Lipizzaner, hur e dom?

F

fullblod4ever

Vad har dom för lynne? Någon som äger eller känner någon? Har blivit varnad att köpa en.

Sv: Lipizzaner, hur e dom?

Nu har jag ingen ren lipizzaner, Utan 75% lipizzaner & 25 % halvblod.
Man kan ju inte dra alla hästar över en kam, men min är iafl. vaken och ordentligt pigg.

Har varit medryttare på en tidigare och hört att det är en häst som är väldigt intelligent och tycker om arbete. Dvs, kan få lite egna ideér ibland... ;)

Jag tycker att Lippizanare är rätt så trevliga i lynnet.

Vi har ett Lippizaner sto på min ridskola och hon är väldigt trevlig, en riktig allround häst som kan ridas av alla. :) Tävlade dressyr med henne i höstas, det gick rätt så bra faktiskt (10 plats) :idea:

Varför är du varnad?? :confused:

Jag har pratiserat i Lipica, där de föder upp Lipizzanerhästarna.
hållit på med både ston,hingstar,föl och valacker.
De är mycket trevliga i lynnet, gillar att jobba. mycket sociala och blir verkligen ens vän, jag tycker de e otroligt trevliga!
Mycket fina gångarter har de flesta, de jag red var alla väldigt mjuka och lyhörda. går igeno skog o mark. visst de hingstar som ja red var några lite väl bortskämmda, och trodde de kunde skrämmas o så. men så e ju alla hästar!

jag tycker du ska åka o kolla på den o se hur ni trivs tillsammans
det e ju ändå du som ska ha hästen och inte den som har varnat dig!

Det är mycket trevliga allround hästar,körning,hoppning,dressyr. =)

jag har bara hört att dom ska vara ganska vassa i temperamentet? men jag har inte haft någon kontakt med dom här hästarna så jag kan igentligen inte säga nåt:p

jag ar haft ett lipizzanar sto stående hos mig under ett par perioder då hennes ägare har varit bortrest.
och måste nog säga att det är en av dom smartaste och trevligaste hästar jag någonsin har träffat, redan första natten lärde hon sig hur hon skulle öppna boxdörren.
och hon hörde direkt om man stängde av elaggregatet, så det slutade ticka, då var hon ute på två sekunder.
Men hon var också väldigt lugn, lyhörd och lättlärd, hann lära henne massa trick på bara den tiden hon stod hos mig.
Tyvärr så var hon inte lika trevlig att rida, detta var en dam som helt klart hade fått bestämma alldeles för mycket själv i sitt liv, och testade alltid om hon kunde bli av med ryttaren. men hade man väl vunnit den första kampen var hon riktigt fin i dressyren ända fram till det blev jobbigt och hon började försöka avlägsna ryttaren igen.

Vi hade en lipizzanarkorsning förut, hon var väldigt känslig och vaken vid hantering och ridning.
Hon var också väldigt social och älskade att stå i centrum, ridmässigt var hon väldigt arbetsam.
Hon älskade att jobba och framför allt hoppa, men man fick vara väldigt känslig.

Var nere i Lipica för ca 4 år sen och tycker de flesta jag såg var väldigt lik henne och fina i temerament.
och de lipizzanare jag sett och hört om i Sverige ska vara väldigt trevliga.

Att bli varnad för rasen är bara larvigt, är det hästen i sig är det en annan femma.

Man måste alltid ta hänsyn till individen i första hand - oavsett ras. Du kan hitta en lipizzaner som passar perfekt som första häst likaväl som du kan hitta en som även en erfaren ryttare skull få problem med.

Ska man generalisera så är min erfarenhet att de ofta är väldigt vakna och intelligenta hästar (vilket i kombination med en alltför ovan person kan resultera i problem) som dessutom är vänliga och sociala. Dessutom är de sunda och friska, lättfödda, kan uppnå hög ålder och har rörelser och ridbarhet utöver det vanliga! Vad mer kan man önska???

9-10 augusti kan du komma och titta på många lippar i Örebro om du har nära dit!

Kolla gärna Sv. Lipizzanerförenings hemsida för mer info!!

Min mamma hade en lipizzaner och hon var iallafall pigg och glad men samtidigt väldigt envis. Hade hon bestämt sig för att inte gå förbi ett visst ställe tog det ett par timmar att övertala henne :P

Vad har dom för lynne? Någon som äger eller känner någon? Har blivit varnad att köpa en.

Min är korsning eng fullblod/Lippizaner. Han är vaken, social, trygg och lätt att ha att göra med. Han blir sällan rädd för någonting och gillas av alla, hästar som människor.
Han har dock en hel del egna tankar om saker och ting. Men jag tillhör dem som tycker att det är positivt. Det blir ett samarbete istället för att jag helt enkelt talar om för honom vad han ska göra. Om han inte är med på tåget får man med tålamod visa honom att det faktiskt inte är någon dum ide, det jag tänkt ut.
Om det är rastypiskt vet jag inte, men han skiljer sig från andra hästar jag haft.

Som med alla raser så är det olika från olika individer.

Känner en ren lipizzaner och hon är speciell. Ingen nybörjarhäst. Hon är envis, smart och jag har inte varit med om en häst som vaktar så som hon gör. Hon skulle aldrig släppa in en främmande människa i hagen.

Men åk och se vilken individ som döljer sig under ytan. Det är först efter det som du kan fundera på hurvida den hästen kommer att passa dig eller inte.

Rasen säger en del, men individen säger allt.

Lipizzaner är en fantastisk ras! Har själv "bara" en korsning (lipizzaner/arab) men känner en del rena lippar också. De är ofta ganska speciella, intelligenta, sociala och frimodiga. Men jag tror man ska vara medveten om att de kräver mycket av sin ryttare och ägare. Vet också flera som är väldigt kluriga och lär sig öppna dörrar etc. Det sägs ofta om lipizzaner att de är enmanshästar och att de kan vara tuffa i psyket. Det har jag inte träffat någon som är men det finns säkert undantag.

Min nästa häst ska definitivt vara en ren lipizzaner! ;)

En av mina vänner har en ren Lipizzaner, aldrig mött en innan, men har fått förmånen att rida lite på denna och sköta. Vilken häst! Vaken och man riktigt ser på honom hur "smart" han är, när han tänker ut saker. Han är jätterolig och supercharmig med en enorm personlighet. Han kan även vara enveten och busa till det lite då och då. Matvrak är han också :angel:

Jag har mest ridit honom i skogen och där ångar han på och älskar det mesta. Han kan dock testa ganska mycket, inte så att det blir farligt men lite ex att inte gå över bron. Han stegrar aldrig men han kan backar o vända. När han märker att man varit med förr, då är det inte kul längre o så går han över :D
Han blir nog ingen superhopphäst men han tycker det är riktigt roligt att hoppa småhinder, gäller bara att hålla sig kvar :angel:

Har en nära vän som hade en Lipizzanervalack förut. Hon hade fött upp honom själv. Det är nog bland dom snällaste, trevligaste och godmodigaste hästar jag träffat!

Väldigt nyfiken och social men ändå inte "gåpåig". Med ryttare på ryggen kan man nog i det närmaste säga att han uppförde sig prickfritt. Det var verkligen en häst som kunde ridas av ALLA! Han va hyffsat välutbildad så som lite duktigare fanns det något att rida på om man säger så. O för dom som va lite grönare så upförde han sig som det anstår en gentleman.

Jag har intrycket att de är pigga, nyfikna och sociala, positiva till arbete och utmaningar. Väldigt vänliga och enkla i hanteringen. De jag mött har iaf varit så, men det är klart att det är individuellt också. Fast jag har inte mött någon som varit bråkig eller stökig.

red en lippizanare när jag jobbad ei österrike, jag har letat efter att rida med samma känsla ännu!! en så explosiv häst, som dansar fram, utan att vara het, bara pigg och villig till ALLT arbete! Denna var väl utbildad till vad vi skulle säga LB nivå då, för hans ägare var inte så duktig, men han hade bara efter nån månad hos en bättre ryttare gjort bra ifrån sig i msv. Hoppa kunde han dock inte, han tyckte inte ens de var kul! haha å skulle man rida ut så var de bäst att hålla sig till skritt om man inte vill ha ridsår överallt HAHA Underbar häst! Stod ett sto på samma stall som de hade till skolverksamheten, men hon var som vilket gammalt ridskoleök som helst typ.. ädelt huvud, fin kropp.. men som en trög långtradare å rida.. Så visst kan de skilja sig mycket från individ till individ!!

Jag har bara haft kontakt med en lippizaner/arab. Men hon var fruktansvärt lugn och härlig. Ändå pigg men väldigt lugn och härlig.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 756
Senast: Gunnar
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 805
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Vad gör vi? Del CCV