Lite frågor ang fång

Sv: Lite frågor ang fång

En sak kom jag att tänka på!....Angående din hovis. Vad sa han om din hästs fötter,då? Har han några "teorier" om varför eller hur hästen fick fång och vad orsakade allt detta?...
Jag har ju min ordinarie hovis som sagt, men sen så brukar ju hans son (lärling tror jag man kan kalla det) verka min shettis medan pappan verkar/skor stoet.
Och nu vill jag att hovisen H. ska titta på ponnyns fötter o höra vad han tycker.

Förresten, du sa att din häst inte stod i den fångställningen, jag tror inte det behöver vara så,alltså fångställningen..
Nu hittade jag anteckningen som barfotaverkaren skrev ned ang. fången....Intressant det här o ännu intressantare vad ni själva tycker!

Citaterar här: "Akut fång och kronisk fång är inte samma! Akut fång är en ´förgiftning´i tarmarna som drabbar hela hästen (ont).
Kronisk fång (syns i hovarna) är en symptom av akut fång om hoven ej är rätt verkad/sliten.
Det som händer vid kronisk fång är att lamellranden förlorar sin förmåga att hålla hovväggen vid hovbenet.
Om hovväggen är för bred i markplanet dras lamellranden isär när
hästen får fång (förgiftningen)
Då gör det ONT för hästen!
Vad jag gör nu är att ´klippa nageln´i tån och rundaden ända in till lamellranden så att den ej drari lamellranden då hästen går.
Det är viktigt att hovväggen hålls kort.
Jag botar inte fång, kan bara lindra symptomen i hovväggen lite och
förebygga kronisk fång i framtiden.
Har kunder som vi verkat enligt denna metod när de fått fång har man ej kunnat se det på hovformen. Det är viktigt att man vid akut fång ger hästen behandling (veterinär) eller diet. Tag alltid kontakt
med veterinär vid akut fång.
Med denna verkning har jag upplevt att hästar som fått akut fång och veterinärhjälp blivit symptomsfria på 3dagar(som nya) och hovarna har ej fått kronisk fång utseende och problem."

Och vad han har sagt till mej första dagen som han kom till min shettis att, han följer alltid sulan, det är hästen som får göra jobbet att ställa rätt hoven i sin takt.
Och det här med huggningen innebär risk att man kommer in i levande vävnad med infektionsom följd. (alltså, när vi diskuterade om hästar som brukar "huggas ner" innan skoningen om ni fattar vad jag menar? :)

Så, vad tror/tycker ni själva angående detta med anteckningarna?

Tycker din inställning är skrämmande vad gäller fång o dess behandling, (verkning).

Mina fånghästar är dock inte behandlade på Srömsholm men ändå har även mina fått 5-6v boxvila

Nu är ju vi bara simpla hästägare, men ändå.

En häst som vill skydda sig mot frysning-skakar.
Om det pågår länge så bildas mjölksyra i musklerna som hästen inte blir av med.

Mkt var bra som han skrev, men att det var för att bärranden är bred som fången blir kronisk.
Om den redan är bred så är det för att "limmet" som håller ihop kapseln mot själva hoven har släppt.

Bra att korta tån.

Vad menar han med "huggning"? Den dagen min häst verkas med yxa- då :devil:
Är det ett sätt för att säga att hans arbete sker med finlir?

Jaså?....hur "skrämmande" är min inställning,då?
Detta är inget "grym" verkning,så att säga. Han tog inte jätteMYCKET på fötterna, alls. Utan han tog lite i taget och det har han gjort 2ggr hittills, och nästa gång blir ju om drygt 6 veckor.

Men tja, alla har ju olika åsikter o tycke ang. detta.

hehe, detta med "huggning" var mitt "uttryck". Vet inte riktigt hur jag ska förklara hur en sån hov ser ut om man säger HUGGA NER.
Men jag hoppas du fattar på ett ungefär hur jag menade ;)
Menade absolut inget illa, men det där har killen o jag diskuterat litegrann om. Och då förklarade han lite om hur det blir i hoven om man "hugger ner".

Du menar kanske att man inte raspar bort halva hovväggen till o t o m vita linjen.
Skon skyddar ju från markens slitage o då finns inte risken för att de fläks sönder.

Ehum får jag säga något!? ;)

Min ponny har ingen puls, inga varma hovar, ligger ner på natten när hon är trött, ser det pga av spån över hela kroppen.

Kan hon ändå ha hovbens försänkning eller rotation? Borde hon inte ha puls eller värme på hovarna då? hon rör sig normalt.

Mvh Hanna

För det första så ska en häst med fång gå på MJUKT underlag o i Mars är oftast marken fortfarande hård.

För det andra att påstå att hästen inte är hårt drabbad trots att den står i fångställning, det vet man inte om inte hästen är röntgad

För det tredje så verkar man hoven efter hur röntgenplåtarna ser ut för att korrigera en ev. hovbenssäkning o rotation o hur det ser ut INNE i hoven vet du inte innan du röntgat.

En barfotaverkare kan INTE se om en häst är lite eller mkt drabbad, det kan inte den bästa hovslagaren heller utan röntgenplåtar.

När hästen väl är röntgad så är det upp till hästägaren om den ska anlita en hovis med gedigen utbildning eller en barfotaverkare med en helgutbildning. Det är en försäkringsfråga oxå alla försäkringsbolag betalar inte ut om det händer något med hästens hovar om du anlitar en icke auktoriserad hovslagare.
Men som sagt det är helt upp till dig som hästägare. MEN vilket du än väljer se till att det inte ger hästen mer lidande än vad själva fånget ger.

öhh det är jag som är trådskapare, det är vad denna tråden iallafall började med. :crazy: ;)

:eek: vad menar du med vilthästsätt? senaste jag hörde var att man kan verka som dom gjorde på medeltiden ((=hur vet man det är det någon som visat eller??

Låt henne absolut inte gå i en av betad hage de nya gräset som kommer upp är absolut farligast för en fång häst fixa grus hage det är det ända tyvärr

Höh!...medeltiden? hur gör dom,då? finns det någonstans som man kan läsa om?
Detta med vilthäst-sättet vill jag mena den naturliga hovformen.
Finns att läsa om på www.friskahovar.se
Bli inte så förskräckt, bara ;)
Det kanske ser "farligt" ut vilket det inte är. Om jag ska va ärlig, så ser det ut som den vanliga verkningen fast på något sätt lite annorlunda bara. Man följer sulan, och hästen sköter detta på sitt sätt genom att "slita" den som hästen själv vill att hovarna ska se ut när de sliter ner dem.

Nej, kanske inte alla. Men de flesta hästar sliter ju ner lite ojämnt och det är meningen att vi ska hjälpa till o fixa till dem. ;)

Det är bara det om man hela tiden ska korrigera det som ej slits, så brukar hovarnas tillväxt inte vara nog.

Har sett alltför många hästar som inte har ngn hov att stå på o ägarna menar att det går över- varför rider man på en halt häst?

Ett par hästägare har till slut tagit sitt förnuft tillfånga o skott hästen fram, så att den åtminstone har kunnat gå TILL hagen.

Carolrita skrev:
Höh!...medeltiden? hur gör dom,då? finns det någonstans som man kan läsa om?

Finns att läsa om på www.friskahovar.se
Bli inte så förskräckt, bara ;)

bara-undrar om du inte själv delgivit länken till det.

Min häst fick fång för 7 veckor sedan.
Jag känner fortfarande lite puls ibland, gör du det ?
Hon är inte direkt kall om hovarna heller men absolut inte överdrivet varm (:crazy: tja vilken förklaring)Vad jag menar är att om man känner på hovarna på tex sent på kvällen när det är kyligare i luften så tycker jag att vissa av de andra hästarna här hemma har kallare fötter men hon ligger stadigt på "handstempererad" hov.
Hon står på box och är ute i en 4*4 sandad hage några timmar på dagen.
Hur känns din häst ?
Min pålla går bra och vänder bra och var ohalt på åb. klinik.
Hade ingen nämnvärd rotation eller sänkning tyckte vet.
Dock är hon ömfotad på singlen här på gården som vi måste gå över för att komma ut till uteboxen ca 20 m, är ej van vid att vara barfota.
Mvh Rosenlund

Liknande trådar

Hästvård Fick hem en shettis som ganska omgående efter att ha kommit hit fick fång. Tidigare ägare säger att den aldrig haft fång tidigare och...
Svar
4
· Visningar
1 087
Senast: Sirap
·
Hästvård Fick ikväll samtalet jag INTE ville ha. Min älskade lilla kallblodsdam som är utlånad till fodervärd har fått fång igen. :cry: Hon... 2
Svar
38
· Visningar
5 683
Senast: pulkaskurk
·
Hästvård Hej, behöver lite hjälp. Det är såhär att i förr går så kom våran hovslagare och skulle verka och sko våra hästar. Så när han tagit... 2 3
Svar
46
· Visningar
11 369
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud... 6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 157
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka