Lite frågor om Amstaff

Sv: Lite frågor om Amstaff

Hur som helst så tror jag att TS förstår skillnaden i mitt svar till Lupin nu, så vi kan väl se diskussionen som avslutad?

*kl*

TS; vill du enbart ha en amstaff/staff pga att du blivit erbjuden en sådan hund??

Min egna erfarenhet dels av min egna hund och andra amstaff/staff/pitbulls omkring mig. Förmodligen lär ingenting av detta stämma med verklighetens hundar om jag lärt känna buke rätt, men alla har vi olika erfarenhet.

Något jag märkt överhuvudtaget är att det är en hund som gör allt för sin ägare, och är lättlärd för både positiva och negativa saker.
Behöver en bestämd men mjuk ägare eftersom raserna är väldigt mjuka hundar att forma.Väldigt aktiva hundar som hittar på dumheter om dom inte får träna både kroppen och hjärnan tillräckligt mycket. Väldigt sociala hundar mot människor men det är vanligt med kaxighet mot andra hundar.
Tycker inte personligen att dom passar som förstagångs hundar, och jag är själv väldigt nöjd att ha såpass mycket hunderfarenhet bakom mig innan jag köpte min hund. Min hund är blandras av 2 av dessa raser.

(Till er som säkerligen har undrat så är Devin kvar i min ägo, insåg att jag inte kan sälja mitt hjärta utan har anpassat jobbet efter hunden.Tur att jag har ett hyfsat flexibelt jobb :D)

*har missat väldigt mycket men nu måste jag springa till dagis och lämna sonen innan jobbet.Återkommer så fort jag kan i tråden*

jag håller med dig till punkt och pricka när det gäller din beskrivning av amstaffen.

Sicken tur ni har då :angel:

Nej, om jag ska vara lite seriös. Mycket beror trots allt på linjerna i hunden. Vissa linjer, framför allt från vissa länder, producerar mycket tuffare Amstaffar än många som finns här i Sverige. Och eftersom det är väldigt populärt med import just nu, så märker jag att fler och fler svenskfödda hundar blir hårdare också.

Min hane är av denna typ, och jag tycker inte att det är schysst att få folk att tro att alla Amstaffar är förarveka, lugna, lätta osv. Får dom då en som min, och som det finns mååånga fler av, så går det nog lätt åt helvete.

Ja det gå lite för ofta åt helvete även när ägarna är puckon utan verkligen försöker, ofta lurade av naiva beskrivningar o påståenden att en hund blir vad man gör den till.
PL

Ja, men det är ju faktiskt framför allt korsningar som det går åt skogen med. Och det kan man förstå, med tanke på vad för skit som folk avlar in där.
Vilket säkert delvis har sin förklaring i att seriösa uppfödare som säljer till nybörjare, finns där som stöd om något händer. Blandrasuppfödarna gör ju sällan det.

Jag har nu en amstaff/pitbull blandning 50/50.
Innan dess hade jag en amstaff (renrasig)
Har haft andra hundraser oxå innan dess (cocker spaniel, weimaran, schäfer).

Amstaff är ingen första gångs hund tycker jag och en nackdel KAN oxå vara att dom har svårt att umgås med andra hundar (inte alla men det är vanligt) då dom gärna vill "bråka".. Det är dom nackdelar jag kan komma på.

Jag kommer aldrig mer att fundera över vilken ras jag kommer att välja nästa gång jag skaffa hund det blir en likadan som jag har... Det finns SÅÅ många fördelar b.la att dom är så förar veka och gör allt för sin ägare och man behöver sällan ta i "med hård handskarna" då dom är väldigt röst styrda...

Jag har två barn och det är inga problem med en sådan ras om man sköter den rätt, aktiverar den och tar hänsyn till att det igentligen är en ganska vek hund...

Jag håller med dej peter_lundin... Många blir lurade av att hunden blir som man gör den till.
Man MÅSTE veta vad man skaffar för hund... det är ingen lätt hund för en nybörjare... man ska absolut inte skaffa en sånn hund om man bara tycker om dess utseende...

Men lyckas man så får man världens goaste hund!! ;)

Och en sak till...var beredd på att få höra alla fördomsfulla påstående om dessa stackars hundar :(

Vet ej hur ja ska förklara detta, men jag är intreserad av rasen för jag tror denna hunden kan passa mig. Sen att den är snygg är bara ett plus. Har kollat på andra raser men det är denna ja har fastnat för. Vet att många anser den som kamphund men i mina ögon beror de inte på hunden utan ägaren. Vet en valp här i samhället. Blandras pittbull/amstaff den kommer ej få de lätt. Han får göra va han vill, han kan kissa varsomhelst och allt detta. För enligt dom är han bara en valp. Men även en valp ska ju lära sig rätt och fel och naturligtsvis ska man ju lära den snällt. Alla hundar kan bli farliga med fel metoder.

Och som sagt detta blir inte min första hund. Haft hund förut dock ingen amstaff eller va de nu blir.

Nej, jag anser den inte vara en kamphund. Rasen har däremot varit det en gång i tiden, så det finns fortfarande rester i dom.

Och vad menar du med kissa överallt? Mina valpar får också kissa överallt. Händer det inne, då är det mitt fel och jag får skylla mig själv.

Sen är det litegrann som P_L säger, det är oftast dom som tror att ägaren gör hunden helt och hållet, som misslyckas med sådana här raser. För det finns egenskaper i dom, som har funnits i rasen ända från början.

Äsch, så är det inte alls.
Det finns massor av raser som är av mindre modell som inte åsamkar speciell stor skada, även om de skulle bli "farliga".
Bara ett PR- trick en del kamphundsförespråkare kör med.

mig veterligen så anser ingen seriös amstaff eller pitbullägare det! det är ett sätt att försvara sig från de som inte kan eller har dem för statusens skull. alla jag har kontakt med som äger dessa hundar (ja sitter på många olika forum för dessa raser) vet exakt vad de har i kopplen. de förnekar inte att de har så kallade kamphundar utan tar fördel av det istället - som att träna tex wp eller liknande.

Mena att valpen får kissa inne överallt på kläder i möbler med mer och de inte säger till. De tycker bara att valpen är gullig. Ute är de ju bara bra om den kan kissa lite överallt med och utan störningar.

Man fyar aldrig en valpsom kissar/bajsar inne, kissar den på kläderna har man enbart sig själv att skylla för det ....

Om du skaffar en amstaff/pitbull så måste ändå vara medveten om att den har vissa egenskaper i sig...Min är världens goaste hund mot människor men inte mot andra hundar.

Min Amstaff/pitbull visade inte dessa sidor förrenns den var runt 2 års ålder...Och då genom att inte kunna visstas med andra hundar... Vet man om sånna saker och är med redan innan det händer en olycka (alltså inte låter den träffa andra hundar då) så är man ju medveteom om dess beteende..

Undrar så över en del ägare till sådanna hundar som blir så förskräckta över att sin hund dödat en annan hund... MAN MÅSTE VETA VAD MAN HAR I KOPPLET...

håller med. visst kan man säkert hitta individer inom alla raser som kan bli farliga, men det är mest för att det är fel i huvudet på dem. kamhundsraser ÄR farliga, det är det de är avlade för i evigheter och det är inget som försvinner i ett trollslag.

Undrar så över en del ägare till sådanna hundar som blir så förskräckta över att sin hund dödat en annan hund... MAN MÅSTE VETA VAD MAN HAR I KOPPLET...

Lite OT. :angel: Men i samma anda blir jag så less på alla schäferägare som inte fattar att det inte en soffhund, utan gärna driver och river! vilt om de får chansen. Hur många gånger har man inte läst om schäfrar som drivit, rivit och/eller illa skadat tex rådjur. Varför måste så många idioter släppa sina hundar lösa, okopplade, i skog och mark (inkl stadsmiljö!). :crazy:

Medierna har verkligen förstorat upp det här med jusst "kamphunden"... Jag vet så många fall där schäfrar, doberman, labradorer m.m har bitit och varit farliga men det bli nästan inga rubriker alls...

En sak som är positiv med dessa kamphundar (pitbull) är att det är den enda rasen som avlats för att INTE vara farlig mot människor...Dom hundar som visade aggrisivitet mot människor avlades bort...det var mot andra hundar dom skulle vara "farliga".
Ex. En människa skulle kunna avbryta en hund kamp och hundarna skulle då inte visa agg mot människan, i dessa fall tog dom bort hunden...

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 274
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 294
Senast: Hermelin
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 243
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa Kanske konstig fråga att ställa men har aldrig varit med om detta och undrar om det är normalt... Har en hane på 6 år som kastrerades...
Svar
9
· Visningar
1 964
Senast: Vipp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka