Där ser man, jag har använt linoljefärg ända sen jag var liten och river själv färgen också och min erfarenhet är att det behövs en viss inblandning av harts för att få tillräcklig hållbarhet för slitytor på stolar och bord. Men används ren linoljefärg av andra till det och med gott resultat böjer jag mig för den kunskapen, man lär så länge man lever
Hur lång tid torkningen tar beror på olika faktorer, särskilt solljuset, sen tillsätter många sickativ (som inte är så bra kanske) i färgerna för att skynda på torkprocessen. En vecka är ganska kort tid för en linoljefärg för full hållbarhet.
Numera så blandar jag inte egen linoljefärg mera, det gjorde jag "förr i världen", en kombination av ålder, lathet, för många djur att sköta, och det faktiskt finns bra färg att köpa (det fanns det inte förut), gör att köper färg. Möjligtvis "bryter jag till den" för att få någon exakt kulör ibland, men inte mer än så.
Ibland gör jag ytterst små mängder lasyr/färg som används vid lagning av trämöbler, senast var det en stilkopia från 40-talet i valnötsfärgad björk, där ryggstödet gått av och behövde några tillskurna ilägg.
Den färdigköpta färgen (jag har en favorit leverantör) som jag brukar använda, har goda egenskaper och är lättmålad. Om man dessutom inte slaskar på med rå linolja, och hellre målar 4-5 ultratunna skikt, som får torka tillräckligt länge, så får man en god hållbarhet. Åtminstone för hyllor, skåp, hatthängare, stolar med mera.
Att lägga i ett harts på en väldigt utsatt yta som man vill ha extra skyddad kan väl vara en möjlighet, men det har jag faktiskt inte gjort.
Jag trodde själv att det ljusgrå skrivbordet (s.k. "damskrivbord" från förra sekelskifte, arv från mormor) med sin tillhörande nätta bokhylla, skulle slitas betydligt mer. Man "gnider" ju väldigt mycket mot just skrivbord. Vid renoveringen fick jag försiktigt ta bort många års tjocka skikt av Servalack, bl.a. 70-talets orange kulör, innan jag tog itu med själva målandet.
Vissa kulörer (pigmenten egentligen) torkar betydligt långsammare än andra. Det är solljuset som får färgen att torka, i mörker, så torkar färgen "aldrig".