Lite frågor ang. ridproblem med isis

H

Hammond

min blivande foderhäst som är en islänning kan inte trava, hur kan man lära henne det? har sett henne trava i hagen.

en bit efter vi har börjat rida lägger hon även tungan över bettet, även om vi har remontgrimma, varför gör hon så här? hur får man henne att låta bli utan en massa "skarpa" metoder?

end. seriösa svar tack

Sv: Lite frågor ang. ridproblem med isis

Ta bort bettet. Sätt tyglarna i remontgrimmans ringar och rid ut i ojämn terräng utan att störa henne i mun eller rygg så ska du se att det kommer trav om hon travar i hagen.

min blivande foderhäst som är en islänning kan inte trava, hur kan man lära henne det? har sett henne trava i hagen.

en bit efter vi har börjat rida lägger hon även tungan över bettet, även om vi har remontgrimma, varför gör hon så här? hur får man henne att låta bli utan en massa "skarpa" metoder?

end. seriösa svar tack

Hej!

Travar hästen vid longering? Håller med föregående att du bör rida ut i ojämn terräng, rid över stock och sten på lite längre tyglar, så brukar hästen hitta sin balans till slut. rida över bommar är också bra.

min häst är likadan när det gäller tungan! riktigt irriterande är det, provade då ett äppel bett 3 delat och det funkar han bra på :) tungan ligger numera på plats, men så fort jag byter bett åker den över snabbt som attan igen :mad:

har inte haft möjlighet att longera henne än. plus att det kommer jag nog aldrig att göra eftersom jag ej föredrar att longera hästar.
ska derremot tömköra henne.

lite svårt det där med skog och mark, stockar ch det.
eftersom den mesta marken här är myrmark....

har inte haft möjlighet att longera henne än. plus att det kommer jag nog aldrig att göra eftersom jag ej föredrar att longera hästar.

lite svårt det där med skog och mark, stockar ch det.
eftersom den mesta marken här är myrmark....

Jaha, men tömkörning går ju lika bra det också, om inte bättre :)

Myrmark = Perfekt! Red på myrmark i helgen i fjällen hos syrran och då får hästen verkligen jobba! :) får passa sig för de alldeles för blöta fläckarna bara.

hejsan! jag hade samma problem med min häst (5-gångare) han tog inte ett travsteg med ryttare på ryggen, men trava hur fint som hälst i hagen. jag försökte allt skogen stock o sten .. rida volt ispänningstyglar.. longering "köra slut på" m.m m.m
men så började ja rida för Haldor från island.. å de släppte.. han lärde mig o min häst rida öppna och sluta och traven lossnade mer och mer. vi använde oss åxå av bommar och liknande.

nu travar han på fint lite ojämn i takten o vet inte riktigt var han har fötterna men nog är de trav :)

var noga med att berömma mycket när hästen gör en tillstymmelse till att trava. och var koncekvent.. vill du trava o hästen inte gör de utan kanske väljer grisepass då saktar du av snällt men bestämt och ber om ny trav o forsätt så.

ett annat tips ja har är att trava på tungt underlag, djup snö, vatten m.m m.m och glöm inte att berömma så hästen förstår att det är rätt :)

lycka till! kram

att longera i skogen är underskattat! vem säger att det måste vara plant och fast underlag... Kanonbra träning för hästens muskler och dessutom bra ur ledarskapssynpunkt att du kan få din häst att springa just där du vill att den ska springa trots att det kanske är tungt underlag eller lite läskigt från början. Brukar longera hästar i sandtag upp och ner mellan sandhögarna, och på vägar upp och ner från väggrenen... Och mitt i skogen över stock och sten... Dem tycker det är roligt och musklar sig fint... Superträning för traven.
Men om du nu inte tycker om att longera ;) , mjukgör hästens sidor ordentligt, få den att slappna av och arbeta neråt framåt. Rida slalom mellan träd brukar funka utmärkt.

När det gäller bettet så tycker jag att du ska kolla med en tandläkare om hästen har något problem med munnen.
På unghästar brukar jag låta dem stå med bettet i munnen fast med mycket löst spända sidostycken så att hästen själv får flytta runt bettet i munnen och lägga det på plats själv...

I min skog växer det träd...
Och ännu är inte min häst så lydig att den springer runt mig helt lös.
Hur gör jag då???:eek:

I min skog växer det träd...
Och ännu är inte min häst så lydig att den springer runt mig helt lös.
Hur gör jag då???:eek:

Måste du ha hästen lös då? Du har väl den i lina?

Som sagt, i min skog växer det träd!!!

Vad är det som är fel med att longera hästar?
Det är ett utmärkt sätt att läsa av hästens rörelsemoment samt ev hitta låsningar om hästen har det i framtiden.

Nu handlar det om att longera utan inspänningar osv.

Vad din foderhäst förmodligen behöver är att HITTA traven under ryttare, utan massa krimskrams, h*n måste lära sig att traven är bekväm.

I många fall kan det handla om att hon har en låsning någonstans i ryggen, kanske även i käken. Och det kan vara en låsning som gör ont, eller som bara hindrar henne, eller båda två ihop.

Att hon lägger tungan över bettet gör att jag helt skulle ta bort tanken på att tömköra tills tänderna är kollade, om det ej är några problem där så skulle jag arbeta försiktigt med mjuk och lugn hand under en period, för att lära hästen att bettet inte skapar någon irritation, för det finns många anledningar till att en häst lägger tungan över bettet, antingen har den kanske något tandfel, eller sår i munnen, eller så har hon haft en ryttare med väldigt hård hand och på så sätt försöker hästen komma undan bettet, eller så är har den bara lärt sig att det går att fuska, och då är det ju en del arbete som behövs.

Jag har själv nyligen haft en häst i träning som knappt travade (eller töltade för den delen) och som lade tungan över bettet. Med rätt träning fungerar allt, tålamod och tid är A och O..

Lycka till!

/A

det går alltid att hitta små gläntor... ;) i början fattade inte jag heller vart vi skulle få plats att longera, nu ser jag ställen överallt. Det enda som absolut inte funkar är om det är träd ivägen som är så pass stora att linan inte kan löpa över dem...

I början hade Dorri svårt att hitta traven även vid longering, då lade jag ut bommar vilket inte går att ta sig över i annan gångart(ok skritt då men du förstår...). Då travade han den långsidan men inte den andra så han fick trava över bommarna, skritta andra långsidan o sen trava över bommarna igen. Mycket beröm med rösten. Det har tagit tid men steg för steg har traven blivit bättre o nu håller han den i varv efter varv men det gick ju inte över en natt.
Dorri travar hellre vid longering än med ryttare. Tycker det är ett bra sätt att öva traven på, brukar använda inspänningstyglar o löslongera.
Trava med ryttare är fortfarande med lite motstånd, brukar sänka händerna mot bogen, avlasta ryggen o ta traven därifrån. Sänkt är det svårt för honom att tölta/passa så då kommer traven.
Men det tar tid, vi övar o tränar fortfarande på det.
Lycka till!

Har inte läst hela tråden men cavalettibommar brukar funka(även naturlig cavaletti).Fortsätter hästen utan att trava kan du höja genom ''sockerbitar'' som du lägger upp bommarna på.
Min femgångare behövdes travas mycket i uppförsbackar och sen gäller det bara att nöta på tills de hittar den!

vill du få henne att trava måste hon först slappna av ordentligt i tölten, så rid henne i en låg form på volt och låt henne länga sej lite men hon får inte gå upp ur formen. Hästen som ja rider har hafft svårt för trav och ja tränade sådär.

end. seriösa svar tack

Ngt jag tycker funkar bra på många hästar är att släppa lite lösare tyglar så de kan sträcka ut & lätta i sätet, många ggr kan hästarna egentligen sätta igång med traven men det blir snabbt tölt om ryttaren studsar till i sadeln & hästen spänner till.

Heej ,, när min isis hade kommit från inridningen fick jag ta ett sidenband och "knyta/snurra" det runt tungan det fungerade :smirk: hon som red in honom sa till mig att jag skulle ha det. Sedan så tröötnade jag lite på det där siden bandet så jag använde det inte :crazy: (var lite lat :o)
de andra i stallet sa åt mig att jag kunde höja upp sidostyckena eftersom att han lade tungan över bette, det funkade väll så där... men en annan sa till mig att sänka sidostyckena så då gjorde jag det ,, och det funkade verkligen :) fast jag har även remontgrimma efter som att han gapar väldigt mycket. För hästar har nämligen som en liten grop eller vad man ska säga , om man sticker in ett finger försiktigt så känner man den, och där har jag bettet nu och det funkar :idea: gropen är ungefär vid mungipan på dom :D hoppas att jag hjälpte till ;)

Min gamle isis hade mycket problem med traven när han kom till mej! Men jag har tränat upp honom nu. För länge sedan skrev jag i en annan tråd hur jag hade fått fram traven på honom. Jag vet inte om din häst har samma som den hästen hade (travare). Men i den tråden kanske det finns lite tips, inlägg 14 skrev jag.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=779521

du menar att hon bara töltar eller?
har du provat att luta dig framåt när du driver fram henne i trav? det funkar på en del!

rid henne/honom på en liten liten volt på lösa tyglar tills hon inte orkar "tölta" längre.
Det funkade på min häst

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 803
Senast: Fraegd
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 692
Senast: skuggi
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar