Lite frågor ang fång

Sv: Lite frågor ang fång

Precis som du beskriver hade min.
På Strömshoml sa man att pulsen var det sista som försvann o den hade måttlig rotation, men var OK på 1:a å.b.efter 5 v.

Min fick gå i sjukhage(mjuk gräsmatta) hela dagarna efter 5 v. o i riktig hage efter 10 v. men fick då Erlichias

Hejsan.
För snart fem veckor sedan insjuknade min Haflingertjej akut i fång.
Vi har varit på ATG kliniken för cirka 2 veckor sedan , hon hade en liten sänkning v.fram. Dock ingenting på de andra.
Just nu är hon ute på en 6*4 meters hage med spån inne.
Om två veckor får hon börja promeneras en kvart om dagen.
De sa till mig att de kommer dröja cirka 8-9 månader innan jag kan börja rida igen på henne.
Ska tillbaka sista augusti för återbesök & ultraljud.

Detta är helt nytt för mig har aldrig haft en fånghäst förut :(
Så man känner sig lite grön på detta område!

En häst som vill skydda sig mot frysning-skakar.
Om det pågår länge så bildas mjölksyra i musklerna som hästen inte blir av med.

Vart har du fått detta ifrån, är det allmänt bara så, eller finns det att läsa nån stans.?
Mkt intresant med mjölksyran där;)

Har du varit in och röntgat din häst än?.Vår ponny hade lindrig fång,men fick rotation iallafall.Det bästa är att röntga för att veta till hundra hur det ligger till.

Senast ändrad av en moderator:

Vart har du fått detta ifrån, är det allmänt bara så, eller finns det att läsa nån stans.?
Mkt intresant med mjölksyran där;)
Det beror på hur mkt mjölksyra den producerar. En häst som får mkt kraftfoder i form av stärkelse kan då få en muskeldegenering. Så de KAN få korsförlamning om de skakar fram tillräckligt mkt mjölksyra.
Man har jämfört hästar som istället får socker som i betfor- snabb energi o funnit att hästarna inte producerar lika mkt mjölksyra o återhämtar sig snabbt.

Detta har skrivits om i Ridsport, men om jag är ute med cykeln kan du kanske visa bättre fakta.

Det beror på hur mkt mjölksyra den producerar. En häst som får mkt kraftfoder i form av stärkelse kan då få en muskeldegenering. Så de KAN få korsförlamning om de skakar fram tillräckligt mkt mjölksyra.
Man har jämfört hästar som istället får socker som i betfor- snabb energi o funnit att hästarna inte producerar lika mkt mjölksyra o återhämtar sig snabbt.

Detta har skrivits om i Ridsport, men om jag är ute med cykeln kan du kanske visa bättre fakta.

nej, jag har inte bättre fakta är bara intresserad av din fakta, men som alltid om jag använder det du skriver måste jag kunna argumentera därför ville jag läsa källan. Får söka vidare....

Marlene

Liknande trådar

Hästvård Fick hem en shettis som ganska omgående efter att ha kommit hit fick fång. Tidigare ägare säger att den aldrig haft fång tidigare och...
Svar
4
· Visningar
1 086
Senast: Sirap
·
Hästvård Fick ikväll samtalet jag INTE ville ha. Min älskade lilla kallblodsdam som är utlånad till fodervärd har fått fång igen. :cry: Hon...
2
Svar
38
· Visningar
5 678
Senast: pulkaskurk
·
Hästvård Hej, behöver lite hjälp. Det är såhär att i förr går så kom våran hovslagare och skulle verka och sko våra hästar. Så när han tagit...
2 3
Svar
46
· Visningar
11 349
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 140
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30