litar inte på fodervärden..

linnsan

Trådstartare
har haft min ponny utlånad nu i 2 veckor och vet inte riktigt hur jag ska göra.
de hämtade honom på måndags kvällen och jag följde då med å lämnade av honom.
jag sa då att hon inte skulle rida elr ngt förrens veterinären kommer ut och gör en bes. och att han dessutom inte skulle ridas pga att han behöver lära känna omgivningen osv.

nästa dag så får jag reda på att hon hade ridit och skulle egentligen hämtat honom eftersom att jag inte kände mig riktigt säker, men beslutade att ge henne en andra chans.

jag hämtade honom igen på tisdagen då jag skulle tävla på lördagen och upptäckte att han var öm/ hade ont i ryggen. (han kan få det om det har regnat väldigt mycket och länge, men just den dagen så hade det varit uppehåll.

så jag frågade henne om det hade hänt ngt och hon sa då att det inte hade det vad hon visste och att hon hade kännt på ryggen utan att märka ngt. ja sa då att han måste ha haft ont i flera dagar eftersom att det tog 2-3 dagar innan han blev helt återställd. men hon nekar..

undrar nu hur ni hade gjort? hade ni hämtat hem ponnyn elr ska ja ge henne mer chanser?
jag känner ju mig som sagt inte helt trygg och vill höra era åsikter..
tacksam för svar!
(ps: vet inte om tråden ligger rätt men då får moderator flytta den)

Sv: litar inte på fodervärden..

Rent sanbbt tankt tycker jag att du staller konstiga krav pa de som du lanat ut din ponny till.

Om man kan rida en hast forsta el andra dagen den ar pa ett nytt stalle ar det alltid olika asikter om visst kan du forsoka fa dom att tycka som du men det ar ganska normalt att rida sin hast andra el tredje dagen efter den kommigt.

Angande veterinarbesiktning sa gor man den fore man lanar ut en hast. Visst skulle de kunna vanta men som sakt vill man vara saker sa gor man den innan man lanar ut hasten.

Manga hastagare ar sakert sa ansvarsfulla sa att de inte tavlar sin hast eftersom den fatt lite ryggont, men andra tavlar hasten och later den vila efterat. HAnden pa hjartat vad skulle du ha gjort?

Känns det inte rätt ska du hämta hem hästen. För din, fodervärden och hästens skull.

Du kommer aldrig att lita på fodervärden, och det verkar inte som hästen får den omvårdnad du förväntar dig.

Rent sanbbt tankt tycker jag att du staller konstiga krav pa de som du lanat ut din ponny till.

Om man kan rida en hast forsta el andra dagen den ar pa ett nytt stalle ar det alltid olika asikter om visst kan du forsoka fa dom att tycka som du men det ar ganska normalt att rida sin hast andra el tredje dagen efter den kommigt.

Angande veterinarbesiktning sa gor man den fore man lanar ut en hast. Visst skulle de kunna vanta men som sakt vill man vara saker sa gor man den innan man lanar ut hasten.

Manga hastagare ar sakert sa ansvarsfulla sa att de inte tavlar sin hast eftersom den fatt lite ryggont, men andra tavlar hasten och later den vila efterat. HAnden pa hjartat vad skulle du ha gjort?

hon red hästen första dagen den var där (han kom kvällen innan) och det är en unghäst som inte har varit ute och rest mer än ett par gånger och har bott hos mig sen 1,5 års ålder och är nu 5.
han skulle vet. bes. efter eftersom att jag inte hade ngn stallplats och då frågade om hon kunde ha honom där så länge så hann han vänja sig vid miljön osv också.. detta var vad vi kom överens om.

ang. ryggontet så fattar jag inte riktigt vad du menar?

vilka är de orimliga kraven jag har ställt?
sen ang. att alla har olika åsikter det vet jag om, men det är min äst så jag bestämmer ju när de ska börja rida.

Senast ändrad:

ne.. de e de jag funderar på.. hur jag kommer att må om han står kvar där..:crazy:

Jag har själv ridit mina hästar samma dag de kommit, både unghästar och äldre. Tex när du tävlar får ju inte hästen stå och klura särskilt länge innan du måste sitta upp och börja rida. Förvisso har de väl inte ridits sprciellt hårt, men en sväng ut i skogen har det nog allt blivit, unghästar med sällskap. Har det varit mörkt så har jag naturligtvis avstått...

Det är ju din häst, du måste bestämma om du vill ha den kvar hos fodervärden, men annars är min uppfattning att det är svårt att bestämma om allt fodervärden får och inte får göra. Jag skulle heller inte vilja ha en häst på foder där ägaren la sig i allt hela tiden. (nu inte sagt att du är en sån som lägger dig i allt ;)). Du gör säkert rätt val i slutändan. Lycka till.

jag säger inte att man måste vänta med alla hästar men jag ville det eftersom han inte varit ute så mycket och då aldrig utan mig. och sen så skulle vi vänta tills han blev vet. bes. och så passar inte sadeln helt perfekt så man måste lägga som en pad under, men nu ska dock inte den sadeln användas mer. men det var ju just det att hon inte lyssnade. hon red inte en sväng i skogen utan hon red i paddocken, hur hårt vet jag inte..
sen kan jag tycka att det e skillnad på tävlingsplatser då de inte behöver vänja sig på samma sätt som när de ska bo där.. om hästen inte trivs jätte bra på tävlingsplatsen behöver man ju inte bli hyperorolig för den ska ju hem sen igen.( hmm lite luddigt, men hoppas att ni förstår vad jag menar)
tacksam för svaren!

Senast ändrad:

Ge henne en till chans men skriv ett ordentligt kontrakt. Alltså riktigt detaljerat. Som att han inte ska ridas dom första dagarna, visar han tecken på smärta så ska hon inte rida då om du inte vill det m.m. Och visar det sig att hon bryter mot något av detta ska du få ta hem ponnyn direkt.

Kanske är det också en bättre ide att ha en halvfodervärd som kommer hem till dig för att ta hand om och rida ponnyn så att du har mer koll om han/hon är känslig?

han är ju inte särskilt känslig, så det är ju det som oroar mig.. han har aldrig haft så ont så länge:crazy:.. hmm får se hur jag gör.. kanske blir bättre med en halvfodervärd elr ngt liknande ändå..
tack för ditt svar!

har nu beslutat att ta hem honom och kommer att hämta honom på måndag. känns väldigt skönt att få hem honom.
tack för era svar!

JAG tycker inte att du stalt orimliga krav, men jag skulle inte forvanta mig att de blir foljda det vara bara vad jag ville ha sagt.

Om man inte litar pa fodervardens omdome och om man behover stalla krav som att inte rida hsten nar den har ont, osv.. sa har man nog inte lanat ut den till en person med samma asikter om hur man skka ta hand om hastar som en sjalv.

Och du har nog gjort det basta, att ta hem hasten igen.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 029
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
888
Senast: igbest
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 467

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat