Lite frågor ang fång

Sv: Lite frågor ang fång

En fråga...är boxvila så bra?
min shettis fick aldrig nån boxvila, utan han fick röra på sej i hans egen takt o när han själv kände för det bara han gick på mjukt underlag vilket det vart i hagen oxå. Det var en veterinär från ATG som sa det.
Jag tror inte på boxvila, eftersom blodet funkar inte om hästen står stilla. hästen ska röra på sej men i hästens egen takt förstås.
det är fortfarande en gåta vad gällande fång, men det är intressant tycker jag, eftersom jag fortfarande gör efterforskningar om fång och varför hästen får det. om det beror på foder? fel näring i höet? för kraftigt bete? är det nåt annat som gör att hästen får fång, typ...

Tänk dig själv om du gick på dina tånaglar o de vid ngn sjukdom släpper, så att du går på köttet.

Då vill man gå på ett mjukt/löst underlag.

Tror du att alla fånganfall har med vilken typ av verkning som är gjord.

De kan även få fång vid förlossning.

Jag är ingen vet. men om en ej stabil hovkapsel utsätts för påfrestningar för tidigt så är risken stor att den släpper igen.

Därav att man måste låta hoven få växa ut ca halva hoven på en stor häst innan man börjar att belasta den mer/rida

Senast ändrad:

Självklart skall hästen gå på ett mjukt underlag för att inte "belasta" hovarna genom att gå på hårt underlag.
Men jag tror att blodet "jobbar" bättre om hästen rör på sej lite i taget 24h/dygnet, och om hästen står still lär ju inte blodet "jobba" så bra. Det är vad jag har hört dem säga det, och det kan nog stämma ganska bra.
Min shettis rörde på sej som han själv ville trots att han gick i lösdrift ihop med mitt travsto och stoet jagade aldrig iväg han utan hon stod där jämte honom och vakade över honom.

nu är ju han verkad på ett "speciellt" sätt men killen sa att han botar INTE fång, utan bara "hjälpa" så att lillen får det mindre jobbigt, så att säga.
Att sko på han gjorde inte saken bättre vill jag lova, men det kanske funkar bättre på andra hästar med liknande problem??
Min ordinarie hovslagare tog av skorna på min shettis, och efter detta hade han mindre ont men han ville inte gå i början sedan gick han på finadyne 8 dar och efter detta kom killen från AANCHP och kollade på hans fötter.
Det första han gjorde var att ta så lite som möjligt och sedan kom han tillbaka efter 3 veckor och verkade lite mer tills shettisens fötter
fick "rätt" vinkel.
Han sa att min shettis ska verkas regelbundet, mellan 4-6 veckors intervaller för dom växer med 1 cm i månaden.

Jag är öppen för allt, men inte hur som helst. Barfotagången ska tydligen vara bra för en fånghäst bara den får gå på ett mjukt underlag + att den skall röra på sej men man ska inte påskynda detta utan låter hästen ta sin tid och att den får gå i sin EGEN takt.

Nu kan han gå på grusvägar utan problem efter andra verkningen, och han är precis som den han vart tidigare pigg och glad och springer precis som han ska.

Alla får tycka precis som man själv, men detta är bara något jag vill berätta lite om och tycker det har funkat bra än sålänge och jag uppdaterar mer än gärna om vad som händer framöver!
Just nu går han på ett magert bete ihop med en gammal shettis-dam och en gammal nordsvensk-märr och ett arab/connemarast.
Det är full rulle på lillkillen hela dagarna, vilar emellan ligger o sover i solen en stund.

Njut av sommaren, gott folk!

[
Det första han gjorde var att ta så lite som möjligt och sedan kom han tillbaka efter 3 veckor och verkade lite mer tills shettisens fötter
fick "rätt" vinkel.
Han sa att min shettis ska verkas regelbundet, mellan 4-6 veckors intervaller för dom växer med 1 cm i månaden.

Jag behövde ingen barfotaverkare för att fixa till hovarna:confused:

Det gjorde hovis o inte fick den skor heller förrän den skulle få gå på grusvägar (efter 10 v.)

Att verka /sko inom ett 5-v. intervall är väl ingen nyhet.
Det har gjorts även innan fången.

Suck...jag har nog uttryckt mej lite dåligt..
Det jag menade med att "fixa till hovarna" är att detta görs på ett "vilthäst"-sätt och inget "traditionellt" sätt att verka.
Lite annorlunda,egentligen. Jag ska fortsätta o skriva senare, måste iväg o jobba nu, återkommer med detta lovar jag dig! :)

Om det är något jag är allergisk mot är det dessa vildhäsmetoder. Men jag ska försöka hålla mig i skinnet :angel:

Jag förstår inte alls det här med att en häst ska röra på sig i fångens första stadium. Vi som har häst behandlad på Strömsholm (åtminstone jag och axel) har fått ordinerat fem veckor boxvila. Detta är ju för att hoven är trasig, det är ju inte stabilt mellan hovkapsel och -ben. Om hästen då går och nöter på hovarna får ju inte lamellerna ro att återhämta sig, och hoven växa åt rätt håll. Axel gjorde en jämförelse med att gå på sina trasiga tånaglar, och jag brukar dra paralellen att ha en nyligen spänd tandställning. Har sjäv haft det, och nej, jag vet. Det går inte att dra en helt rättvis paralell här, men man kan ju föröska tänka sig i alla fall. När tänderna dras åt så slits nerverna ut/sönder. Det gör väldigt ont, och blir INTE bättre av att man lik förbannat försöker tugga sin mat. Jag lovar, jag provade. Det enda som hjälpte var att äta föytande/mosad mat, och lugnt vänta. Det gick ju över så mycket fortare om man lät det vara. Men om jag försökte tänja på smärtgränsen gick det inte alls.
Efter dessa fem veckors totala boxvila fick min gå i sjukhage med mjukt grusunderlag. Fortfarande mycket stillastående men mer rörlse än i box.
Du säger att din verkare inte botar fången, men vad är då målet med er "behandling"? Jämför med mitt eget fall, man verkade hovarna på ett sådant sätt att hovbenet kom tillbaka i sitt rätta läge (lika med parallelt med hovkapseln). Och vi körde också med femveckorsintervaller.

Senast ändrad:

han mår bra! Alla i stallet tjatar på mig, "ska han inte bata snmart?" "ska han gå i skogshagen HELA sommaren??" :smirk: Igår började jag beta honom igen, han gick en timme på det ganska avbetade gräset. Ska byta till en hage med endast gräs, såg att det var en del klöver igår. Han har ju hela tiden haft lite lite gräs att knapra i sig i sin skogshage. Har gått och betat i kanten till beteshagen och så, så det blir ju inte helt nytt. Han fick förresten ett litet återfall för en vecka sen! Smet ut på betet tidigt på morgonen (måste ha varit kl 3-4). men det lugnade sig efter en halv dag och han verkar helt bra nu. Suck.. Jag längtar till vintern :crazy:
Din då? Går allt bra?

theresejaxgård skrev:
Min fjording fick fång förra sommaren och han hade en hovbenssänkning på 6% hur mycket hade din häst då du säger att det var en lindrig sänkning.
Lindrig sänkning var vad veterinären sa. Har inte fått någon procent.

Min går på riktigt bete dygnet runt.

det var bra när det blev riktigt varmt i "förra svängen", då orkade han inte beta på hela dagen.
Har gett Probimin de 2 första veckorna när han betade mänga timmar o även vid hagbyte,

för det första vill jag säga att jag inte är nån "barfotaförespråkare" även om ni kanske tror det ;)
och för det andra, jag försöker faktiskt inte övertyga er men! jag är som sagt öppentänkande för "nya" saker.
T ex detta fall med fånghästar tror jag säkert att dom blir "bättre" genom att bli verkade på ett annat sätt än vad vi är vana vid.
det beror nog på hur hårt drabbad hästen är också, och så ska man ha bra kontakt med nån veterinär som är insatt i detta fall.
min veterinär (alla veterinärer säger ju nästan olika) sa att enligt forskarstudier ska fånghästen stå på boxvila i några veckor..
men eftersom min shettis var inte speciellt hårt drabbad även om han stod i "fång ställningen" tyckte hon inte han behövde stå på stall. Jag fick ge Fille medicin i 8 dagar med finadyne. Efter detta började han faktiskt bli bättre. OCh min ordinarie hovis kom o tog av han skorna (detta var då i mars i år) och då ömmade han något lite.
Nån dagar senare började han kunna gå litegrann.

Detta med AANCHP är ingenting man kan jämföra med Strassern, och deras syfte är (AANCHP) att hjälpa hästarna att få en så naturlig hovform. Alltså, det ska tydligen vara bra för fånghästen.
Att INTE bota, vilket jag menade alltså är att man som barfotaverkare förebygger fång.
Det första dom gör är att titta hur hästens hovvinkel ser ut, man måste först o främst ta till hänsyn till hur hästen själv vill ha den hoven,och alltså dom följer sulans vinkel till den "verkliga" vinkeln.

Jag tänker inte ändra på era åsikter eller komma med såna där propagandor, men detta är något som jag vill dela med er och det ska inte förekomma några personangrepp eller hån alls. ;)

Själv har man inget emot skoningen, men som sagt, min shettis går mycket bättre nu, vare sej med skor eller utan. Fast han har mycket fina hovar än för några veckor sedan då hade han väldigt ont.

Haré gött!

Nej jag är inte alls ute efter personangrepp eller liknande, jag säger också bara min åsikt/erfarenheter.
Hade du röntgat din shettis hovar? Och i så fall, hade han hovbensrotation? Om INTE så förstår jag kanske era behandling bättre. Men om han hade hovbensrotation så måste ju det åtgärdas för att hästens hovar ska hålla i framtiden. Det gör bde ont och är ohållbart att ha ett hovben som ligger snett i förhållande till kapseln. Och det är där jag inte förstår hur man kan låta en häst röra på sig.

Vid det här laget är vi ganska insatta på hur de olika barfotametoderna fungerar.

I mitt fall var det inget alternativ, då jag har en stor häst som dessutom hade en blödning i sulan.

Jag tycker inte att det är OK att hästen är obekväm/ har ont på alla underlag utom gräs.
Jag vill att min häst ska kunna gå OBEHINDRAT på de underlag som jag utsätter den för.

AANHCP metoder är ganska lika hovisarnas riktlinjer, men tyvärr så verkar de svenska se sig ha kunskap som inte stämmer överens med den amerikanska.

Jag vill kunna träna o tävla men oxå kunna rida ut på svenska grusvägar ibland o det funkar tyvärr inte barfota för mina hästar.

Nepp, har inte röntgat min shettis hovar eftersom han inte vart speciellt hårt drabbad som sagt. Och jag tänkte att om han börjar gå barfota då kanske det kan bli "bättre". Men jag har alltid vart intresserad av speciellt hovar, även om man ser det som en slags experiment :cool:
Men iallafall, jag har aldrig stött på en riktigt hårt drabbad fånghäst i verkligheten bara sett bilder på dem.
Och nu när det hände min shettis blev jag verkligen RÄDD!
Ringde min ordinarie hovis (som oxå är en släkting till mej) och gammelgubben lugnade mej o sa att sålänge jag inte ger han så mkt mat och låter han röra på sej så mycket det går,så skulle det ordna sej tills jag fick napp om AANCHP...

Sen såg jag ett inlägg av axel...
kan tänka mej det att de flesta svenska inte verkar ha samma kunskaper som amerikanare.
Den killen som jag anlitat har varit över till USA o utbildat sej till det.

Sen så har jag oxå ett travsto, som numera går barfota eftersom hon är betäckt nyligen så det blir automatiskt att hon får gå barfota året ut. Kommer även motionsrida henne som vanligt.
Det blir min ordinarie hovis som ska verka henne i fortsättningen, och det tycker jag är både viktigt och BRA att ta på sej mera erfarenheter från båda hållen, hovslagaren med "gamla kunskaper" och AANCHP-barfotaverkare.
Vad tror ni själv??
Själv tror jag att det är bra, och eftersom min hovis är en av sveriges bästa trots att han är gammal nu ( lite över 60) och då ska jag be honom titta på shettisens hovar o höra vad han tycker om dem.
Men det som nån av er sa, visst ser de ganska likadana ut, när det gäller verkningen på ett o annat sätt.

Hoppas att denna tråden fortsätter på samma "goda linje" med trevligt folk :) som ger och tar emot bra tips o råd angående fång.
Först när man läste om en häst med fång och har själv en ponny som fått en liten släng av fång började man bli bekymrad, och tänkte varför och om det var något som de fått i sej för nåt gift t ex från höet/hösilaget med fel näring, eller om det var för att dom gått på tidigt bete med gräs som inte riktigt växt klart eller ja, många funderingar har ju man haft...

Men alltså, om min häst hittades stående i den klassiska fångställningen (som jag förstår att din gjorde?) så skulle jag definitivt röntga. Min häst stod INTE i fångställning och han såg ut att må bra i övrigt, verkade endast lite stel i bakdelen, och han hade rotation på alla fyra. Jag tycker inte man kan säga hur hårt hästen är drabbad förrän man sett röntgenbilder. En sak är väl om man upptäcker fången tidigt, och genast sätter in behandling. Men om det gått så långt att den står konstigt :confused:

Jag är fortfarande inte arg eller så, jag bara undrar och vill diskutera! :D

Precis! :D
Måste iväg till stallet om en stund där jag har ett papper som AANCP-verkaren har skrivit om min shettis fötter,och ska ta med det sen o skriva ner det.
Kom att tänka på ett par saker, för det första så kom jag ihåg något men inte riktigt minns vad killen sa, som verkade min shettis men det var något som har med shettisens fötter o göra.

För det andra, det var ju konstigt att min shettis stod i såkallade "fångställning" såg ut som om han frös och skakade ju i hela kroppen. Det var en trist dag då det regnade (mars månaden),och jag la på han ett horseware-täcke på honom och försökte få in han i ligghallen med halmbädden som han kunde vila lite innan jag fick tag på veterinären.
Efter detta kunde han gå bit för bit....lite konstigt var det ju! :confused:

Återkommer senare! ;)

Då verkar han ju ha rätt ont i fötterna. Skakningarna kanske berott på att han var trött i musklerna av att stå så? Om han inte är väldigt frusen av sig så låter det ju konstigt att han blev det just då.
Ska bli intressant att höra vas hovslagaren sa!

Det där var ju i mars som detta hände shettisen just då :)
Och nu såg jag anteckningarna som barfotaverkaren skrev ner...
Jag citaterar: "Han kan ha haft en släng av fång i kombination med ´traditionell´verkning bryts då lamellranden ut".
Innan detta skrev han ner detta :" Hovarna visar inte att han har ngt fång, bara långa tår. Lamellranden är lite uttänjd i tån men det fixar vi med verkningen och tiden".

Svar till axel:
Korsförlamningen? men han jobbade inte speciellt hårt? Det är väl ganska ovanligt på shettisar eller är jag helt ute & cyklar? :confused:
Hmm...Har jag skrivit nånstans härinne att jag har mina hästar på utedrift (dygnet runt året om)?
Och det kanske ligger något i det som du säger, att han var trött i musklerna av att stå....Och efter detta låg han ner en hel del och han vilade väl? för det såg ut så.

Men IDAG är han helt bra ser det ut så, skuttar och springer runt o busar. Full rulle på lille rackaren och han går ju på ett magert bete och det verkar ha funkat bra.
Skall dit imorgon på förmiddagen o hälsa på o så får jag ju se hur han mår i sina fötter.

Glömde svara på din fråga om han hade puls i kotlederna!
Jo, LITE måste jag säga att han hade, men efter nåra dagar senare hade han ingen puls där och då kunde han börja gå fast något sakta (han gick i hans egen takt).:)

Liknande trådar

Hästvård Fick hem en shettis som ganska omgående efter att ha kommit hit fick fång. Tidigare ägare säger att den aldrig haft fång tidigare och...
Svar
4
· Visningar
1 086
Senast: Sirap
·
Hästvård Fick ikväll samtalet jag INTE ville ha. Min älskade lilla kallblodsdam som är utlånad till fodervärd har fått fång igen. :cry: Hon...
2
Svar
38
· Visningar
5 674
Senast: pulkaskurk
·
Hästvård Hej, behöver lite hjälp. Det är såhär att i förr går så kom våran hovslagare och skulle verka och sko våra hästar. Så när han tagit...
2 3
Svar
46
· Visningar
11 333
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 115
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar