är "roligt" för vissa ägare att få farlig och att skrämmas med...
Fast vissa raser har mycket bättre förutsättningar för att bli farliga. Pitbull och amstaff bland annat. Det är inte för att dom är starka utan för att dom fortfarande i dagsläget har en utpräglad kamplust och är envisa som synden-precis som en terrier ska vara mao.

Borde vara ett test eller något liknade för att få skaffa hund...speciellt hundar med stor styrka
Det kan jag däremot hålla med om!

Tvärtom!!! INTE mot människor om den är frisk och får bra förutsättningar...

Jag skrev förrut att den är en brat avlad för att kampa med andra hundar...Aggrisivitet mot människor avlades bort.

Det är en väldigt speciell ras... Och man kan få den väldigt farlig eftersom den är så stark.(som man kan få med många andra hundar)

Men jag tror nog att en hund som är avlad för vakt är mycke farligare mot människor i största allmännhet...

Det finns många farliga pitbull, det vet jag....Aveln har nog en liten del i det hela oxå...Blandar man en kamphund och en vakthund, tror jag det KAN gå väldigt illa om man ionte är jätte försiktig.

Ursäkta min dåliga stavning :eek: Hoppas ni ser vad det står:crazy:

Måste va solen :confused:

Tvärtom!!! INTE mot människor om den är frisk och får bra förutsättningar...
Öh, det är ju precis det jag skiver??

et är en väldigt speciell ras... Och man kan få den väldigt farlig eftersom den är så stark.(som man kan få med många andra hundar)
Jaha,så det är råstyrkan som gör hunden. Don't think so:angel:

Men det här är ett resonemang som jag är lite allergisk mot.
Ja, en schäfer som är avlad med stor portion kamplust, likaså dobbis eller rottis-samt har skärpa nog är en potentiellt farlig hund. Det är kamphundsraserna också och man bör i vilket fall veta vad som finns i kopplet.

men har jag någon gång sagt något annat?? haka inte upp dig på ett enda inlägg.. det kan finnas lite ironi bakom vissa sake. om du läser hela inlägget och inte klipper ur och citerar det som passar dig så ser du vad jag skrivit sen. det går helt emot det du skriver.

Det jag tror Radon reagerade på var precis det som också jag reagerade på, att Cilla skrev: Kamphundar ÄR farliga ..

men har jag någon gång sagt något annat?? haka inte upp dig på ett enda inlägg.. det kan finnas lite ironi bakom vissa sake. om du läser hela inlägget och inte klipper ur och citerar det som passar dig så ser du vad jag skrivit sen. det går helt emot det du skriver.

Nej det gör det inte. Mitt svar var precis det jag menade att skriva till dig. Jag hakar inte upp mig på ditt enda inlägg heller. Ironi hör sällan hemma i skrift, och om det gör det förklarar man den bäst med smileys för att det inte ska missförstås. Det är det dom är till för.

Nej det gör det inte. Mitt svar var precis det jag menade att skriva till dig. Jag hakar inte upp mig på ditt enda inlägg heller. Ironi hör sällan hemma i skrift, och om det gör det förklarar man den bäst med smileys för att det inte ska missförstås. Det är det dom är till för.

men om jag väljer att inte använda smileys så är det upp till mig. om du hade fortsatt coh läst inlägget så ser du att jag skrivit:

jag anser att ingen hund är farlig under förutsättningen att den har bra mentalitet, en bra ägare som vet vad den har för hund och med rätt sysselsättning och uppfostran och att hunden är fullt frisk. så att sitta och säga att kamphundar är farliga bevisar ju bara din bristande kunskap om dessa hundar. du tror enbart på det media skriver. har du glömt att tex schäfer var lika uthängd för x antal år sedan?

var här någonstans ser du att jag skrivit att kamphundar är världens snällaste och skulle aldrig göra en fluga förnär för att jag gillar den rasen men att schäfrar är groteska och farliga?

det jag skrev om schäfrarna och dobbisarna var att vända cillas ord mot henne för att se hur dumt det låter. got it?

Om man skriver så här då?
Alla hundar är farliga men det finns dokumentation på att amstaff/pitbull är farligare än andra raser ffa för vuxna människor.
PL

Men jag håller med Cilla, om man generaliserar vilket jag ansåg att hon gjorde. Men det kanske inte var så?

men generalisera?? ska man då säga att alla retriverhundar är farliga för att många golden och labbar biter barn i familjen för att föräldrarna tror att barnen kan behandla dem hur som helst. är alla retrivers farliga då?

jag tycker det är onödigt att generalisera hundraser och se ner på så många individer som kanske är de bästa egentligen..

Nordamerikansk statistik som jag länkat till i minst tre trådar, här på forumet. Står var o en fritt att leta fram den, jag tänker inte göra det en gång till, att du inte tror ngt som inte passar förvånar mig inte.
Obs gäller inte bitskador generellt utan skador med dödlig utgång eller som ger bestående men.
PL

Öh, det är ju precis det jag skiver??

Jaha,så det är råstyrkan som gör hunden. Don't think so:angel:

På sätt och vis....
En liten hund är ju inte lika tacksam att träna upp till "farlig" ..´då den inte skrämmer så många... Och därav medias stora rubriker om pitbull... Och folk får fel uppfattning.

Tror att du behöver läsa på lite om ursprung och mentalitet om dessa så kallade kamphundar.... Inte bara läsa medias bild.
Finns många erfarna uppfödare som är väldigt duktiga på historien bakom dom här hundarna.

Och JA en riktigt bra avlad och omhändertagen "kamphund" är INTE farlig mot människor och det finns inget i deras gener som gör dom farliga.... MÖjligtvis deras låga tröskel till att lösa hundbråk utan mycke våld.

Men jag håller med Cilla, om man generaliserar vilket jag ansåg att hon gjorde. Men det kanske inte var så?

Men det är ju olika föutsättningar för varje kamphund..

Du kan ju knappast påstå att det är samma statistik mellan exempelvis en Boxer, Bullterrier m.f och en Amstaff ( Pitbull ).

Kort och gott, olika kamphundar har olika statistik och då kan man inte klumpa ihop alla raser för då blir det missvisande och det är jag allergisk emot.

Peter_Lundin skrev:
Om man skriver så här då?
Alla hundar är farliga men det finns dokumentation på att amstaff/pitbull är farligare än andra raser ffa för vuxna människor.

Ja det är mer rätt tycker jag, eftersom du har fakta som stöder det uttalandet.

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 274
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 294
Senast: Hermelin
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 243
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa Kanske konstig fråga att ställa men har aldrig varit med om detta och undrar om det är normalt... Har en hane på 6 år som kastrerades...
Svar
9
· Visningar
1 964
Senast: Vipp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka