Linjeavel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pialotta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 003
P

pialotta

Hej. Bra eller bara dumt att linjeavla? Det skulle bli morfar och farfars far = samma hingst. Alltså andra resp tredje led.

Eller är det bara ett tecken på dålig fantasi?

Sv: Linjeavel?

Det beror ju på vad man linjeavlar på. Har det linjeavlats förr på samma häst som du funderar på nu?
Det finns några trådar om det om du söker.
U

2+3 anses väl allmänt som lite för tuff linjeavel. Vi har dock gjort det en gång, då vi tyckte att sto och hingst ändå passade så bra ihop. Fölet är bara ett år än, men hittills är vi mycket nöjda.
Man rekommenderar annars att ha minst 3+3 när man linjeavlar.
Din tilltänkta linjeavel blir ju i allafall balanserad, vilket anses som positivt. (Den individ som du linjeavlar på är genom ett sto i den ena linjen, och genom en hingst i den andra.)

2+3 anses väl allmänt som lite för tuff linjeavel.

Oj, gör det!:o

Min häst har Kaliber som morfar och farfarsfar, och hon har 3 helsystrar också. Eller var det 4...

Det kanske dock spelar in vilka hästar man linjeavlar på, hur korrekta de ofta förekommande hästarna är. Eller?

det är ett IrcoMarcosto som kanske skulle gå till HipHop - men det känns en hel del som brist på fantasi - jag har skitsvårt att välja rätt hingst nämligen! Stoet har en helsyster som fått en fantastisk avkomma efter IrcoMena och det är ju ett led närmare.

När jag gick hästskötarkursen på Flyinge fick vi lära oss att 3+2 var helt okej. Men som sagt så måste man se till vad man linjeavlar på.

ja vad jag vet så finns det ingen linjeavel tidigare i stammen så det kanske är ok ändå. Jag gillar ju Irco Marcoblodet och han ligger så högt i Blupen.

Liknande trådar

Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 280
Senast: Willys
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
535
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 741
Senast: ildiko
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 088

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka