Lipton & Crelido

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tessii
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 928
T

Tessii

Hej!

Är det någon som har några avkomma efter Lipton eller Crelido? Hur är de i så fall i temp och hur rör de sig? Funderar nämligen att betäcka med dessa hingstar i år.

Är det någon som har några avkommer efter Donnerfly eller Vermouth? Själv har jag två fina ston efter både Vermouth och Donnerfly som rör sig jättebra och är hur snälla och goa som hälst.

Sv: Lipton & Crelido

He He, smyger in i din tråd och puttar upp. Funderar också på Lipton och måste bestämma mig strax, då fölis verkar vara på gång...

Min medryttarpålle är efter Lipton som även stod på station här i krokarna för i tiden.
Och visst snackades det om Liptons temperament... Bland annat ska ha slitit sig i stallet, rusat in till betäckningsfantomen och bestigit den så våldsamt att den lossnade från golvet. Kan vara en gammal skröna... :rofl:

I alla fall, medryttarpållen har temperament, men jag vet inte om det är något som Lipton-pållar överlag nedärver.

Hej!

Lipton har gett mycket smått (trotts att även mamman är stor) och mycket medelmåttiga gångarter.Har tyvärr ej sett någon Lipton avkomma som rör sig "riktigt" bra. Hans avkommor verkar vara bra hopphästar. De är super trygga, lätt hanterliga och keliga som föl .
Hans största problem är nog att han inte har fått så mycket BRA ston! Passa på att använd honom nu innan det är för sent, han är ju så gammal.

Senast ändrad av en moderator:

Hej!

Det finns nog en del sanning i den skrönan. Jag känner hans förre ägare och hon har nämt att han fick tupp juck nån/några gånger om året. Men var bra emellan. Har dock inte träffat nån avkomma med "dåligt" temprament. (träffat/r rätt många)

Hejsan!
Vad roligt att någon mer uppmärksammat Crelido. Vi fick ett stoföl i somras e:Crelido-Maraton-Hertigen. På fölvisningen placerades hon som tvåa med 49p, 987889, samma poäng som den som gick etta. Hon har dragit blickarna till sig sedan första dagen :) . Hon är en mycket försigkommen och bestämd "dam" som gärna visar sin vilja, liksom hennes tidigare syskon ("skyller" det på mamman :angel: ). Hon har från första början varit totalt orädd, men samtidigt vaken och inte dum på något vis. Hennes halvsyskon är e: Cardento, Cortus och Akribori och det man kan se är att typen och gångarterna är bättre på Crelidoåringen jämfört med de andra i samma ålder. Han är definitivt en av hingstkandidaterna i år! Här är ett par bilder från fölvisningen.

PhotoAlbumBig.jsp

PhotoAlbumBig.jsp

PhotoAlbumBig.jsp

Hälsningar Monika

Stall Olitten skrev:
Hej!

Lipton har gett mycket smått (trotts att även mamman är stor) och mycket medelmåttiga gångarter.Har tyvärr ej sett någon Lipton avkomma som rör sig "riktigt" bra. Hans avkommor verkar vara bra hopphästar.

Hans största problem är nog att han inte har fått så mycket BRA ston!

Kan bara hålla med. Jag var själv ute och skuttade lite på den tiden Lipton var "fit for fight", såg honom en hel del, och visst kunde han hoppa!!! Men det var ett jäkla temperament i honom då med.

Det är synd att en sådan hingst används till dåliga ston pga sänkt pris...

Men å andra sidan så får man ju "ingenting" betalt för avkommorna heller...

Crelidos avkommor blir mkt flotta, rör sig bra och är över lag mkt sociala individer. JAg skulle mkt väl kunna tänka mig honom till rätt sto.

Har sett några Liptonavkommor som blivit riktigt stora, trots att mamman var liten.

De fick hyfsade poäng i skritt o trav, sam exteriört, men galoppen var dålig.

Nu blev jag tveksam...Kanske ingen bra ide att lägga honom på ett sto med eget temprament, som dessutom är liten.

inget betalt för avkommorna?-den senaste Lipton avkomman jag känner till som såldes var ett stoföl som gick för 40 000 kr plus moms.

Beror ju på vad man har för sto...Lipton själv kan ju inte fixa allt.

Klart man kan få betalt om man hittar rätt köpare, och om man har ett fint sto... Jag påstod inte att alla ston som Lipton betäckt är av sämre slag... givetvis har han haft en del godingar också... Och 40.000:- bör man ju ha ut för sitt föl, för att det ska ge någonting tillbaks...

Nu blev jag tveksam...Kanske ingen bra ide att lägga honom på ett sto med eget temprament, som dessutom är liten.[/QUOTE]

Om det är ditt Leopard sto du funderar på till Lipton, så hade nog jag tänkt om iallafall... Vem är hon dräktig med iår???

Har sett en 2-åring efter Crelido. Mycket flott med bra gångarter. Tyvärr ouppfostrad :confused: . Då är det svårt att bedömma hästen i övrigt. Och i denna ålder är dom oxo tonåringar. I rätta händer så tror jag det kommer att bli en pärla.

Mitt sto är dräktig med Lipton och ska föla i slutet av april :D Hon är social och underbar att hantera. Varför jag valde Lipton, har varit intresserad av honom länge p.g.a. bra hoppegenskaper och han måste ändå ha ett bra psyke eftersom han har tävlat både VM och OS. Han var lugn och trevlig när vi hälsade på honom i somras. :rofl:

Om det är ditt Leopard sto du funderar på till Lipton, så hade nog jag tänkt om iallafall... Vem är hon dräktig med iår???[/QUOTE]

Japp...det är hon som ska betäckas. Hon fölar vilken dag som helst. Dräktig med Pascal.

trevlig fölis!Han verkar ge bra typ på sina föl. ;)

Japp...det är hon som ska betäckas. Hon fölar vilken dag som helst. Dräktig med Pascal.[/QUOTE]

Varför inte kika på Majim G om du vill ha naturlig betäckning...
En snygg hingst som lämnar mkt trevliga individer, både extriört och mentalt... Hyfsad storlek också....

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 980
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 988
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 587
Senast: Bison
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 040

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka