Sv: Lite frågor ang. ridproblem med isis
har inte haft möjlighet att longera henne än. plus att det kommer jag nog aldrig att göra eftersom jag ej föredrar att longera hästar.
ska derremot tömköra henne.
Vad är det som är fel med att longera hästar?
Det är ett utmärkt sätt att läsa av hästens rörelsemoment samt ev hitta låsningar om hästen har det i framtiden.
Nu handlar det om att longera utan inspänningar osv.
Vad din foderhäst förmodligen behöver är att HITTA traven under ryttare, utan massa krimskrams, h*n måste lära sig att traven är bekväm.
I många fall kan det handla om att hon har en låsning någonstans i ryggen, kanske även i käken. Och det kan vara en låsning som gör ont, eller som bara hindrar henne, eller båda två ihop.
Att hon lägger tungan över bettet gör att jag helt skulle ta bort tanken på att tömköra tills tänderna är kollade, om det ej är några problem där så skulle jag arbeta försiktigt med mjuk och lugn hand under en period, för att lära hästen att bettet inte skapar någon irritation, för det finns många anledningar till att en häst lägger tungan över bettet, antingen har den kanske något tandfel, eller sår i munnen, eller så har hon haft en ryttare med väldigt hård hand och på så sätt försöker hästen komma undan bettet, eller så är har den bara lärt sig att det går att fuska, och då är det ju en del arbete som behövs.
Jag har själv nyligen haft en häst i träning som knappt travade (eller töltade för den delen) och som lade tungan över bettet. Med rätt träning fungerar allt, tålamod och tid är A och O..
Lycka till!
/A