Lite frågor ang fång

HannaPP

Trådstartare
Som jag INTE hittar svar på när jag sökte på FÅNG.

Skrivit förut om vår connemara maxad D-ponny som fick lätt fång i maj, hon svarade på behandlingen, släppte henne i en jord hage och lät henne succesivt äta på avbetat gräs som växer på berg.

Ändå fick hon återfall, ny omgång finadyl, svarade på behandlingen direkt,(3-4 veckor sedan) hovis var här idag och satte på skor bakofram.

Min fråga: Vad ska jag göra av henne nu? har ingen grushage, har jordhage där det bara växer ogräs men som är ojämn, alltså hagen har varit väldigt upptrampad lerig men är nu torr och hård. Kan man släppa henne där? jag blir galen när jag inte vet vad jag ska göra.:crazy: ;) Så många kloka människor som kan detta med fång, ni borde kunna ge mig råd!? :confused:

Sv: Lite frågor ang fång

Ogräs är väl också gräs?
Vill du vara på den säkra sidan så salta en del av hagen det brukar stoppa det mesta…

/N

Men med tanke på att hon fick återfall i den hagen kanske hon inte ska gå där igen eller du måste ändra på nånting annat??
Ner/avbetad hage är väl lurig då återväxten är kraftig! Det första som kommer upp i mina ner/avbetade hagar är vitklöver :eek:
Kan inte vet eller hovs ge nått bra förslag??

/L

Skulle inte släppa i en hård och knölig hage (inte bra för hovarna). Iallafall inte än på 2-3 månader (beroende på hur kraftigt anfallet var).

Avbetat/kort gräs på återväxt är farligt. Bättre att beta lite på övervuxet gräs. Har förresten samma problem som dig om ett par veckor när jag ska ta hem pållan. Vi har ingen grushage. Tänkte harva upp en hage vi har som är mest jord och lägga på spån eller grus där. Sen får man väl springa och rensa bort det lilla gräset som växer upp.

/Maria

Hej
Min pålla fick fång för 7 veckor sedan och hon står fortfarande på box.
Vi ordnade en 4*4 liten hage och hämtade släp med sand från grustaget.
När hon får röra på sig mer ska jag börja dela up ridbanan till henne och öka den succesivt. Det får hon nästa vecka.
Jätteviktigt att de står mjukt så de kan avlasta och helst inte röra på sig förmycket i början.
Min pålla har ingen rotation eller sänkning, har din ?
Lycka till

Min har antagligen en rotation iallafall (hon har ett väldigt tydligt dubbelslående steg). Vi ska in och röntga på tisdag. :(

Lästei ett examensarbete om fång att prognosen för rotation var ganska bra men hade man en sänkning så var det värre. :crazy: Så jag håller tummarna för att hon "bara" har en rotation.

/Maria

Jag gjorde helt enkelt en grushage till min fånghäst.
Preparerade hagen med en sån duk som används vid vägarbeten, köpte sen några ton grus. Det gräs/ogräs som växte upp längs kanterna grävdes bort allt efter det växte upp.

Tack för era svar.:bow:

Jag gjorde en hage som hovis rekommenderade, nästan bara jord med lite ogräs som jag klippte bort, det växer i princip ingenting där, hon står inne på natten. Hovis sa att vi kunde börja rida henne men jag väntar nog lite till och kommer inte att låta henne gå på gräs alls i sommar. Hon har svarat väldigt snabbt och bra på behandlingarna båda gångerna men jag är livrädd för ännu ett återfall så klart.

Har inte röntgad henne, men både vet och hovis trodde inte att hon har rotation eller sänkning av hovbenet då hon aldrig blev så dålig som dom kan bli, första gången så var hon mest stel och hade svårt att vända, andra gången samma sak men avlastade lite mer, men hon har aldrig legat ner pga smärta eller liknande.
Vi får se hur det går.

Mvh Hanna

Senast ändrad:

:crazy:
HannaPP skrev:

Jag gjorde en hage som hovis rekommenderade, nästan bara jord med lite ogräs som jag klippte bort, det växer i princip ingenting där, hon står inne på natten. Hovis sa att vi kunde börja rida henne men jag väntar nog lite till och kommer inte att låta henne gå på gräs alls i sommar. Hon har svarat väldigt snabbt och bra på behandlingarna båda gångerna men jag är livrädd för ännu ett återfall så klart.

Har inte röntgad henne, men både vet och hovis trodde inte att hon har rotation eller sänkning av hovbenet då hon aldrig blev så dålig som dom kan bli, första gången så var hon mest stel och hade svårt att vända, andra gången samma sak men avlastade lite mer, men hon har aldrig legat ner pga smärta eller liknande.
Vi får se hur det går.

Mvh Hanna

Jag tycker att du ska röntga din häst. Mitt sto med både hovbenssänkning och rotationer visade inte mycket smärta. Mest en stelhet/stapplighet. Hon låg inte ner eller stod i fångställning.

Jag tycker att det är en oansvarig hovslagare som säger att det är okej att börja rida om hästen inte ens är röntgad. Risken är att man gör ännu större skada när man inte vet vad som hänt inuti hoven.:(

Mitt sto hade heller aldrig sådan smärta att hon låg ner. Hon stod inte i fångställning, hade inte särskilt svårt att vända heller. Bara dubbelslående på ena fram och stapplighet. Hovis trodde inte ens på fång utan på hälta av annan anledning. Det visade sig ändå vara en kraftig hovbensrotation med lång vila som följd. Så röntga hästen!

Har hästen hovbensrotation så behöver den vila och få tid på sig så att ny hovkapsel växer ner och hovbenet har något att fästa på (nån som kan, hjälp mig, är dålig på den processen:o ). Hästen behöver verkas med kort tå (för att underlätta överrullningen) och låga trakter.

Senast ändrad av en moderator:

HannaPP skrev:

Vi får se hur det går.

Mvh Hanna

Min häst hade heller inte fångställning och var heller inte så sjuk, vetrinären som kom ut och tittade visste inte heller om det kunna vara fång eller en början på hovböld. Vi åkte därför till ATG och röntgade och han hade en hovbenssänkning på 6%. Jag tycker du ska göra en röntgen så inte det är en sänkning eller en rotation.
Lycka till med din pålle.
therese

Kan tänka mig att din ponnys återfall var belastningsfång.
Den ska stå på MJUKT underlag x antal veckor o ibland längre beroende på ev. rotation o hovbenssänkning.

Svarar som övriga- Min stod inte heller i ngn fångposition eller flämtade av smärta, ändå hade den måttlig rotation.

Skit i hovis o åk o röntga- helst i morgon.

Synd att det inte gjordes på en gång så att man vet, men å andra sidan hade den ju ett återfall.

Hoppar in i tråden som (o)lycklig ägare till nybliven fånghäst med konstaterad lindrig hovbenssänkning.

Vad är skillnaden på rotation och sänkning av hovbenet?
Har alltid trott att det var två ord för samma sak.:confused:

Min är verkad enligt "Strömsholmsmetoden" och skodd med sulor och bak-och-fram-skor med stråltryckare.
Fick på skorna i morse och hon går faktiskt redan bättre!

JHANA skrev:
Hoppar in i tråden som (o)lycklig ägare till nybliven fånghäst med konstaterad lindrig hovbenssänkning.

Vad är skillnaden på rotation och sänkning av hovbenet?
Har alltid trott att det var två ord för samma sak.:confused:

Min är verkad enligt "Strömsholmsmetoden" och skodd med sulor och bak-och-fram-skor med stråltryckare.
Fick på skorna i morse och hon går faktiskt redan bättre!

Min fjording fick fång förra sommaren och han hade en hovbenssänkning på 6% hur mycket hade din häst då du säger att det var en lindrig sänkning.

*lånar Knapp*

Ett mkt bra medel att snabbt sätta in vid all typ av fång för att stabilicera upp tarmfloran är Probimin.

Vid snabb tillsättning av Probimin så häver man fången inom ett par dygn. Har man en känslig häst så är det jättebra att dagligen under sommarbetet tillsätta en tsk Probimin dagligen för att eliminera återfall.

....Har du hört talas om AANCHP-metoden?...
Jag har en shettis härhemma som fick en liten släng av fång i vintras...det var lite konstigt egentligen eftersom han aldrig haft det tidigare och han är bara 5år gammal.
så jag kollade runt tills jag kom in på en hemsida om AANCHP.
finns att läsa om på www.friskahovar.se
jag har anlitat en kille som är utbildad på det området, och han har börjat verka min shettis-valack.
han går väldigt bra nu och är pigg,springer runt på ett magert bete ihop med en gammal shettis-dam.

om du vill veta mer, så pm:a mej:)

När mina hästar har fått fång så har det blivit flera veckor i boxvila sen ut i mjuk sjukhage, absolut inget gräs. Givetvis röntgen så fort som möjligt för att se ev. rotation o sänkning. Ingen igångsättning förräns efter flera månaders vila.

cassina skrev:
Hon låg inte ner eller stod i fångställning.

Min tjej stod inte i fångställning eller visade så mycket alls innan hon slog av sig skorna och började ömma. Men när hon la sig ner så sa veterinären att det är ett BRA tecken om de lägger sig ner när de har fång, för det betyder att de vågar ligga - dvs. de kan resa sig utan att det är hemskt jobbigt.

Hon hade mycket rotation, 9 och 10 grader, men ingen eller marginell hovbenssänkning.

Ska på återbesök imorgon (eller idag, det är över midnatt) så jag är så orolig för vad de ska säga nu ...

Liknande trådar

Hästvård Fick hem en shettis som ganska omgående efter att ha kommit hit fick fång. Tidigare ägare säger att den aldrig haft fång tidigare och...
Svar
4
· Visningar
1 086
Senast: Sirap
·
Hästvård Fick ikväll samtalet jag INTE ville ha. Min älskade lilla kallblodsdam som är utlånad till fodervärd har fått fång igen. :cry: Hon...
2
Svar
38
· Visningar
5 674
Senast: pulkaskurk
·
Hästvård Hej, behöver lite hjälp. Det är såhär att i förr går så kom våran hovslagare och skulle verka och sko våra hästar. Så när han tagit...
2 3
Svar
46
· Visningar
11 333
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 115
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII